۰ نفر

در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل

ترامپ از طرح موسوم به معامله قرن رونمایی می‌کند

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۲:۰۶
کد خبر: 297794
 ترامپ از طرح موسوم به معامله قرن رونمایی می‌کند

دیپلمات سابق آمریکا گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از طرح موسوم به معامله قرن رونمایی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، 'مفید دیک» در گفت و گو با پایگاه اینترنتی 'قدس دات کام' اظهار داشت که ترامپ پروژه خود برای حذف مساله فلسطین را ادامه می دهد و معتقد است که اوضاع فلسطین و جهان عرب برای تحقق این پروژه آماده است.

وی افزود: به احتمال زیاد ترامپ در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری میلادی (سپتامبر)، طرح خود را برای پایان منازعه عربی ـ اسرائیلی ارائه خواهد کرد.

دیک همچنین به تشریح سیاست ترامپ در تعامل با فلسطینیان و جهان به منظور جلب رضایت قشر وسیعی از صهیونیست های مسیحی پرداخت و در عین حال، احتمال برکناری یا تداوم ریاست جمهوری وی و نیز آمادگی او برای انجام هر کاری به منظور تضمین انتخاب مجددش به سمت ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار داد.

این دیپلمات سابق آمریکایی که به عنوان سخنگوی سفارت کشورش در پایتخت های متعدد عربی حضور داشته است، تاکید کرد که مساله فلسطین با خطر بزرگی روبه روست و در صورتی که موضع مخالفی برای مقابله با این تهدیدها اتخاذ نشود، می تواند در معرض بحران قرار گیرد.

از آذرماه96 که ترامپ شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و دستور انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی را صادر کرد، زمزمه هایی درباره طرحی هماهنگ میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه با نام معامله قرن برای یکسره کردن مساله فلسطین شنیده شد.

براساس طرح معامله قرن، دولت فلسطین با مرزهای موقت شامل نیمی از کرانه باختری و نوار غزه بدون قدس اشغالی می شود که بررسی مساله پناهندگان را نیز در بر می گیرد.

صهیونیست ها سالهاست که برای قدس طرح های درازمدتی در دست اجرا دارند؛ مهمترین طرح صهیونیست ها در این راستا، ایجاد قدس بزرگ است.

اشغالگران قدس در طرح (توطئه) قدس بزرگ قصد جداکردن محله های فلسطینی نشین مثل شعفاط، کفر عقب و ابودیس و در مقابل آن الحاق شهرک های صهیونیست نشینی چون «آریئِل» را به قدس دارند و تلاش می کنند یک قدس بزرگ به وجود آورند که خالی از فلسطینیان باشد. صهیونیست ها برای ایجاد قدس بزرگ، توافقاتی چون اسلو و قطعنامه های سازمان ملل را زیرپا گذاشته و از خط سبز که مرز سرزمین های اشغالی و کرانه باختری محسوب می شود، نیز ده ها کیلومتر فراتر رفته اند.