۰ نفر

فعال صلح آمریکایی:

آمریکا پس از 11 سپتامبر وارد جنگ‌های بی‌انتها شد

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱:۵۶
کد خبر: 299794
 آمریکا پس از 11 سپتامبر وارد جنگ‌های بی‌انتها شد

یک فعال صلح آمریکایی با انتقاد از سکوت ترامپ درباره نقش سعودی‌ها در حملات 11 سپتامبر به ساختمان تجارت جهانی گفت از زمان آن حملات در سال 2001 آمریکا درگیر جنگ‌های بی‌انتها به اسم مبارزه با تروریسم شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «میدیا بنجامین» روز سه شنبه در سالروز حادثه 11 سپتامبر افزود: جنگ با تروریسم به یک فرایند بی انتها تبدیل شده که خروجی آن گسترش نفرت علیه آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: در افغانستان که پس از حملات 11 سپتامبر اشغال شد، طالبان روز به روز قدرت پیدا کرده و داعش در آنجا سر برآورده است. نیروهای ایالات متحده پس از 17 سال هنوز در آنجا هستند، بدون اینکه کاری پیش ببرند. البته این روند برای صنایع نظامی ایالات متحده سودآور بوده است.

موسس گروه زنان صلح کدپینک در واشنگتن با بیان اینکه منافع مجتمع های صنعتی- نظامی در جنگ و تنش است و شاخص سهام آنها با هر جنگ و بحرانی بالا می رود، اضافه کرد: این وضعیت خشم و عصبانیت درباره آمریکا را گسترش می دهد اما سیاستمدارن آمریکایی می گویند مسلمانان از ما متنفر هستند، چون کشوری آزاد هستیم.

** وهابیت خطر اصلی

بنجامین سخنرانی امروز ترامپ در جمع خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری ایالات متحده از تهدید تروریسم اسلام رادیکال سخن گفت.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که سیاست ترامپ این بوده که تصویری خشن از اسلام به جهان معرفی کند، اینکه ما باید نگران تهدید مردم کشورهای مسلمان باشیم و در همین راستا نیز او دستور منع سفر را صادر کرد.

بنجامین ادامه داد: اما حقیقت این است که خطر اصلی، قرائت وهابیت از اسلام است. همان قرائتی که حکومت عربستان به دنبال گسترش آن بوده است. ولی ترامپ این حکومت را شریک خود می داند و پیوندهای محکمی بیش از دولت های پیشین با آن بسته است.

وی اضافه کرد: به یاد داشته باشیم که 15 نفر از 19 هواپیماربای این حادثه شهروند عربستان بوده اند. به جای بازخواست عربستان ما شاهد تشویق جنایت های آن هستیم.

**حمایت از سعودی ها در 11 سپتامبر

خبرنگار پرسید ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر وعده داده بود که عربستان را به پای میز محاکمه بکشاند. دلیل تغییر موضع وی چیست؟

بنجامین پاسخ داد: عربستان مقصد اول سفر خارجی عربستان بود و او معامله سنگین تسلیحاتی با آنها انجام داده است. از آن هنگام نه تنها آمریکا حامی سیاست های عربستان شده است، بلکه تمام توان خود را برای سر پوش گذاشتن بر جنایت های سعودی ها در یمن و دیگر مناطق به کار برده است.

وی افزود: همین امروز که در سالگرد حملات 11 سپتامبر هستیم، وزیران خارجه و دفاع کابینه ترامپ به کنگره آمده اند تا به نمانیدگان بگویند که سعودی ها تمام تلاش خود را به کار می برند تا به غیرنظامیان یمن آسیب وارد نشود.

این فعال صلح آمریکایی تاکید کرد: بسیار تاسف آور است که شاهد این چنین حمایتی از عربستان درست در روز سالگرد 11 سپتامبر هستیم. ما نیز برای نشان دادن اعتراض خود به اینجا آمده ایم. میزان تلفات غیرنظامیان در یمن در ماه آگوست، افزایش یافته و تعداد زیادی از کودکان یمنی در حملات عربستان به قتل رسیده اند.

