۰ نفر

رایزنی وزرای خارجه ایران و 1+4 در نیویورک

۳ مهر ۱۳۹۷، ۸:۰۹
کد خبر: 302731
رایزنی وزرای خارجه ایران و 1+4 در نیویورک

وزرای خارجه ایران و 1+4 به همراه فدریکا موگرینی به رایزنی درباره اقدامات اروپا برای حفظ برجام پرداختند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 (فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام دقایقی قبل در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز شد.

این دومین باری است که وزرای خارجه ایران و 1+4 بعداز خروج آمریکا از برجام گردهم می‌آیند.

برخی اخبار حاکی از آن است که ایران و پنج کشور باقیمانده در برجام به همراه موگرینی در پایان نشست در نیویورک بیانیه‌ای سیاسی را در حمایت از اجرای برجام صادر خواهند کرد.

پیش از این نشست، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درباره برجام، مسائل سوریه و یمن گفت‌وگو کردند.

موگرینی در این دیدار بر ادامه حمایت اروپا از برجام تاکید کرد و گفت: راه‌حل‌های عملیاتی اروپا برای تامین خواسته‌های ایران در حال تدوین نهایی است و به زودی اجرایی خواهد شد.

ظریف و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه شب به وقت تهران در نیویورک دیدار و درباره برجام به گفت‌وگو پرداختند.

بعد از خروج ترامپ از برجام در 18 اردیبهشت سالجاری، گفت‌وگوهایی بین ایران و 1+4 درباره ارائه تضمین‌ها برای حفظ حقوق مردم ایران در برجام انجام شد و این گفت‌وگوها هنوز ادامه دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که روز یکشنبه اول مهر ماه به همراه حسن روحانی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد، 27 شهریور ماه در جمع خبرنگاران درباره تعهدات برجامی اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: در اجلاسی که در وین داشتیم نه فقط اتحادیه اروپا، بلکه ۱+۴ هم تعهداتی را اعلام کردند و ما گفتیم این تعهدات باید به اقدامات عملی تبدیل شود.

وی افزود: شما در خبرهای روزهای اخیر هم دیدید که اروپا اقدامات عملی را هم شروع کرده و ما منتظر اجرایی شدن این اقدامات عملی هستیم و اروپایی‌ها هم می‌دانند بر اساس این اقدامات عملی ما تصمیم‌گیری می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 در نیویورک بیان کرده بود، انشاءلله در آن جلسه مجموعه اقداماتی که تا آن زمان انجام شده را بررسی و نتیجه جلسه را به هیأت نظارت در تهران گزارش خواهیم داد و براساس آن مقامات عالی کشور تصمیم گیری می‌کنند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز 26 شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا بیان کرد: تصورم این است که ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم، تماس‌های مستمر با طرف‌های اروپایی ادامه دارد. طرح‌های قبلی را که تا حدی قابل اجرا نبود یا تضمین‌های لازم را نداشت و نمی‌توانست داشته باشد، کنار گذاشتیم و طرح‌های جایگزینی مجددا مطرح و مکانیسم‌ها در حال فرموله شدن است که بتواند به نوعی همکاریهای اقتصادی ایران و اروپا را رقم بزند.

وی ادامه داد: این تماس‌های فنی بین دستگاه‌های ذیربط کماکان ادامه دارد و با سرعت بیشتری در حال حرکت هستیم و فکر می‌کنم مسیر درستی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدوارم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار وزرای خارجه ایران و ۱+۴ برگزار و برنامه‌ریزی‌های اولیه در این زمینه انجام شده است. امیدواریم بتوانیم تا حدی به مراحل جدیدتر و نهایی‌تر ورود کنیم، ولی باید کمی صبور بود و نهایتا امیدوارم پیشنهادها و طرح‌های جدیدتری که مطرح شده بتواند موجب رضایتمندی طرف ایرانی باشد و ضمانت‌های لازم را برای ایران فراهم کند.

وزرای خارجه ایران و پنج کشور به همراه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از خروج غیرقانونی و یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام برای اولین بار در چارچوب نخستین کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 15 تیر ماه 1397 در شهر وین پایتخت اتریش گردهم آمدند و درباره برجام بدون آمریکا و حفظ این توافق به گفت‌وگو نشستند.

13970703000083_Test_PhotoL

البته در آن نشست «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق بریتانیا به خاطر حضور در نشستی در لندن درباره برگزیت، در این نشست حضور نداشت و «آلیستر برت» معاونش در این نشست شرکت کرد.

سه‌شنبه شب 18 اردیبهشت ماه سال جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد و عنوان شد که این تحریم‌ها بعد از دوره‌های 90 و 180 روزه اعمال خواهد شد.

13970702000996_Test_PhotoL

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دقایقی بعد به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت: از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است از این لحظه 1+5 ، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

13970702000981_Test_PhotoL

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌های لازم و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم و اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.