۰ نفر

اردوغان: مصمم به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هستیم

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰
کد خبر: 304247
اردوغان: مصمم به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هستیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: با انجام اصلاحات، برای ادامه روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مصمم هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اردوغان دیشب با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود درباره سفر رسمی اخیر خود به آلمان افزود: ترکیه نباید برای عضویت در اتحادیه اروپا دچار مانع شود و امیدواریم آلمان در این زمینه به ما کمک کند.

درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به جامعه اروپا که بعدها به اتحادیه اروپا تغییر نام یافت، در 14 آوریل 1987 ارائه شد و ترکیه از 12 دسامبر 1999 به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه شناخته شده و مذاکرات برای الحاق ترکیه از 3 اکتبر سال 2005 آغاز شد.

از حدود 9 سال گذشته پیشرفتی در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به وجود نیامده و آلمان، فرانسه و اتریش مخالف پنهان و آشکار عضویت کامل ترکیه در این اتحادیه بوده اند.

در طول سال های گذشته مذاکره درباره 22 سرفصل از سرفصل های 35 گانه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بین طرف ترک و اروپایی آغاز شده و طرفین هنوز در این موارد به نتیجه لازم دست نیافته اند.

اردوغان در توئیت دیشب خود همچنین اضافه کرد: 6 ماده باقی مانده برای آغاز معافیت صدور روادید برای اتباع ترکیه از سوی کشورهای اتحادیه اروپا را در اسرع وقت اجرا خواهیم کرد.

بر اساس توافق سال 2016 بین ترکیه و اتحادیه اروپا، مقرر شده است که ترکیه در قبال جلوگیری از مهاجرت پناهجویان سوری به اروپا، علاوه بر دریافت بسته حمایتی سه میلیارد یورویی برای اسکان پناهجویان و جلوگیری از مهاجرت آنها، تسهیلات دیگری از جمله صدور روادید اتحادیه اروپا برای اتباع خود را دریافت کند.

بنا به اعلام مقامات ترکیه، از سه میلیارد یورو وعده داده شده تنها 850 میلیون یورو به ترکیه پرداخت شده است و مذاکره بر سر توافق در زمینه دریافت روادید اتحادیه اروپا نیز به کندی پیش می رود.

رییس جمهوری ترکیه در این سفر خود به آلمان بر ورود ترکیه به مسیر اصلاح و پیشرفت با تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی تاکید کرد و گفت: دوره نامطلوب در روابط ترکیه و آلمان سپری شده و این سفر باعث تعمیق رابطه دوستانه دو کشور در زمینه های مختلف خواهد شد.

وی با اشاره به توافق با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای احیای مجدد موضوعات راکد همکاری دوجانبه افزود: پس از این روابط تجاری و اقتصادی دو کشور با قدرت بیشتر ادامه می یابد.

اردوغان سرمایه گذاری بیش از 9 میلیارد دلاری کارآفرینان آلمانی در ترکیه و افزایش بیش از 13 درصدی حجم تجارت خارجی دو کشور در 7 ماه گذشته را نشان دهنده توان روابط تجاری طرفین ذکر کرد و ادامه داد: این آمار نشان می دهد که دوستان آلمانی همچنان به کشور، اقتصاد آینده ترکیه اعتماد دارند.

وی با اشاره به لغو وضعیت فوق العاده در ترکیه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که از جمله موارد مورد انتقاد کشورهای خارجی از جمله آلمان علیه ترکیه بود، بیان کرد: این کار روشی قانونی برای مبارزه با گروه کودتاگر گولن بعد از کودتای خائنانه 15 جولای 2016 بود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین با بیان این که 'درباره سوریه با آلمان اتفاق نظر داریم' گفت: حساسیت آلمان در مسائل انسانی، به ویژه سوریه باعث خرسندی ترکیه است.

 سفر سه روزه رسمی اردوغان به برلین پس از 6 سال در میان موج مخالفت در داخل کشور آلمان پس از دو سال کشمکش جدی بین طرفین، گامی مهم در جهت ترمیم روابط نه چندان مطلوب دو طرف محسوب می شود.