۰ نفر

حذف دلار در مبادلات تجاری کشورها اجتناب‌ناپذیر است

۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 300433
حذف دلار در مبادلات تجاری کشورها اجتناب‌ناپذیر است

مدیر عامل دومین بانک بزرگ روسیه گفت: در پی سیاست‌های خصمانه واشنگتن در استفاده ابزاری از دلار، کشورهای جهان استفاده از این ارز به عنوان ارز واسطه در مبادلات تجاری را کنار خواهند گذاشت.

به گزارش راشاتودی، اندری کاستین، مدیرعامل بانک VTB  روسیه تأکید کرد: سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا حذف دلار توسط کشورهای جهان و رفتن به سوی ارزهای ملی را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، کاستین ادامه داد: به نظر من این مسئله اجتناب‌ناپذیر است، در شرایط کنونی آمریکا در حال استفاده از دلار به عنوان یک سلاح است، بنابراین من معتقدم اگر آمریکا به استفاده از دلار به عنوان سلاح ادامه دهد حذف دلار در مبادلات تجاری نه تنها توسط روسیه بلکه توسط دیگر کشورها اجتنا‌ب‌ناپذیر خواهد بود و ما شاهد فاصله گرفتن از این ارز خواهیم بود.

وی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: روند حذف دلار و روی آوردن کشورها به ارزهای ملی خود احتمالاً سریع و ساده نخواهد بود. شما نمی‌توانید به یک‌باره دلار را از مبادلات خود حذف کنید و احتمالاً حذف کامل آن از اقتصاد کشورها غیرممکن است، اما اگر ما الان این روند را آغاز نکنیم دیگر نخواهیم توانست به این هدف برسیم. بنابراین ما باید همین حالا شروع کنیم و در واقع این کار را شروع کرده‌ایم.

مدیرعامل بانک VTB  روسیه ادامه داد: مثال خوب در این باره شرکت آل‌روسا است که در زمینه تولید الماس در روسیه فعالیت می‌کند. این شرکت اخیراً به جای دلار الماس‌های خود را به یوآن فروخته است.

کاستین درباره تحریم‌های جدید‌ آمریکا علیه روسیه که شامل قطع دسترسی بانک‌های روس به دلار می‌شود گفت: بانک VTB و دیگر بانک‌های روس برای بازگرداندن سپرده‌های مشتریان آمادگی کامل دارند.

وی ادامه داد: ما در حال آماده شدن برای رویارویی با هر شرایطی هستیم و من معتقدم نظام بانکی روسیه به کمک بانک مرکزی این کشور به طور قطع می‌تواند در برابر هر تحریمی بایستد.