۰ نفر

آمریکا به جای اس400 به ترکیه جنگنده می‌فروشد!

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 296352
آمریکا به جای اس400 به ترکیه جنگنده می‌فروشد!

در شرایطی که تنش سیاسی و اقتصادی بین ترکیه و آمریکا در جریان است، هیاتی از اعضای کنگره آمریکا به آنکارا سفر کردند و از مقامات ترکیه خواستند دست از خرید سیستم موشکی اس ۴۰۰ بردارند تا در ازای آن جنگنده‌های اف ۳۵ تحویل بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هیات کنگره آمریکا در سفر به ترکیه از مقامات آنکارا خواست که سامانه دفاعی موشکی اس 400 را از روسیه نخرند و در مقابل هر چه سریعتر هواپیماهای جنگنده اف 35 را از آمریکا تحویل بگیرند، اما ترکیه در پاسخ به این پیشنهاد هیات آمریکایی اعلام کرده؛ ما مشتری این هواپیماها نیستیم، بلکه در ساخت و تکمیل این پروژه شریک بوده و هستیم.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع دیپلماتیک ترکیه، اعضای این هیات آمریکایی عبارتند از: مایکل تورنر، تام مارینو، جان گارمندی و همچنین رابرت هود از مرکز مشاوره صنایع دفاعی وزارت دفاع و چند تن دیگر از افراد مجلس آمریکا. آنان در ترکیه با مقامات سیاسی و نظامی این کشور دیدار کرده و از آنها خواسته‌اند که از خرید اس 400 روسیه منصرف شوند.

این هیات همچنین با نمایندگانی از ناتو دیدار کرده و از بخشی از صنایع دفاعی ترکیه نیز بازدید کرده است. از سوی این هیات آمریکایی به مسئولان ترکیه اعلام شده که ظرف دو ماه گزارشی در مورد سامانه موشکی اس 400 در اختیار کنگره آمریکا قرار داده خواهد شد و در این گزارش به این موضوع اشاره می‌شود که آیا اس 400 قابلیت انطباق و همراهی با سیستم‌های دفاعی ناتو را دارد یا خیر.

 هیات مزبور به ترکیه اعلام کرده که فعلاً زمان دارید و می‌توانید با انصراف از خرید اس 400 در سریعترین زمان ممکن اف 35 ها را تحویل بگیرید، اما ترکیه اعلام کرده؛ ما در این پروژه مشتری نیستیم بلکه از شرکای اصلی هستیم. در این نشست‌ها مسئولان ترکیه همچنین در مورد مبارزه با پ.ک.ک و عدم استرداد فتح الله گولن و مسائل دیگر از واشنگتن گلایه کردند و همچنین بر این موضوع تاکید شده که آنکارا به مبارزه جدی با داعش ادامه خواهد داد.