۰ نفر

افزایش قابل توجه ذخایر ارزی ترکیه در یک ماه

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۵۵
کد خبر: 296622
افزایش قابل توجه ذخایر ارزی ترکیه در یک ماه

بانک مرکزی ترکیه در گزارشی اعلام کرد حجم ذخائر ارزی خود را طی یک ماه با ۲.۴ درصد افزایش به ۱۰۰.۷ میلیارد دلار رسانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک مرکزی ترکیه در گزارش نقدینگی خود اعلام کرد که این رقم ۲.۴ درصد بیشتر از ذخائر ۹۸.۴ میلیارد دلاری ماه ژوئن است. طی یک دهه گذشته ذخایر ارزی ترکیه شامل ارز و طلا همواره رو به افزایش بوده است و با ۴۵ درصد افزایش مواجه شده است. بیشترین رکورد ذخایر طلا مربوط به اواسط دسامبر سال ۲۰۱۳ با ۱۳۶میلیارد دلار بوده است.

نگرانی‌ها از افزایش دخالت رجب طیب اردوغان-رئیس جمهور ترکیه - در سیاست‌های پولی و امور بانک مرکزی یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش لیر ترکیه عنوان می‌شود. بانک مرکزی و دولت بر سر نرخ بهره با یکدیگر اختلافات گسترده‌ای دارند و در حالی که اردوغان نرخ بهره را مادر مشکلات خوانده است، اما بانک مرکزی خواهان افزایش آن است.

بانک مرکزی تاکنون اقدامات مختلفی نظیر محدود شدن عملیات سواپ ارزی بین بانک‌های ترک و خارجی و امضای توافق سواپ ارزی با قطر برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دو کشور را انجام داده و به نظر می‌رسد افزایش ذخایر ارزی گامی دیگر در راستای کاهش التهابات روانی بازار ارز در این کشور باشد.