۰ نفر

آمریکا دیوان بین‌المللی کیفری را به تحریم و پیگرد قضایی تهدید می‌کند

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 299377
آمریکا دیوان بین‌المللی کیفری را به تحریم و پیگرد قضایی تهدید می‌کند

طبق گزارش «وال استریت ژورنال»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای جلوگیری از تحقیق‌ احتمالی دیوان بین‌المللی کیفری علیه واشنگتن و تل‌آویو، این دادگاه را به تحریم‌های آمریکا تهدید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت آمریکا در ادامه فشارهای آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری درباره احتمال تحقیق این دادگاه در خصوص احتمال جنایت‌های جنگی واشنگتن در افغانستان، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز دوشنبه درصدد تهدید علنی و رسمی این دیوان است.

به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال»، دولت آمریکا برای مقابله با تحقیق‌های آتی و احتمالی دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) علیه واشنگتن و همچنین رژیم صهیونیستی، ممکن است این نهاد را تحریم کند.

بنا بر این گزارش، مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز (دوشنبه) در یک اندیشکده آمریکایی دیوان بین‌المللی کیفری و همچنین کشورهای کمک‌کننده به این دیوان در روند تحقیق‌های احتمالی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به تحریم تهدید خواهد کرد.

وال‌استریت ژورنال که می‌گوید به بخش‌هایی از متن سخنرانی بولتون دست یافته، نوشته که او در سخنرانی امروز خود خواهد گفت: «اگر دیوان به سراغ ما، اسرائیل و دیگر متحدانمان برود، ساکت نخواهیم ماند».

تحریم مالی، ممانعت از ورود قضات و دادستان‌های دیوان به آمریکا و پیگرد حقوقی مقامات دیوان از جمله تهدیداتی است که مشاور امنیت ملی آمریکا که خود یک حقوقدان است، علیه این دیوان که عمدتا وظیفه رسیدگی به جرایم مربوط به نسل‌کشی، جرایم علیه بشریت و جنایات جنگی را بر عهده دارد، مطرح می کند.

بولتون در سخنرانی امروز خواهد گفت: «ما دارایی‌های آنها را در سیستم مالی آمریکا تحریم خواهیم کرد و در نظام قضایی آمریکا آنها را محاکمه خواهیم کرد. ما همین کار را با هر شرکت یا دولتی که به تحقیق دیوان بین‌المللی کیفری درباره آمریکایی‌ها کمک کند، خواهیم کرد».

طبق گزارش وال استریت ژورنال، بولتون همچنین در این نشست به دفاع تمام قد از رژیم صهیونیستی هم پرداخته و خواهد گفت: «به دیوان بین‌المللی کیفری یا دیگر سازمانی اجازه نخواهیم داد که حق اسرائیل برای دفاع از خودش را محدود کند».

دیوان بین‌المللی کیفری در سال ۲۰۰۲ با هدف تحت تعقیب قرار دادن عاملان جنایات جنگی تأسیس شد، اما کشورهایی چون آمریکا، روسیه و چین از پیوستن به آن خودداری کرده‌اند.

وال استریت ژورنال در این باره می‌نویسد: «برای مدت مدیدی در آمریکا به ویژه در نظر محافظه‌کاران این کشور از قبیل آقای بولتون، دیوان بین‌الملی کیفری مورد تنفر قرار داشته است و او دیوان را خطری برای آمریکا و دارای تعصبات ضدآمریکایی می‌داند».

این رسانه «نگرانی خاص» آمریکا درباره دیوان بین‌المللی کیفری را اینگونه توضیح داد: «درخواست سال گذشته دادستان دیوان برای تحقیق درباره اتهام آزار بازداشت شدگان و احتمالا جنایت‌های جنگی توسط پرسنل ارتش آمریکا و آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) این کشور که در افغانستان خدمت کردند».

بولوتون قرار است در سخنرانی روز دوشنبه به پرسنل ارتش آمریکا و سیا اطمینان دهد که دولت این کشور «از هر ابزار ضروری» برای حفاظت از آنها در برابر دیوان استفاده خواهد کرد. از جمله ابزارهای مدنظر واشنگتن، بستن توافق‌های الزام‌آور با دیگر کشورهای جهان برای ممنوعیت استرداد و تحویل دادن اتباع آمریکایی به دیوان است.

بنا بر متن رؤیت شده وال استریت ژورنال از سخنرانی بولتون، مشاور امنیت ملی دولت «دونالد ترامپ» هشدار خواهد داد که در صورت همکاری کشورها با تحقیق‌های دیوان بین‌المللی کیفری آنها با خطر از دست دادن کمک نظامی و مالی واشنگتن روبرو خواهند شد.

بولتون قرار است همچنین تاکید خواهد کرد که آمریکا درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای محدود کردن  حوزه اختیارات دیوان را مورد بررسی قرار خواهد داد.