۰ نفر

نخست‌وزیر انگلیس: در کنار اسرائیل ایستاده‌ام

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۲:۴۷
کد خبر: 301309
 نخست‌وزیر انگلیس: در کنار اسرائیل ایستاده‌ام

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس شامگاه دوشنبه طی سخنانی در مراسم ضیافت یک لابی پرنفوذ صهیونیسم، بار دیگر وفاداری خود به موجودیت رژیم اشغالگر قدس را مورد تأکید قرارداد و گفت: در کنار اسرائیل به‌عنوان موطن یهودیان ایستاده‌ام.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «می» در ابتدای سخنانی خود در نشست اتحادیه موسوم به «یهودیان اسرائیل» عنوان کرد که گزارش اخیر یک نشریه صهیونیستی درباره گسترش فضای یهودستیزی در انگلیس را مطالعه کرده و نسبت به یافته‌های آن به‌شدت ابراز تأسف کرد.

او مدعی شد که محض رضای نسل‌های آینده، اجازه نخواهد داد تا صدای طرفداران یهودستیزی بلندتر شود و افزود، در کنار یکدیگر (صهیونیسم) برای حفاظت از ارزش‌هایمان ایستادگی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم آن‌ها پیروز شوند.

اشاره نخست‌وزیر انگلیس به گزارش اخیر نشریه جویش کرونیکل است که به‌تازگی ادعا کرده «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب دولت تلاش می‌کند تا از طریق ایجاد فضای ارعاب برای نمایندگان طرفدار رژیم صهیونیستی ، آن‌ها را برکنار کند.

در گزارشی که این نشریه منتشر کرد، به ماجرای اخیر رأی عدم اعتماد اعضاء حزب کارگر به خانم ژوان ریان نماینده منطقه انفیلد شمالی و رئیس گروه دوستی اسرائیل اشاره و ادعا کرده است که پویش طرفداران کوربین به‌تدریج مشغول پاک‌سازی وفاداران به تل‌آویو در این حزب هستند.

درواقع حزب کارگر انگلیس از سه سال پیش تاکنون، یعنی درست پس از پیروزی کوربین به‌عنوان رهبر، این حزب را به برخورداری از گرایش‌های ضد سامی گری متهم شده است. کوربین پیش از پیروزی در انتخابات درون‌حزبی، در پویش‌های ضد جنگ و مخالف رژیم صهیونیستی فعالیت داشته و احتمال پیروزی او در انتخابات سراسری انگلیس، موجب نگرانی لابی صهیونیسم شده است.

در همین پیوند، حزب کارگر انگلیس هفته گذشته مجبور شد تا برخلاف میل باطنی تعریف ضد سامی گری متعلق به سازمان بین‌المللی اتحاد یادبود هولوکاست را موردپذیرش قرار دهد که بر اساس آن اعضای حزب کارگر دیگر قادر نخواهند بود تا رژیم صهیونیستی را با حزب نازی آلمان قیاس کرده و یا نژادپرست بخوانند.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه سخنان سراسرنمایشی خود تأکید کرد که با یهودستیزی و نفرت پراکنی به هر شکلی مقابله خواهد کرد و 'باافتخار از اسرائیل به‌عنوان موطن یهودیان حمایت می‌کند.'

«می» بابیان اینکه یهودستیزان تلاش می‌کنند تا پیروان آیین یهود و اسرائیل را دو مقوله جداگانه معرفی کنند، تصریح کرد که اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

در ادامه، نخست‌وزیر انگلیس به تشریح رابطه عمیق لندن و تل‌آویو پرداخت و به مواردی همچون جشن یک صدمین سالگرد بیانیه بالفور و سفر اخیر شاهزاده ویلیام نوه ملکه الیزابت به فلسطین اشغالی اشاره کرد.

وی گفت: فراموش نمی‌کنم زمانی که سال گذشته در کنار بنیامین نتانیاهو ایستادم تا نسخه اصلی بیانیه [بالفور] را ببینم.لحظه خاصی بود و درواقع بیانگر حس من نسبت اسرائیل بود.

دولت انگلیس در سال 1917 میلادی با انتشار بیانیه بالفور(Balfour Declaration)، یکی از بنیان‌گذاران اصلی تأسیس رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. این بیانیه نامه‌ای بود که توسط «آرتور جیمز بالفور»، وزیر امور خارجه وقت خطاب به «والتر روتشیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

در این نامه وزیر امور خارجه وقت انگلیس بر «موضع مثبت» دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

«ترزا می» سال گذشته یک صدمین سالگرد انتشار این بیانیه را با حضور سران رژیم صهیونیستی در لندن جشن گرفت و اعلام کرد به نقشی که لندن در تشکیل این رژیم داشته افتخار می‌کند.

نخست وزیر انگلیس در بخش دیگری از اظهارات خود خواستار تقویت روابط تجاری، علمی، فناوری، کشاورزی و حوزه سلامت میان لندن و تل‌آویو شد. او افزود: البته حمایت من از اسرائیل بیشتر از موضوعات اقتصادی است و شما می‌توانیم روی قول من درباره امنیت اسرائیل حساب کنید.

«می» در همین رابطه بابیان اینکه انگلیس از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود حمایت می‌کند خاطرنشان ساخت: در دنیایی که انگلیس و اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای با چالش‌ها و تهدیدهای مشترکی مواجه هستند، اطمینان دارم دستگاه‌های امنیتی دو طرف به تعمیق روابط و همکاری‌ها در جهت حفاظت از جان مردم ادامه خواهند داد.

«می» خاطر نشان ساخت که انگلیس به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده و وفاداری خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان داده است. وی تصریح کرد: در طول دوران نخست‌وزیری من انگلیس همواره شریک واقعی و قابل‌اعتماد اسرائیل خواهد بود که از امنیت و شکوفایی آن نه از طریق حرف بلکه در عمل حمایت می‌کند.

اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی در حالی است که مردم انگلیس نسبت به لابی و نفوذ رژیم صهیونیستی در سیاست‌های این کشور معترض هستند. بیش از ده هزار انگلیسی به‌تازگی توماری را امضا کرده که در آن خواستار تحقیق و پاسخگویی دولت نسبت به نفوذ عناصر رژیم صهیونیستی در کشورشان شده‌اند.

این اعتراض‌ها به اظهارات جنجالی یک دیپلمات ارشد سفارت اسرائیل در لندن به نام 'شای ماسوت' برمی‌گردد که در جریان آن وی گفته است الن دانکن معاون وزیر خارجه انگلیس را به دلیل مخالفت با شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی برکنار خواهد کرد.

ماسوت در یک گفت‌وگوی خصوصی که فیلم ویدئویی آن منتشرشده گفته است: رژیم اسرائیل با استفاده از بودجه‌های محرمانه و حمایت مخفیانه، از طریق سفارت خود در لندن، برای نفوذ به احزاب سیاسی انگلیس تلاش می‌کند.

باوجوداین اسناد وزارت امور خارجه انگلیس در جوابیه‌ای عنوان کرده است: 'ما باور نداریم که دولت اسرائیل در سیاست‌های انگلیس نفوذ دارد.لندن دوست نزدیک تل‌آویو است و از وجود رابطه عالی در سطح دوجانبه بهره می‌برد'.