۰ نفر

تعرفه‌های آمریکا بر صادرات چین اثر منفی گذاشت

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۸
کد خبر: 297872
تعرفه‌های آمریکا بر صادرات چین اثر منفی گذاشت

آمار نشان می دهد به دنبال نبرد تجاری چین و آمریکا در 6 ماه گذشته، شاخص های سلامت صادرات و پایداری چین برای نخستین بار در ماه میلادی گذشته روند نزولی پبدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا؛ شبکه خبری بلومبرگ روز سه شنبه گزارش کرد شاخص نظم صادراتی که وضعیت سلامت صادرات در یک کشور را نشان می دهد در ماه اوت (مرداد) امسال نزدیک به 4 دهم درصد کاهش یافت و به 49/4 درصد رسید که بدترین وضعیت برای چین از ماه مارس (اسفند) یعنی زمان آغاز نبرد تجاری با آمریکا است.

همچنین این نخستین بار است که روند چرخشی نزولی صادراتی در چین از سال 2016 میلادی به این طرف دیده می شود و شاخص مذکور به زیر 50 درصد می رسد.

اگرچه شرکت های بزرگ چین توانسته اند این شاخص را حدود 50 درصد نگهدارند اما بیشترین فشارها بر شرکت های متوسط و کوچک چینی وارد شده که شاخص آنها به 47 درصد نزدیک شده است.

بلومبرگ می گوید: ماشین صادرات چین به سرعت سوخت خود را از دست می دهد و کندتر می شود و تهدیدهای آمریکا برای افزایش تعرفه ها بر روی کالاهای وارداتی بیشتر از چین، آثار منفی زیادی بر این کشور گذاشته است.

این شاخص در شرایطی منتشر می شود که احتمالا تا یک هفته دیگر 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا تصمیم خود را برای تعرفه فزاینده بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعلام می کند.

منابع وزارت بازرگانی چین از این بابت ابراز نگرانی و اذعان کرده اند که بالا رفتن تعرفه بر روی این کالاها، صادرات چین را بشدت متاثر می کند و آثار نامطلوبی بر شرکت های صادر کننده خواهد داشت.

چین و آمریکا پیشتر در قالب جنگ تجاری، هر کدام حدود 50 میلیارد دلار بر کالاهای وارداتی یکدیگر تعرفه اعمال کرده اند.