۰ نفر

بانک انگلیسی استاندارد چارترد مجددا بابت نقض تحریم ایران جریمه می‌شود

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 296534
بانک انگلیسی استاندارد چارترد مجددا بابت نقض تحریم ایران جریمه می‌شود

یک تحقیق گسترده نشان می دهد که همکاری پنهانی بانک استاندارد چارترد انگلیس با ایران گسترده تر از چیزی بوده که این بانک به آن اذعان کرده است.

به گزارش بلومبرگ، بانک انگلیسی استاندارد چارترد قبلا جریمه ای سنگین بابت انتقال پنهانی میلیاردها دلار پول از طریق سیستم بانکی آمریکا برای مشتریان ایرانی پرداخت کرده است، اما به گفته 5 منبع آگاه، یک تحقیق گسترده نشان می دهد که همکاری این بانک با ایرانیان گسترده تر از چیزی بوده که به آن اذعان کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، به گفته این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، اکنون مقامات آمریکایی در حال بررسی یک جریمه دیگر برای استاندارد چارترد و کارمندان خاطی آن هستند.

این منابع گفتند، گروهی از آژانس های مجری قانون و نظارتی آمریکا از جمله وزارت دادگستری، بخش خدمات مالی نیویورک و دادستانی منطقه منهتن تحقیقات خود را تکمیل کرده اند و ممکن است تا پایان امسال تصمیم خود در مورد بانک استاندارد چارترد را اعلام کنند.

به گفته منابع مذکور، مقامات آمریکایی ممکن است جریمه ای بیش از 667 میلیون دلاری که این بانک در سال 2012 بابت پنهان کردن همکاری هایش با ایران پرداخت کرده بود، برای استاندارد چارترد در نظر بگیرند. اما هنوز در مذاکراتی که تا ماه اوت صورت گرفته، رقم دقیقی در مورد جریمه جدید بانک انگلیسی مورد بحش قرار نگرفته است.

جولی گیبسون، سخنگوی استاندارد چارترد در بیانیه ای اعلام کرد: «ما همچنان به همکاری کامل با تحقیقات مربوط به تبعیت از تحریم ها ادامه می دهیم و در حال مذاکره با مقامات آمریکایی هستیم.»

استاندارد چارترد در گزارش سالانه خود آورده است، آمریکا «در حال بررسی این است که کدام کوتاهی ها به مشتریانی با منافع ایرانی اجازه داده تا تراکنش هایی را از طریق بانک استاندارد چارترد انجام دهند.»

نحوه حل این پرونده احتمالا تا حد زیادی منعکس کننده رویکرد دولت آمریکا در مورد موضوع ایران است. ترامپ از زمان به قدرت رسیدن همواره مواضع سختگیرانه ای را علیه ایران اتخاذ کرده است.