۰ نفر

سیاست‌های اقتصادی ترامپ به ریزش بازار سهام آمریکا منجر شد

۹ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 296861
سیاست‌های اقتصادی ترامپ به ریزش بازار سهام آمریکا منجر شد

انتشار گزارش شبکه بلومبرگ درباره عزم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه های جدید بر واردات 200 میلیارد کالای چینی باعث سقوط سهام در بازارهای بورس ایالات متحده شد.

به گزارش سی.ان.بی.سی، ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا چهار روز متوالی شاهد رشد بود اما روز پنجشنبه این روند متوقف شده و به رشد منفی رسید. 
به گزارش اقتصادآنلاین به نق از ایرنا، «داو جونز» با افتی 137.65 واحدی به 25 هزار و 986.92 واحد رسید. شاخص سهام S&P 500 با 0.4 درصد کاهش به 2 هزار و 901.13 واحد سقوط کرد. شاخص سهام نزدک هم 0.3 درصد افت کرد و 8 هزار و 88.36 واحد رسید. بسیاری دیگر از شاخص ها و بازارها نیز شاهد سقوط بودند.
بلومبرگ روز پنجشنبه گزارش داد که ترامپ به مشاورانش گفته است، از اجرای طرح اعمال تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی حمایت می کند. البته ترامپ هنوز در این باره تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است. دو کشور آمریکا و چین در سه ماه گذشته کالاهای تولیدی صادراتی دو طرف به ارزش 50 میلیارد دلار را هدف تعرفه های 25 درصدی قرار داده اند.
به دنبال انتشار این خبر، ارزش سهام شرکت هایی مانند بوئینگ و کاترپیلار به ترتیب 0.9 درصد و 2 درصد کاهش داشت که در مقایسه با سهام شرکت های دیگر آمار بالا و سقوط شدیدی محسوب می شود. 
تحلیلگران و استراتژیست های اقتصادی می گویند که وضع تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین بزرگترین ریسک تجاری هفته های آتی خواهد بود. «هیل بلانکاتو» مدیرعامل شرکت مشاوره ای «مدیریت دارایی لادنبرگ تالمان» اظهار داشت که روابط تجاری آمریکا و چین موضوعی «مبهم و ناشناخته» برای بازارهاست.
در همین حال، بازارهای آمریکا منتظر نتیجه ضرب الاجل واشنگتن به کانادا برای مذاکرات تجاری است. این ضرب الاجل روز جمعه به پایان می رسد. آمریکا و مکزیک هفته جاری اعلام کردند که برای تغییر موافقتنامه تجاری آمریکایی شمالی (نفتا) به توافق رسیده اند. آمریکا تا روز جمعه به کانادا فرصت داده که به گفت وگوها با مکزیک در خصوص تغییر این توافقنامه تجاری سه جانبه محلق شود.
«رایان ناومان» تحلیلگر بازار در موسسه مشاوره ای «اطلاعات مالی اینفورما» گفت: اوایل هفته وقتی خبر توافق آمریکا و مکزیک منتشر شد، تحرکی به وجود آمد. اما هر چه به پایان ضرب الاجل نزدیک می شویم، مردم نگران می شوند.
ترامپ روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که یقین دارد، کانادا به مذاکرات تجاری با مکزیک محلق می شود. 
او افزود: به نظر من، کانادا علاقه زیادی برای توافق در این خصوص دارد. اگر آنها نباشند احتمالا توافق خوبی حاصل نخواهد شد.
در ماه های اخیر نگرانی ها از وضعیت بازارها و سیاست های حمایت های دولت ها از صنایع داخلی باعث ایجاد نگرانی در بازارهای سهام شده و مانع از رشد شاخص سهام شده بود. 
«لری بندیکت» مدیرعامل یکی از شرکت های مشاوره ای اعلام کرد، هر چند در روزهای اخیر نتایج مثبتی در بازار سهام ایجاد شده، سرمایه گذاران با خطرهایی روبرو هستند.
وی افزود: در برخی حوزه ها، امریکا با سایر کشورهای دنیا واگرایی دارد. اگر به بازارهای اروپا و آسیا نگاه کنید بسیاری از آنها در ماه جاری با افت ارزش سهام روبرو بودند اما ارزش سهام آمریکایی ها به سرعت رشد کرد. 
بندیکت پیش بینی کرد با پایان ماه اوت و تعطیلات تابستان سرمایه گذاران، حساسیت و شکنندگی بازارها در ماه سپتامبر بیشتر می شود. 
روز پنجشنبه بورس بازارهای در حال ظهور نیز با افت همراه شد، به طوری که دلار در مقابل لیر ترکیه و پزوی آرژانتین قدرت بیشتری پیدا کرد. لیر سه درصد کاهش پیدا کرده و هر دلار آمریکا با 6.66 لیر مبادله شد. پزوی آرژانتین نیز بیش از 10درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد و کاهش ارزش آن رکورد تازه ای ثبت کرد.
«مایکل شائول» از تحلیلگران اقتصادی گفت: به دلیل نگرانی هایی که درباره ترکیه و آرژانتین وجود دارد، بازارهای در حال ظهور دچار ضعف شده اند. 
افزایش چشمگیر نرخ ارز در ترکیه پس از بروز تنش در روابط آنکارا ـ واشنگتن به علت زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در ترکیه شدت گرفته است. در پی این تنش ها، آمریکا دو وزیر ترکیه ای را تحریم و تعرفه وارداتی آلومینیوم تولید ترکیه را دو برابر کرد.
آرژانتین نیزبا تورم گسترده، افزایش هزینه های آب وبرق، اخراج کارگران وکاهش دستمزدهاروبرو بوده که این امربه نارضایتی عمومی از دولت دامن زده است. آرژانتین برای مقابله با مشکلات اقتصادی حدود پنجاه میلیارد وام ازصندوق بین المللی پول درخواست کرده است اما همزمان باید ریاضت های اقتصادی را به اجرا بگذارد.

**تهدید ترامپ به خروج از سازمان تجارت جهانی
همزمان با وضعیت بحرانی در روابط تجاری آمریکا با چین و اتحادیه اروپا و تزلزل در بازارهای سهام ایالات متحده، ترامپ تهدید کرد از سازمان تجارت جهانی خارج می شود.
اوبه شبکه بلومبرگ گفت که اگراین سازمان رفتار بهتری باآمریکا نداشته باشد ازآن خارج خواهدشد. بنابه اعلام این شبکه، اگر این تهدید عملی شود، نظم جهانی که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده است، تضعیف می شود.
ترامپ ماه گذشته گفته بود که سازمان تجارت جهانی «رفتاربسیاربدی» با آمریکا دارد و این نهاد باید «راهش را عوض کند.» پیشتر نیز گزارش هایی در خصوص تلاش دولت آمریکا برای خروج از سازمان تجارت جهانی منتشر شده بود.
در همین حال، «رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری آمریکا گفته که اجازه ورود چین به سازمان تجارت جهانی یک اشتباه بود. چین در سال 2001 به این سازمان پیوست.
او مدتهاست که خواستار اتخاذ موضعی تهاجمی در قبال سازمان تجارت جهانی است زیرا به نظر او این نهاد نتوانسته است با اقتصادی غیربازاری مانند چین برخورد کند. او همچنین سازمان تجارت جهانی را به دخالت در حوزه اختیارات آمریکا متهم کرده است.
سازمان تجارت جهانی در سال 1994 و به عنوان محلی برای رفع اختلافات تجاری کشورها ایجاد شد.