۰ نفر

ظریف: رفتار آمریکا باعث تضعیف دلار شده است

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱:۱۳
کد خبر: 304680
 ظریف: رفتار آمریکا باعث تضعیف دلار شده است

وزیر امور خارجه ایران، روند استفاده آمریکا از تحریم ها را عاملی برای کاهش استفاده از دلار در تجارت های دوجانبه دانست و گفت: این رفتار آمریکا باعث از دست رفتن قدرت دلار در نظام مالی بین المللی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف عصر سه شنبه در نشست چند جانبه گرایی و برجام که در سازمان ملل متحد برگزار شد، با اشاره به فشارهای متعددی که از آغاز انقلاب اسلامی وارد شده بود، افزود: ما از ابتدا این فشارهای را تحمل کردیم اما هیچ گاه تهدید را تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ منفی می دهیم.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا کنون فشارها هیچ گاه متوقف نشده است و اینکه فشارها ما را به میز مذاکره کشاند، درست نیست.

وزیر امور خارجه درباره احتمال دیدار با رئیس جمهوری فعلی آمریکا هم گفت: گفت تنها یک عکس دو نفره نیست، فرصت یک عکس و یک سند دو صفحه ای چیزی نیست که بتواند مشکل را حل کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ما پیش از این یک سند 150 صفحه ای داشتیم، حال ممکن است رئیس جمهوری فعلی آمریکا آن را دوست نداشته باشد اما رسیدن به یک سند دو صفحه ای بسیار آسان است.

ظریف با بیان اینکه چنین سندی شما را ناراحت خواهد کرد، اظهار کرد: من هر کلمه این سند را می دانم و می دانم که آمریکا چه می خواهد، خواست ما چیست و اروپایی ها به دنبال چه هستند. بنابراین چرا باید همه چیز را دوباره شروع کنیم؟

وی تاکید کرد: سوال این است که اگر حتی تصمیم گرفتیم که این کار را انجام دهیم، چه تضمینی وجود دارد که رئیس جمهوری آینده آن را اجرا کند؟ یا همین رئیس جمهوری آن را ادامه دهد، مگر اجلاس گروه هفت نبود که پس از یک دوره مذاکرات فشرده، ترامپ پیش از ترک فرودگاه، بیانیه آن را رد کرد؟

وزیر امور خارجه تصریح کرد: چرا باید فقط برای یک عکس و مذاکره چند ساعته، توافق بین المللی که ضمانت شورای امنیت سازمان ملل را دارد و همه آن را امضا کردیم، پس بگیریم؟ چرا باید هزینه سنگین داخلی درباره آن بپردازیم؟

ظریف با این سوال که چرا باید همه چیز را از دست بدهیم برای چیزی که به دست نمی آید، اظهار کرد: برجام چیزی است که برای مردم ایران مفید خواهد بود، به نفع جامعه بین المللی است و به صلح و امنیت منطقه ای ما کمک خواهد کرد.

وی به عادت آمریکا در استفاده از تحریم هم اشاره کرد و گفت: استفاده بیش از حد از قدرت دلار آمریکا باعث کاهش نقش آن در نظام مالی بین الملل شده است.

وزیر امور خارجه افزود: آمریکا اکنون کشورها را یکی پس از دیگری تحت فشار قرار می دهد و آن ها به سمت استفاده از ارزهای خود در تجارت دوجانبه می کشاند، می بینید که کشورها برای تجارت دو جانبه ارزهایی غیر از دلار را انتخاب می کنند و این روند رو به افزایش است.