۰ نفر

نماینده آمریکا در سازمان ملل:

باید ایران را از سوریه بیرون برانیم

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۲۰
کد خبر: 296331
باید ایران را از سوریه بیرون برانیم

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت در سازمان ملل سر نمایندگان کشورهایی که علیه رژیم صهیونیستی صحبت کنند فریاد می‌زند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و «برایان هوک»، دستیار ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور ایران روز سه‌شنبه در نشستی که لابی ضد ایرانی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» تشکیل داده بودند، سخنرانی کردند.

هیلی در این نشست مدعی شد که کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در دیدارهای خصوصی خواستار اصلاح ساختار این سازمان بودند اما در اظهارات علنی آن را مطرح نمی‌کردند. 

وی مدعی شد در حالی که آمریکا به پاکستان کمک مالی می‌کرده، این کشور مأمن تروریست‌هایی بوده که به سربازان آمریکایی آسیب می‌زدند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد که بعد از شرکت در اولین جلسه سازمان ملل متحد متوجه شده که تمامی کشورها رویکردهای ضداسرائیلی دارند. او رفتار کشورها با رژیم صهیونیستی را مانند رفتار کودکانی مقایسه کرد که در مدرسه همه به آنها زور می‌گویند.

او گفت: «می‌دانستم که [در سازمان ملل] علیه اسرائیل سوگیری وجود دارد، اما تا زمانی که در اولین جلسه شرکت کردم نفهمیدم چه خبر است؛ دیدم که تمام کشورها تا چه حد رفتارشان با اسرائیل آزاردهنده است به نحوی که رقت‌‌انگیز بود. چاره‌ای نداشتم جز اینکه بایستم و بگویم که این کاملاً نادرست است؛ اوضاع در آنجا مثل بچه‌ای بود که در حیاط مدرسه به او زور گفته می‌شود و همه به او زور می‌گویند چون فکر می‌کنند اینطوری قوی‌تر به نظر می‌رسند.»

نیکی هیلی اضافه کرد که او گفته که با این «سوگیری ضداسرائیلی» کنار نخواهد آمد. هیلی گفت با تلاش او اکنون نشست‌های سازمان ملل که درباره موضوعات خاورمیانه برگزار می‌شود، به مسائل سایر نقاط خاورمیانه هم می‌پردازند. 

هیلی در ادامه تصریح کرد که کشورها در حال حاضر از صحبت کردن علیه اسرائیل هراس دارند، چون نمی‌خواهند که او سرشان فریاد بزند.

او گفت: «صادقانه بگویم، الان کشورها می‌ترسند علیه اسرائیل صحبت‌های منفی کنند چون نمی‌خواهند سرشان فریاد بزنم (خنده).»

ایران

وی در بخش دیگری از این نشست بار دیگر ادعاها علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد که ایران، در ایجاد سپر انسانی در بسیاری از نقاط خاورمیانه نقش دارد. 

مقام آمریکایی پس از بیان این ادعاها گفت: «هر کسی که با ایران کار می‌کند، به همان اندازه مقصر است.»

هیلی درباره توافق هسته‌ای برجام گفت: «من هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که توافق هسته‌ای ایران می‌تواند اصلاح شود؛ ما میلیاردها دلار به این کشور پول می‌دهیم و آنها آزمایش‌های موشکی، فروش اسلحه را متوقف نمی‌کنند و به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهند.»

او در ادامه درباره برجام گفت: «این توافق به هیچ وجه برای هیچ کس در جامعه بین‌المللی غیر از ایران خوب نبود... می‌شد این توافق را به توافقی بهتر تبدیل کرد، اما نمی‌شد آن را به توافق خوب تبدیل کرد.»

 نیکی هیلی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را شجاعانه خواند و مدعی شد که او کار درستی را انجام داده است. وی همچنین مدعی شد که سایر کشورهای شریک برجام استدلال‌های آمریکا درباره این توافق را پذیرفته‌اند.

وی گفت: «بقیه کشورها نزد من می‌آمدند و می‌گفتند ما می‌دانیم. حرف شما درست است، اما چون همه عاشق این توافقند، همه این مسائل را نادیده می‌گرفتند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره مواضع کشورهای اروپایی در خصوص برجام گفت: «آنها نمی‌خواهند اعتراف کنند که اشتباه کرده‌اند. نمی‌خواهند اعتراف کنند که حسن نیت داشتند-همان‌طور که بقیه داشتند- اما وقتی که اشتباه از آب درآمد و مشخص شد که اشتباه بوده، نتوانستند به آن اعتراف کنند تا اینکه ما این کار را کردیم.»

«نیکی هیلی» در ادامه این سخنرانی گفت در صورتی که لازمه دفاع از آمریکا داشتن سلاح‌ باشد، او با آن موافق است.

هیلی در این مصاحبه در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص نفوذ منطقه‌ای ایران گفت: «همه باید درباره ایران و از پیشروی‌هایی که کرده‌ ناخشنود باشند.»  

وی اضافه کرد: «اگر نگاهی به کارهایی که آنها در سوریه کرده‌اند و روشی که وارد این کشور شدند بکنید، اگر نگاهی به این بکنید که چه طور دارند به حوثی‌ها در یمن کمک می‌کنند، نگاهی به کارهایی که در لبنان می‌کنند و حملات و اتفاقاتی که در اسرائیل به وقوع می‌پیوندند بکنید می‌بینید که ایران، یک مشکل است.»

او در ادامه تأکید کرد: «باید آنها را از سوریه بیرون برانیم و در یمن به توافقی سیاسی برسیم که حوثی‌ها را کنار می‌زند.» 

سلاح‌های آمریکا  

وی گفت: «من به عنوان یک مادر خیلی دوست دارم در دنیایی زندگی کنیم که هیچ‌کس سلاح هسته‌ای نداشته باشد، اما این عملی و واقع‌گرایانه نیست.»

هیلی اضافه کرد: «ما باید در هر برهه زمانی از آمریکا دفاع کنیم و باید قاطعانه از آمریکا پشتیبانی کنیم و اگر به معنی این است که باید سلاح داشته باشیم، باید داشته باشیم.»