۰ نفر

اسراییل فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف قرار داد

موشک‌پرانی یواشکی

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۶:۳۴
کد خبر: 301053
موشک‌پرانی یواشکی

ساکنان دمشق شنبه‌شب بار دیگر با صدای انفجار از خواب پریدند، اما این‌بار بعد از پاکسازی اطراف دمشق از گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی، صدای نفیر موشک‌های اسراییلی و سامانه‌های ضدهوایی ارتش سوریه بود که خواب را به چشم ساکنان پایتخت سوریه تلخ کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این چندمین حمله ناشناس نظامی به اطراف پایتخت دمشق در طول ماه‌های گذشته است. به نظر می‌رسد اسراییل برنامه‌ای برای پایان دادن به حملات گاه و بیگاه و تصادفی به نقاط مختلف خاک سوریه، به بهانه تکراری مبارزه با نفوذ ایران ندارد، حملاتی که درست در آستانه یا بلافاصله بعد از پیشرفت‌های سوریه و متحدانش علیه مواضع گروه‌های تروریستی و افراطی در خاک سوریه انجام می‌شود. این‌بار در آستانه حمله به ادلب، آخرین پناهگاه عمده تروریست‌ها در خاک سوریه، اسراییل بار دیگر با هدف تضعیف توان دفاعی و نظامی دمشق دست به اقدام نظامی زده است. منابع نظامی در دمشق رسما اطلاعاتی در مورد این حمله منتشر نکرده‌اند و مطابق رویه معمول دولت و ارتش رژیم صهیونیستی اظهارنظری در مورد مسوولیت حملات فرامرزی نکرده‌اند. هدف دقیق و تلفات احتمالی این حمله مشخص نشده است، به نوشته خبرگزاری‌ها فرودگاه بین‌المللی دمشق یا اطراف آن هدف حمله جدید اسراییل به دمشق بود. یک منبع وابسته به مخالفان دولت سوریه در بریتانیا ادعا کرده است که هدف حمله اسراییل یک «انبار مهمات متعلق به ایران و حزب‌الله» بوده است، اما هیچ منبع رسمی یا مستقلی این خبر را تایید نکرده است.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا با انتشار عکس‌هایی از مسیر حرکت موشک‌ها و انهدام آنها در آسمان دمشق، خبر داده است که تعدادی از موشک‌های شلیک‌شده توسط «دشمن صهیونیستی» رهگیری و منهدم شده‌اند. هر‌چند ارتش سوریه بیانیه‌ای رسمی در مورد این حمله به پایتخت این کشور صادر نکرده است، اما خبرگزاری دولتی سوریه نوشت: «پدافند هوایی ارتش عربی سوریه امشب تهاجم رژیم صهیونیستی علیه فرودگاه بین‌المللی دمشق را دفع کرد.» یک منبع نظامی سوریه به این خبرگزاری گفته است: «پدافند هوایی کشورمان حمله موشکی (صهیونیستی) به فرودگاه بین‌المللی دمشق را دفع کرد. سامانه‌های پدافند هوایی ارتش توانست چند موشک رژیم صهیونیستی را ساقط کند.» بر‌اساس گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از دمشق، صدای شلیک چهار موشک در آسمان پایتخت سوریه شنیده ‌شده‌است که بر اساس این گزارش دو موشک رهگیری و در آسمان منهدم شده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم در حمله شنبه‌شب «رژیم صهیونیستی چهار فروند موشک به سمت فرودگاه بین‌المللی دمشق شلیک کرد که دو موشک به فرودگاه اصابت کرده و دو موشک توسط پدافند ارتش سوریه منهدم شده است.»

بزن‌دررو و بزن‌گاهی

از آذر‌ماه سال گذشته تاکنون این پانزدهمین حمله عمده‌ای است که رژیم‌صهیونیستی با استفاده از آسمان لبنان و اردن به سمت خاک سوریه حمله می‌کند. تل‌آویو معمولا این حملات را با رویدادهای مهم بین‌المللی که وضعیت ایران یا آینده سوریه را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهند یا در آستانه پیشروی‌های نظامی ارتش سوریه علیه نیروهای تروریستی برنامه‌ریزی می‌کند. خروج امریکا از برجام، آزادسازی غوطه‌شرقی از اشغال گروه‌های مسلح، حمله موشکی امریکا-بریتانیا- فرانسه به خاک سوریه و هر رویداد مهم دیگری در خاورمیانه پوششی برای حملات تصادفی اسراییل به خاک سوریه می‌شود.

