۰ نفر

در نشست شورای امنیت سازمان ملل؛

ترامپ: شورای امنیت با آمریکا علیه ایران همکاری کند/ شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کنیم

۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۴
کد خبر: 303184
ترامپ: شورای امنیت با آمریکا علیه ایران همکاری کند/ شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رییس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت با بیان اینکه از 13 آبان تمام تحریم‌های آمریکا مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران عملیاتی خواهد شد و تحریم‌ها با قوت کامل از 13 آبان اجرایی می‌شود گفت: بعد از آن آمریکا تحریم‌های بیشتری را اعمال می‌کند. تحریم‌هایی سخت‌تر از هر زمان دیگری تا بتواند با طیفی از رفتارهای ایران مقابله کند.

دونالد ترامپ که ریاست جلسه امروز شورای امنیت را بر عهده دارد، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امروز 8هشت هزار و سیصد و شصت و دومین جلسه این شورا برگزار خواهد شد، افزود: دستور کار جلسه امروز حفظ صلح و امنیت و همچنین مقابله با به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی است و ما در این جلسه این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم.  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی گفت: من خوشحال هستم که ریاست این جلسه شورای امنیت را بر عهده دارم و افتخار دارم که به مقامات کشورهای مختلف شرکت کننده در این جلسه خوش‌آمد بگویم و همچنین مایل هستم که به آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در این جلسه خوش‌آمد بگویم.

وی ادامه داد: اکنون بند 2 دستور کار جلسه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و من به عنوان رییس جمهور آمریکا بیانیه اول صحبت‌های خود را ایراد می‌کنم.

ترامپ ادامه داد: برای من باعث افتخار است که در جلسه امروز شورای امنیت در مورد این موضوع مهم صحبت می‌کنم. صحبت در مورد مقابله با بکارگیری سلاح‌های مخرب شیمیایی و هسته‌ای و راه‌های مقابله با آن موضوع مهمی است تا ملت‌های دنیا بفهمند که این به نفع همه ماست که اجازه ندهیم این سلاح‌ها توسعه پیدا کند.

ترامپ با بیان اینکه از زمانی که من سوگند ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را خوردم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دادم اظهار کرد: تاکنون بسیاری از ما که در این جلسه حضور داشتیم اقدامات و تلاش‌هایی را جهت جلوگیری از استفاده از این سلاح‌ها انجام داده‌ایم و آمریکا یکی از کشورهایی است که به صورت یکجانبه استفاده از سلاح‌های میکروبی را کنار گذاشته و در جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی و گسترش آن پیشتاز بوده است.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در مدت‌های اخیر شاهد این بودیم که دولت سوریه دو بار با عواقب بسیار شدید استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیر نظامیان روبه‌رو شده است و ما اقداماتی را در این زمینه علیه رژیم سوریه انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: در اینجا لازم می‌دانم که از رییس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس به خاطر مشارکت در این موضوع تشکر و قدردانی کنم.

وی در ادامه سخنان خود با وارد کردن اتهاماتی به دولت سوریه مدعی شد: حکومت سوریه با کمک ایران و روسیه این اقدامات را انجام داده است.

وی در اظهارات خصمانه خود علیه ایران که این روزها تکراری شده ادعا کرد که حکومت ایران به دنبال صدور خشونت و هرج و مرج است و به صورت پنهانی برنامه‌های هسته‌ای خود را به پیش می‌برد تا بتواند از سلاح هسته‌ای استفاده کند و آن‌ها را به نقاط دیگر از جمله خاورمیانه صادر کند.

وی با طرح این ادعا که ایران حکومت اصلی حامی تروریسم و به دنبال هرج و مرج در خاورمیانه است خاطرنشان کرد: با این کارنامه حکومت ایران هرگز نباید اجازه داشته باشد که به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی پیدا کند. ما در همین چارچوب از برجام خارج شدیم چرا که توافق بسیار بدی بود و به ایران اجازه می‌داد که در مسیر دستیابی به این گونه سلاح‌ها قدم بردارد. در پی این توافق بد حکومت ایران به منابع مالی گسترده‌ای دست پیدا کرد در زمانی که به پول نفت احتیاج داشت و ما با این توافق این پول را در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

وی در ادامه اتهاماتش علیه ایران ادعا کرد که از زمان برجام تهاجم‌گری‌ ایران افزایش پیدا کرده  و ایران از منابع مالی برجام برای گسترش تروریسم و برنامه هسته‌ای‌اش استفاده کرده است.

وی ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اعمال شده است و این تحریم‌ها به صورت کامل از 13 آبان اجرا خواهد شد و بعد از آن ایالات متحده تحریم‌های بیشتری را اعمال خواهد کرد. تحریم‌هایی سخت‌تر از هر زمان دیگر تا بتواند با طیفی از رفتارهای ایران مقابله کند و هر کشوری با این سیاست آمریکا جهت مقابله با ایران همراهی نکند، با مجازات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شود.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود تاکید کرد: از تمامی اعضای شورای امنیت می‌خواهم که با آمریکا کار کنند و تضمین کنیم که ایران هرگز دستش به بمب هسته‌ای نرسد و لازم است که از ایران، روسیه و سوریه به خاطر اینکه حمله‌های خود را در منطقه ادلب به دنبال درخواست من کاهش دادند تشکر کنم.

وی تصریح کرد: امیدوارم این خویشتن‌داری‌ها ادامه یابد چون دنیا نظاره‌گر شماست و آمریکا هم هر کاری که بتواند برای نجات صدها غیر نظامی و بیشتر از آن  هم انجام می‌دهد و ما آماده کمک هستیم.

ترامپ تصریح کرد: من تعهد دولت خودم را برای ایجاد صلح و امنیت پایدار اعلام کردم اما اخیرا فهمیدم که چین سعی در دخالت در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در آبان ماه دارد و ما نمی‌خواهیم که در انتخابات ما دخالت کند. 

رییس‌جمهور آمریکا همچنین یادآور شد: همان‌طور که در سخنرانی خود در اجلاس عمومی سازمان ملل گفتم نتایج تاریخی خودمان را برای صلح در شبه جزیره کره شاهد بودیم و این مساله‌ای است که ما بسیار به آن افتخار می‌کنیم و خوشحالم که بگویم کره شمالی از نوامبر گذشته آزمایش هسته‌ای انجام نداده است و بقایای قهرمانان آمریکا هم به خاک وطن بازگشته‌اند.

وی اظهار کرد: در ماه ژوئن نشست تاریخی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشتم و او هم بر پاکسازی منطقه از سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد اما باید همچنان تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را اعمال کنیم تا خلع سلاح کامل  در کره شمالی اتفاق افتاد.

رییس جهور آمریکا با تاکید بر اینکه امنیت کره و جهان بسته به تعهد و اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت است گفت: بسیار مهم‌تر از این مساله این است که رهبر کره شمالی هم به دنبال امنیت و صلح برای کشورش می‌باشد و خیلی مسائل به دور از رسانه‌ها در حال انجام است بنابراین فکر می‌کنم به زودی خبرهایی را از کره شمالی خواهید شنید.

وی همچنین بیان کرد: بسیار قدردان گفته‌های رییس جمهور کره جنوبی در مورد خودم هستم. کار کردن با رییس جمهور کره جنوبی برایم مایه افتخار بود. همچنین کار کردن با رییس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن برایم مایه افتخار و لذت بود.

ترامپ در پایان تاکید کرد: باید همه با هم کار کنیم تا بتوانیم وحشت جنگ را با نعمات صلح و امنیت تقویت کنیم.