۰ نفر

در گفت‌وگو با شبکه چینی سی.جی.تی.اِن؛

ظریف: همیشه برای گفت‌وگو آماده‌ام/ چین به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۶
کد خبر: 304827
ظریف: همیشه برای گفت‌وگو آماده‌ام/ چین به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی گلوبال چین درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران تاکید کرد تهدید، تحریم و فشار هرگز پاسخ نداده است ایرانی ها به تهدید آلرژی دارند بهتر است با آنها با زبانی غیر از فشار، تهدید و تحریم صحبت شود.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه چینی «سی.جی.تی.ان» گفت که رفتار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران مانند سیاست وی در قبال همه جهان است.  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ظریف به خبرنگار «سی.جی.تی.ان» گفت: «شما انزوای رئیس جمهور ترامپ را در مجمع عمومی و سپس انزوای وی را در جلسه شورای امنیتی دیدید، جایی که خودش جلسه‌ای ترتیب داد تا به ایران حمله کند، اما این طور شد که ۱۴ کشور (از ۱۵ عضو شورای امنیت) در مقابل یکی بودند و همه از توافق هسته‌ای حمایت کردند و از آمریکا به دلیل خروج از آن [برجام] انتقاد کردند».

وزیر خارجه ایران ادامه داد، برجام یک توافق ۱۵۰ صفحه‌ای است که تک تک کلماتش با دقت مورد مذاکره قرار گرفته و میان ایران و پنج قدرت دیگر و اتحادیه اروپا توافق شده بود و در قطعنامه شورای امنیت وارد شده است، اما ترامپ طوری رفتار کرد که گویی این مذاکره تنها میان دو نفر بود یا تنها میان دو کشور بود و مشکل این است.

ظریف درباره آینده برجام گفت: «وقتی رئیس جمهور ترامپ به صورت غیرقانونی تصمیم به خروج از برجام گرفت، اروپایی‌ها از ما خواستند که فورا تلافی نکنیم چون ما می‌توانستیم اقدام متقابل انجام دهیم چراکه بر اساس توافق می‌توانستیم تعهداتمان به اجرای برجام را به صورت جزئی یا کلی متوقف کنیم. ما تصمیم گرفتیم چند هفته صبر کنیم، سپس در این مدت اروپایی‌ها و چین و روسیه با یک تعهد محکم سیاسی در مواردی که ما نیاز داشتیم، آمدند اما ما به آن‌ها گفتیم که این تعهد سیاسی برای ما کافی نیست، چراکه تجار در حال خروج بودند، ما از آنها خواستیم اقدامات عملی انجام دهند».

وزیر خارجه ایران به سی.جی.تی.ان گفت: «اکنون اقدامات علمی پیش‌بینی شده‌اند، ما می‌خواهیم ببینیم چطور این اقدامات عملی اتفاق می‌افتند و می‌خواهیم بدانیم آن‌ها چطور عمل خواهند کرد. امتحان واقعی آنجاست که آیا  بنگاه‌های خصوصی، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های نفتی می‌توانند به خرید نفت از ما ادامه دهند و در ایران سرمایه‌گذاری کرده  و بدون ترس از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا با ایران ارتباط داشته باشند و این مسئله‌ای است که ما همچنان منتظریم تا در عمل ببینیم». 

ظریف افزود یکی از گزینه‌های دیگر ایران این است که اجرای برجام را به صورت بخشی یا کلی متوقف کند، اما این به عملکرد چین و روسیه و کشورهای اروپایی بستگی دارد. وی گفت، این کشورها در حال بررسی مکانیسمی در رابطه با ایران هستند و در نهایت این آمریکا است که خود را به انزوا می‌کشاند و تضعیف می‌کند.

ظریف درباره امکان دیدار با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا «من همیشه برای گفت‌وگو آمادگی دارم. گفت‌وگو به اعتماد متقابل نیاز ندارد، بلکه به احترام متقابل نیاز دارد و احترام متقابل از احترام به خود آغاز می‌شود و این [احترام به خود] احترام به تعهدات خود و آنچه درباره‌اش توافق کرده‌اید، است». 