این حملات با ادعای «مقابله با نفوذ ایران» در سوریه و «هدف قرار دادن پایگاه‌های منتسب به ایران و متحدانش» در خاک سوریه انجام می‌شود. در‌برابر دولت سوریه، رژیم صهیونیستی را به تلاش برای کمک به «گروه‌های تروریستی» و «جلوگیری از پیشرفت دولت مرکزی در مبارزه با تروریسم» متهم می‌کند. رژیم صهیونیستی معمولا مسوولیت حملات به خاک سوریه را بر عهده نمی‌گیرد، هر چند در طول ماه‌های گذشته حمله گسترده‌ای به نقاط مختلف در خاک سوریه را تایید کرد. با این حال اخیرا هفته پیش رسانه‌های اسراییلی به نقل از «یک مقام ارشد نظامی» ادعا کرده است «در طول یک سال و نیم 202 حمله توسط ارتش اسراییل به خاک سوریه» انجام شده است. به گفته این مقام نظامی صهیونیست که نامی از او برده‌ نشده‌است «800 موشک» برای این حملات استفاده شده است.

حملات هوایی ارتش اسراییل به خاک سوریه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون و به‌خصوص از زمانی که ارتش سوریه با همراهی متحدانش در برابر گروه‌های مسلح دست بالا را پیدا کرده است، شدت بیشتری گرفت. دست‌کم 15 مورد از این حملات به نقاط مختلف سوریه توسط خبرگزاری‌های رسمی سوری تایید شده‌اند. همچنین بر‌اساس گزارش‌ها دست‌کم 75 نظامی سوریه، متحدانش و مستشاران ایرانی در خاک سوریه در این حملات به شهادت رسیده‌اند. 20 فروردین ماه جاری، چندین جنگنده اف-15 اسراییلی پس از تجاوز به حریم هوایی لبنان وارد خاک سوریه شدند و پایگاه نظامی تی4 در استان حمص را هدف قرار دادند. بر‌اساس گزارش رسانه‌های ایران در این حمله چندین مستشار نظامی ایرانی به شهادت رسیدند. چند هفته بعد و در پی موشک‌باران مواضع نظامی اسراییل در مناطق اشغالی، بار دیگر اسراییل ادعا کرد که در تاریخ 20اردیبهشت، درست دو روز بعد از خروج امریکا از برجام چندین نقطه از خاک سوریه را هدف حمله قرار داد. همچنین اواخر خردادماه جاری، جنگنده‌های اسراییلی تا نزدیکی خاک عراق پیشروی کردند و مواضع نیروهای متحد ارتش سوریه را که در استان دیرالزور با داعش مبارزه می‌کنند هدف قرار دادند. اسراییل مسوولیت بخش عمده‌ای از این حملات را رسما بر‌عهده نگرفته است، اما مقام‌های این رژیم بارها اعلام کرده‌اند که محدودیت برای آنچه «دفاع از خود» عنوان می‌کنند در خاک سوریه و فراتر از آن قائل نیستند. اسراییل رسما بخش‌هایی از خاک سوریه را در اشغال خود دارد و با‌وجود قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر عقب‌نشینی اسراییل از بلندی‌های جولان و استان قنطریه سوریه، این مناطق همچنان تحت‌اشغال اسراییل قرار دارد. سوریه و اسراییل از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در جنگ با یکدیگر هستند و اسراییل در پی جنگ 6 روزه در سال 1967 بخش عمده‌ای از استان قنطریه سوریه را اشغال کرده است. از سال 1974 که پس از شکست مصر و سوریه برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی در جنگ رمضان ترک مخاصمه شد، تاکنون صلحی میان دمشق و تل‌آویو برقرار نشده است.