۰ نفر

صدها تن از کارکنان دولت انگلیس وزارت برگزیت را ترک کرده‌اند

۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۱۵
کد خبر: 297772
 صدها تن از کارکنان دولت انگلیس وزارت برگزیت را ترک کرده‌اند

کمتر از دو ماه مانده به تاریخی که انگلیس و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند تا بر سر برگزیت به توافق برسند، نشریه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد: صدها تن از کارکنان دولت، وزارت برگزیت را ترک کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، انگلیس و اتحادیه اروپا قصد دارند تا در ماه نوامبر (آبان ماه) آینده به توافق نهایی برگزیت دست پیدا کنند. هرچند گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال عدم حصول توافق میان دو طرف بالا رفته، اما طرفین تلاش می‌کنند تا پیش از برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا موانع و اختلافات باقی‌مانده را حل‌وفصل کرده و فرصت کافی برای کسب موافقت پارلمان را داشته باشند.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، در دو سال گذشته 357 نفر از کارکنان دولت وزارت تازه تأسیس برگزیت را ترک کرده و اغلب افراد باقی‌مانده در میانگین سنی 32 سال قرار دارند که فاقد تجربه کافی برای مدیریت خروج انگلیس از اتحادیه هستند.

سخنگوی وزارت برگزیت مدعی شد که این وزارتخانه برای هدفی تاریخی در یک بازه زمانی محدود راه‌اندازی شده است. وی درباره کاهش نیروی انسانی در این وزارتخانه عنوان کرد که افراد یادشده از سایر وزارتخانه‌ها مأمور به خدمت و یا قراردادی بوده‌اند که با پایان دوره قراردادشان، وزارت برگزیت را ترک کرده‌اند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که در آخرین دور مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا، طرفین به این نتیجه رسیدند که امکان دست‌یابی به توافق برای خروج لندن از اتحادیه اروپا تا ماه اکتبر (مهر) عملاً فراهم نیست و این موضوع باید به تعویق بیافتد.

پیش‌تر بروکسل و لندن، 18 اکتبر 28 مهر را زمان بررسی توافق نهایی اعلام کرده بودند.

یکی از اصلی‌ترین اختلافات بر سر اجرای برگزیت، موضوع جنجالی مرز دو ایرلند است.انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده مرزی ایرلند شمالی در کلیات توافق دارند، اما راهبرد اجرایی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

درحالی‌که اتحادیه اروپا خواهان حاکمیت قوانین تجاری اروپایی در ایرلند شمالی است، اما انگلیس این مساله را به‌منزله الحاق این منطقه به خاک اتحادیه اروپا و تعرض به قلمرو خود تلقی می‌کند.

در همین پیوند، نمایندگان مجلس عوام انگلیس تیرماه گذشته طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن، پیروی ایرلند شمالی از قوانین تجاری اروپا ممنوع اعلام شد.

بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس فروردین سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد؛ بااین‌حال «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در داخل، بر سر راهبرد دولتش (موسوم به چکرز) برای خروج از اتحادیه اروپا به اختلاف خورده است.

در این طرح انگلیس این امکان را در نظر گرفته که از طرف اتحادیه اروپا، از کالاهایی که برای مصرف نهایی در اروپا، وارد انگلیس می‌شوند عوارض گمرکی دریافت کند. بااین‌حال سطح نارضایتی‌ها تا حدی پیش رفت که ظرف کمتر از 48 ساعت، دو وزیر کلیدی کابینه یعنی بوریس جانسون (وزیر امور خارجه) و دیوید دیویس (وزیر برگزیت) از سمت خود کناره‌گیری کردند. همچنین معاون وزیر برگزیت و دو تن از مشاوران دفتر نخست‌وزیری نیز در اعتراض به برنامه دولت استعفا کردند.

تحلیل گران سیاسی احتمال برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت یا انتخابات زودهنگام پارلمانی را تا پیش از فروردین آینده رد نمی‌کنند.