۰ نفر

یک کارشناس مسایل روسیه :

نشست سه‌جانبه منافع کشورهای منطقه را تأمین می‌کند

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۱۹
کد خبر: 298671
نشست سه‌جانبه منافع کشورهای منطقه را تأمین می‌کند

یک کارشناس مسایل روسیه معتقد است نشست سه‌جانبه در تهران می‌تواند نمایشگر پیوند کشورهایی باشد که به‌نوعی منفعتشان در شرایط فعلی با تعارض در آمریکا قرار دارد. وی می‌گوید: این نشست می‌تواند به توسعه همکاری‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصادی بین سه کشور منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شعیب بهمن با بیان اینکه اهمیت نشست سه‌جانبه بین ایران روسیه و ترکیه را باید در دو موضوع اساسی و مهم بررسی کنیم گفت: موضوع اول بحث سوریه است که پیش‌ازاین اجلاس سران سه کشور 2 بار با یکدیگر دیدار داشتند و توانستند روند حل‌وفصل بحران در سوریه را تا حد زیادی پیش ببرند. در شرایط فعلی و با توجه به تجمع اکثر تروریست‌ها در شهر ادلب و با توجه به اینکه عملیات نظامی در این شهر جریان دارد از همین رو نشست سه‌جانبه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه هم می‌تواند در خصوص تحولات میدانی و مقابله با تروریست‌ها مؤثر باشد و هم اینکه درباره آینده سیاسی سوریه نشستی تأثیرگذار باشد بنابراین یک بخش از این نشست به مسائل سوریه و معادلات آینده این کشور مرتبط می‌شود و بخش دوم به روابط سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه با یکدیگر مرتبط می‌شود.

بهمن در ادامه گفت: آن چیزی که در شرایط فعلی این رابطه را از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار می‌کند این است که هر سه کشور به‌نوعی در روابط اقتصادی و سیاسی خودشان با آمریکایی‌ها دچار تنش‌های جدی هستند بدین معنا که هر سه کشور طی ماه‌های گذشته تحت تحریم‌های جدیدی از سوی آمریکا قرار گرفتند و ازاین‌رو می‌توان گفت این سه کشور در شرایط مشابهی قرار دارند بنابراین ازلحاظ سیاسی این نشست سه‌جانبه تهران می‌تواند نمایشگر پیوند کشورهایی باشد که به‌نوعی منفعتشان در شرایط فعلی با تعارض در آمریکا قرار دارد به‌خصوص اینکه توسعه همکاری‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصادی بین سه کشور می‌تواند تا حد زیادی از این تنگنایی که آمریکا علیه سه کشور به وجود می‌آورند جلوگیری کند.

وی در همین رابطه افزود: به‌عنوان‌مثال یکی از مباحثی که از گذشته هم در روابط ایران با روسیه و هم در روابط ایران با ترکیه مطرح بوده و به‌نوعی در روابط ترکیه و روسیه هم مطرح‌شده بحث استفاده از پول‌های ملی و جایگزینی آن با ارز دلار است که درصورتی‌که چنین اتفاقی بیفتد که قاعدتاً این نشست‌ها تسهیل‌کننده چنین رویدادهایی هستند بر همین اساس این سه کشور در این نشست می‌توانند به لحاظ اقتصادی هم پیوندهای خود را بیشتر کنند و به‌نوعی در برابر فشارهایی که آمریکایی‌ها اعمال می‌کنند مقاومت بیشتری کنند.

این کارشناس روسیه بابیان اینکه این نشست از یک جنبه حائز اهمیت است و آن‌هم این است که برای اولین بار است که در طول تاریخ معاصر در منطقه خاورمیانه یک چنین اتفاقی می‌افتد که یک مناقشه مهم در سطح خاورمیانه بدون حضور غربی‌ها و به‌ویژه آمریکایی‌ها حل‌وفصل می‌شود گفت: در این نشست منافع کشورهای منطقه تأمین می‌شود.

بهمن تصریح کرد: نباید این نکته را از یاد ببریم که در آغاز بحران سوریه و حتی تا اواسط این بحران کشورهایی همچون آمریکا میدان‌دار نشست‌های سیاسی برای حل‌وفصل بحران سوریه بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال چندین نشست در ژنو برگزار شد؛ اما در حال حاضر ابتکار عمل از دست کشورهای غربی و آمریکا خارج‌شده به‌نحوی‌که حتی آن‌ها در روند مذاکرات دخالت داده نمی‌شوند و حضور ندارند که این مسئله نشان می‌دهد برای نخستین بار کشورهای منطقه توانستند به این قدرت و همکاری دست پیدا کنند که مسائل خود را بدون حضور و مداخله قدرت‌های بزرگ حل‌وفصل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اینکه این اجلاس چقدر می‌تواند منافع ایران را تأمین کند گفت: آن چیزی که در جریان این نشست‌ها به‌عنوان مسئله محوری موردبحث قرار می‌گیرد اگر بخواهد به نتیجه جامعی برسد و این نتیجه قابل‌پذیرش برای هر سه کشور باشد و هر سه کشور خود را ملزم به اجرای آن بدانند مبتنی بر اصول مذاکره است.

وی بابیان اینکه اصل مذاکره و دیپلماسی به این معنا است که بده و بستان در آن حاکم است گفت: بنابراین در چنین نشست‌های هیچ کشوری به‌صورت مطلق به تمام خواسته‌ها و اهداف خود دست پیدا نمی‌کند بلکه همه کشورها امتیازاتی می‌دهند و در قبال آن امتیازاتی را خواهند گرفت.

بهمن در ادامه افزود: اما در حال حاضر با توجه به اینکه جبهه تروریست‌ها در نقطه‌ضعف قرار دارند و دولت سوریه به همراه نیروهای مقاومت ابتکار عمل در عرصه نبردهای میدانی را در دست دارند و این انتظار می‌رود که به‌زودی در شهر ادلب این پیروزی مهم به دست بیاید بنابراین می‌توان گفت کفه ترازو در این اجلاس تا حد زیادی به نفع ایران سنگین‌تر است و به نظر می‌رسد در پایان این اجلاس و با توجه به اینکه ایران از امتیاز میزبانی هم برخوردار است از همین رو در پایان دستاوردهای خوبی دست‌کم در مسئله سوریه داشته باشیم.