۰ نفر

آتلانتیک: آمریکا اگر بخواهد، می‌تواند به جنگ در یمن پایان دهد

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۶
کد خبر: 304346
آتلانتیک: آمریکا اگر بخواهد، می‌تواند به جنگ در یمن پایان دهد

پایگاه تحلیلی آتلانتیک با انتقاد از مواضع دولت «دونالد ترامپ» در قبال جنگ عربستان و امارات علیه یمن نوشت: «آمریکا اگر بخواهد، می‌تواند به جنگ در یمن پایان دهد».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی از حمایت‌های بدون قید و شرط واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی به شدت انتقاد کرد و نوشت: «آمریکا اگر بخواهد، می‌تواند به جنگ در یمن پایان دهد اما دولت ترامپ اجازه داده است که رقابت عربستان سعودی با ایران، سیاست آمریکا در منطقه را دیکته کند».

 «آتلانتیک» در این گزارش نوشت: «در حالی که خشم عمومی و مردمی درباره نقش آمریکا در جنگ به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان حوثی در یمن گسترده شده است، کنگره آمریکا به کندی برای اعمال فشار بر متحدان قدیمی آمریکا به منظور کاستن از تلفات غیرنظامیان تلاش کرده است».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «ماه گذشته یک گروه فراحزبی قانونگذاران یک بند در بودجه لایحه دفاعی اضافه کردند که بر اساس آن دولت ترامپ باید درباره اتخاذ "اقدامات قابل اثبات" توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی به منظور اجتناب از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و تلاش از روی "حسن نیت" جهت حصول به راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ در یمن به کنگره گزارش  بدهد. کنگره این گزارش را برای ادامه کمک نظامی پنتاگون به ائتلاف سعودی پیش شرط قرار داده است».

آتلانتیک می‌نویسد: «کمک آمریکا به ائتلاف که از دولت اوباما شروع شد، شامل سوخت‌رسانی مجدد هوایی جنگنده‌های سعودی و و اماراتی، کمک‌های اطلاعاتی و میلیاردها دلار موشک، بمب و قطعات یدکی برای نیروی هوایی عربستان سعودی بوده است».

رسانه آمریکایی با اشاره به تمرکز آمریکا بر ضدیت با ایران تصریح کرد: «دولت ترامپ مانند سعودی‌ها و اماراتی‌ها، حوثی‌ها را تهدیدی همانند دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران از قبیل حزب‌الله لبنان می‌داند اما حوثی‌ها جدای از حملات موشکی اخیر به عربستان سعودی که به تلافی حملات هوایی سعودی انجام شده است، جاه‌طلبی منطقه‌ای کمی از خود نشان داده‌اند».

در ادامه این گزارش به تلفات بالای غیرنظامیان در یمن اشاره شده و از دولت آمریکا به دلیل پذیرش ادعاهای ائتلاف سعودی انتقاد شده است، ادعاهایی که در آن ریاض و ابوظبی گفته‌اند تلاش‌های خود را برای کاستن از میزان تلفات انسانی تشدید کرده‌اند.

آتلانتیک تصریح کرد: «دولت ترامپ با قبول کردن تلاش‌های ظاهری ائتلاف برای کاهش دادن به تلفات غیرنظامیان، به رهبران سعودی و اماراتی این سیگنال را نشان می‌دهد که پیروزی نظامی آنها در یمن همچنان محتمل و ممکن است».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «تا زمانی که ائتلاف معتقد باشد امکان سرکوب کردن حوثی‌ها را دارد، انگیزه کمی برای مذاکره وجود خواهد داشت. ترامپ هم به نتیجه‌گیری عربستان سعودی مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر رسیده است به این معنا که پیروزی نظامی در یمن برای پادشاهی و متحدانش به معنای شکست برای ایران خواهد بود و حصول به راه حل مبتنی بر مذاکره با حوثی‌ها، بُرد تهران خواهد بود. دولت ترامپ که وسواس و عقده فکری‌اش در قبال ایران کورش کرده، در حال ادامه دادن به این جنگ غیرقابل پیروزی و تضعیف احتمال راه حل سیاسی است».

در ادامه گزارش آمده است: « در حالی که سعودی‌ها ایران را مقصر جنگ یمن می‌خوانند، چندین محقق از قبیل توماس جونیو استاد دانشگاه اوتاوا و تحلیلگر سابق در وزارت دفاع کانادا نشان داده‌اند که قبل از آغاز مداخله عربستان سعودی در یمن، حوثی‌ها حمایت قابل ملاحظه و مهمی از تهران دریافت نکرده بودند».

این رسانه ادعا کرد: «از زمان آغاز جنگ، ایران کمک نظامی خود به حوثی‌ها را تقویت کرد و حزب‌الله هم مشاوران نظامی خود را به منظور آموزش شورشیان یمنی به منظقه اعزام کرد اما این کمک بسیار کمتر از هزینه‌های عربستان سعودی و متحدانش بوده است. جنگ یمن برای ایران، یک روشی با هزینه کم برای پیش بردن رقابت منطقه‌ای‌ آن بوده است».

آتلانتیک می‌نویسد: «سعودی‌ها و اماراتی‌ها تا حد عمده‌ای انتقادهای بین‌المللی درباره مرگ و میر غیرنظامیان و بی توجهی به راهکار سیاسی را نادیده گرفته اند و آخرین سیگنال‌های دولت ترامپ هم نشان می‌دهد که استراتژی آنها کارساز و موثر بوده است».

رسانه آمریکایی افزود: «دولت ترامپ علاقه کمی به استفاده از توافق‌های تسلیحاتی به عنوان اهرم نفوذ برای حصول به راه حل سیاسی یا اجبار سعودی‌ها برای توجه جدی‌تر به موضوع مرگ و میر غیرنظامیان استفاده کند. ترامپ مارس ۲۰۱۷ تصمیم دولت اوباما برای تعلیق فروش ۵۰۰ میلیون دلار بمب‌های لیزری هوشمند و دیگر مهمات برای ارتش عربستان سعودی را لغو کرد».

از نظر آتلانتیک، «رهبران سعودی و اماراتی در رقابت منطقه‌ای خودشان با ایران، خواهان یک پیروزی واضح و صریح هستند و حمایت بی قید و شرط دولت ترامپ  از آنها، این کشورها را جسور کرده است».

در پایان این گزارش آمده است: «اگر مشخص شود آمریکا از جنگ بی پایان در یمن حمایت نمی‌کند و کمک نظامی مورد نیاز به این جنگ ارائه نخواهد داد، پذیرش یک راه‌حل سیاسی توسط عربستان سعودی و متحدانش محتمل‌تر می‌شود اما ترامپ سیگنال کمی درباره فشار بر متحدان سعودی و اماراتی‌اش نشان داده است و تنها مانع واقعگرایانه باقی مانده، کنگره است، کنگره‌ای که در آن صداهای بیشتری در حال سوال درباره چرایی کمک قوی‌ترین کشور جهان برای ادامه فاجعه‌بارترین بحران انسانی جهان هستند».