وی گفت، پامپئو نماینده یک شخص نیست، بلکه نماینده آمریکا است و بر اساس حقوق بین‌الملل آمریکا متعهد به برجام شده است و این نتیجه دیدارهای کمی نبوده، بلکه دیدارهای زیاد و بلندی انجام گرفت و نهایتا هم نتیجه این دیدارها یک قطعنامه شورای امنیت شد. ظریف گفت اگر ترامپ و پامپئو باور دارند که برجام توافقی میان «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا و وزیر خارجه ایران بوده است، باید به قطعنامه ۲۲۳۱ مراجعه و آن بررسی کند. آمریکا هنوز عضوی از شورای امنیت است و ترامپ در صندلی رئیس شورای امنیت نشسته است، بنابراین باید به آن احترام بگذارد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره ادعای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه از سوی ایران و ارتباط موشک‌های ایران و برجام گفت که توافق هسته‌ای درباره مسائل هسته‌ای است. وی افزود، سال گذشته عربستان ۶۷ میلیارد دلار تسلیحات خریداری کرده است، امارات نیز ۲۲ میلیارد دلار تسلیحات خریداری کرده که اکثر این تسلیحات از آمریکا و متحدان غربی‌اش خریداری شده‌اند، اما تمام بودجه دفاعی ایران کمتر از ۱۶ میلیارد دلار است و وقتی قرار است درباره موشک صحبت شود باید درباره این مسئله که آمریکا چطور منطقه را به میدان جنگ تبدیل کرده و چطور آمریکا پیچیده‌ترین تسلیحات متعارف را به این منطقه آورده است، سخن گفت. 

وی افزود، این مسائل باید بررسی شود. باید نگاه کرد ایران چگونه عمل کرده و آمریکا و متحدانش چگونه رفتار کرده‌اند. ظریف همچنین گفت که آمریکا میلیاردها دلار تسلیحات به صدام داده است و باید بررسی کرد، چه کشوری تسلیحات به طالبان فروخته است که افغانستان را بی ثبات کرده و چه کشوری داعش را تامین مالی کرده و چه کشوری است که نخست وزیر یک کشور دیگر را چند هفته زندانی و لبنان را وارد جنگ داخلی می‌کند.

ظریف در ادامه با اشاره به حمله به کنسولگری ایران در «بصره» عراق، حضور آمریکا در منطقه را موجب بروز بی‌ثباتی خواند و گفت ایران جزئی از منطقه است و در عراق نفوذ دارد، اما این بدان معنا نیست که مردم عراق را کنترل می‌کند.

در ادامه ظریف درباره ادعاهای بی اساس «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره وجود یک ساختمان مرتبط با برنامه هسته‌ای در «تورقوزآباد»، گفت «نتانیاهو در جوار یک کارخانه تسلحیات اتمی در "دیمونا" است و ایران را تهدید به نابودی می‌کند. اگر مردم بخواهند درباره کسی صحبت کنند که یک کشور دیگر را به نابودی تهدید می‌کند، آن‌ها باید درباره نتانیاهو حرف بزنند... درباره اتهام وی، نتانیاهو از سال ۱۹۹۲ مدعی شده است که ایران به ساخت بمب اتمی نزدیک است. اول در سال ۱۹۹۲ گفت که ایران تا پنج سال دیگر بمب اتمی می‌سازد، سپس در سال ۱۹۹۶ در کنگره آمریکا دوباره گفت که پنج سال دیگر و این پنج سال هرگز تغییر نمی‌کند». 

وزیر خارجه ایران افزود: «من فکر می‌کنم نتانیاهو چوپان دروغگو است که اساسا عادت کرده دروغ بگوید و جامعه بین‌المللی وی را امتحان کرده است و می‌داند که دروغ می‌گوید و هیچ اعتباری ندارد».

وی در ادامه درباره حمله تروریستی اهواز گفت که بعد از این حمله، یک گروهک تروریستی که ابتدا تحت حمایت صدام حسین و اکنون تحت حمایت عربستان سعودی است، مسئولیت آن را برعهده گرفت. او اشاره کرد که سخنگوی این گروهک از پایتخت یک کشور اروپایی با شبکه‌ای تلویزیونی مستقر در لندن که با پول سعودی‌ها تامین می‌شود، صحبت کرد و بعد از چند ساعت داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

ظریف افزود: «نیروهای امنیتی ما همچنان در حال انجام عملیات هستند و نقطه‌ای را در سوریه که تحت کنترل گروه‌های تروریستی بود، هدف قرار دادند». 

ظریف در ادامه درباره احتمال بدتر شدن اوضاع در داخل ایران با اعمال تحریم‌های آمریکا گفت که فکر نمی‌کند شرایط بدتر شود چراکه تاثیر تحریم‌ها روانی است و تحریم تنها کاری است که آمریکا قادر به انجام است، ولی با واکنش مواجه خواهد شد و کشورها از دلار آمریکا فاصله می‌گیرند و سعی می‌کنند در روابط دوجانبه میان کشورها، از پول رایج خود استفاده کنند.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه درباره چین گفت: «چین شریک تجاری نخست ایران و دوست نزدیک ایران است. بر این باوریم که روابط ما با چین قوی است و یک توافق روابط جامع استراتژیک داریم که بر اساس تصمیم سران دو کشور بوده است. سران چینی به ما این اطمینان را داده‌اند که قصد دارند روابط تجاری خود را با ایران ادامه دهند و گفته‌اند خرید نفت از ایران را ادامه خواهند داد».