**آمریکا به دنبال پول سعودی ها

بنجامین، سیاست خارجی ترامپ را برای خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر ناامید کننده دانست و تصریح کرد: آنها خواستار بازخواست عربستان سعودی بوده اند اما تردید دارم که سیاست دو حزب دمکرات و جمهوریخواه اجازه چنین کاری را بدهد.

وی خاطرنشان کرد: آنها همیشه از بهانه «امنیت ملی» برای جلوگیری از بازخواست عربستان بهره می برند. متاسفانه آنچه آمریکا می خواهد پول عربستان است. بدنه تجاری آمریکا و سیاستمداران آمریکا که با لابی عربستان مرتبط هستند، دست در دست هم برای تداوم روابط نزدیک با ریاض تلاش می کنند.

این فعال ضد جنگ آمریکایی افزود: خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر چند گروه را تشکیل داده و به فشارهای خود به دولت و اعضای کنگره برای بازخواست حکومت عربستان ادامه می دهند اما آنها منزوی شده اند. سیاستمدارن و رسانه های مهم آمریکا پوششی به آنها نمی دهند.

بنجامین تاکید کرد: حتی به آنها گفته می شود که این مساله قدیمی شده و فراموشش کنید اما به نظر من تداوم پشتیبانی آمریکا از عامل این حملات و سیاست های افراط گرایانه عربستان، نشان می دهد که باید آن را پیگیری کرد. عربستان هنوز به گسترش افراط و تروریسم در منطقه، اروپا و حتی آمریکا کمک می کند.

** تغییرات در عربستان ظاهری است

خبرنگار پرسید که برخی مقام های آمریکایی می گویند عربستان تغییر کرده است و حکومت آن دیگر از افراط گرایی پشتیبانی نمی کند!

بنجامین این سخنان را تلاش تبیلغاتی لابی عربستان دانست و گفت: آنها پول هنگفتی برای بازسازی چهره حکومت عربستان خرج کرده اند. این حکومت یک سلطنت مطلقه است که کمترین ارزشی برای آزادی بیان قائل نیست و در داخل و خارج به سرکوب ادامه می دهد.

وی یادآور شد: هیچ انتخاباتی در آن وجود ندارد. آنها حتی فعالان زنی را که برای حق رانندگی زنان تلاش کرده اند به زندان انداخته اند. جز در ظاهر، هیچ تغییری در آن کشور نبوده است.

در پی حملات تروریستی یازده سپتامبر سال 2001 نزدیک به سه هزار نفر در آمریکا کشته شدند. 19 شهروند عربستان سعودی در این حملات دست داشتند. این افراد از اعضای سازمان تروریستی القاعده بودند که رهبری آن با ' اسامه بن لادن' سرمایه دار سعودی پناه گرفته در افغانستان بود. دولت وقت آمریکا به بهانه مبارزه با عاملان این حملات، به کشورهای افغانستان و عراق حمله کرد.

سال گذشته گروهی از خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، با ارسال نامه ای به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سیاست وی در قبال عربستان انتقاد و ابراز نگرانی کردند که وی از وعده دوران انتخابات برای فشار به ریاض برای پرداخت خسارت به بازماندگان آن حملات شانه خالی کند.

در این نامه که توسط نشریه آمریکایی 'دی دیلی کالر' منتشر شد، با اشاره به پرونده باز شکایت از عربستان سعودی در دادگاه های آمریکا آمده است که حکومت عربستان به دلیل نقش مامورانش در حمایت از عاملان حملات یازدهم سپتامبر در سال 2001، در جایگاه متهم قرار دارد، با این حال حکومت سعودی از پذیرش مسئولیت خود در آن حملات و گسترش افراط در جهان شانه خالی می کند.