۰ نفر

در مصاحبه با «المانیتور»

ظریف: وسواس فکری آمریکا درباره ایران همه‌جا نتیجه معکوس داشته است

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۴
کد خبر: 303785
ظریف: وسواس فکری آمریکا درباره ایران همه‌جا نتیجه معکوس داشته است

وزیر خارجه ایران تأکید کرد، سیاست آمریکا در کل منطقه با واسواس فکری بیش از حد و تمرکز روی ایران، همه جا نتیجه معکوس داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفته است، «وسواس فکری» آمریکا روی ایران همه جا نتیجه معکوس داشته است.

بنا بر این گزارش، ظریف در مصاحبه‌ای اختصاصی با سایت «المانیتور» جمعه شب، این اظهارات را مطرح کرده است.

وزیر خارجه ایران تأکید کرد: «من بر این باورم که مسیر سیاست آمریکا در کل منطقه که به شدت متمرکز بر وسواس فکری آنها روی ایران است، در لبنان نتیجه معکوس داشته، در سوریه نتیجه معکوس داشته، در عراق هم نتیجه معکوس داشته است».

وی در ادامه ابراز اطمینان کرد که سازوکار مالی پیشنهادی جدید اروپا که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته آن را اعلام کرد، می‌تواند به ایران کمک کند تا حدودی اثرات تحریم‌های آمریکا را پشت سر بگذارد.

ظریف ادامه داد: «این [فرآیند] هر چند به طور کامل رضایت‌بخش نیست اما می‌تواند منافع ملموسی برای ایران داشته باشد...اما باید منتظر ماند و دید در نهایت نتیجه چه خواهد شد».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت، آمریکا تلاش‌هایش برای همکاری با متحدان خود در رابطه با رسیدگی به برنامه موشکی ایران را تضعیف کرده است.

ظریف تصریح کرد: «این واقعیت که آمریکا از برجام خارج شده، امکان توافق هرگونه توافق جدید را تضعیف کرده است. چرا که هیچ تضمینی به اجرای چنین توافقی وجود ندارد.»

وزیر خارجه ایران درباره عراق نیز گفت: «منافع ما مبتنی بر ایجاد ثبات در عراق است اما من تصور می کنم که اولویت‌های [آمریکا] بسیار متفاوت است. اولویت آنها مبارزه با ایران است و این سیاست محکوم به شکست است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار «المانتیور» که پرسید، «آیا تلاشی برای ازسرگیری تماس‌ها با مقامات آمریکایی از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای داشته‌اید»، گفت: «اصلا چرا باید چنین کاری انجام دهم؟»

سایت «المانیتور» اعلام کرده که متن کامل این مصاحبه اختصاصی با وزیر خارجه ایران، به زودی روی خروجی آن قابل مشاهده خواهد بود.

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا اخیرا ساز و کار مالی جدیدی برای جلوگیری از اثرات تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌هایی که مایل به ادامه روابط تجاری با ایران هستند و همچنین تلاش برای حفظ برجام ارائه کرده است اما کارشناسان بر این باورند که آمریکا با فشار بر متحدان اروپایی خود مانع از اجرای این ساز و کار جدید خواهد شد و عملا این راهکار نیز نخواهد توانست برجام را حفظ کند.

اتحادیه اروپا چندی پیش نیز بسته قوانین مسدودساز را برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا ارائه کرده بود، اما همانطور که قبلا هم پیش‌بینی شده بود، این قوانین نیز در عمل نتوانست مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.