۰ نفر

ایندیپندنت تحلیل کرد؛

زاویه‌ای متفاوت از تنش میان آمریکا و ترکیه

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۴۳
کد خبر: 293890
زاویه‌ای متفاوت از تنش میان آمریکا و ترکیه

جنگ تجاری آمریکا و ترکیه فقط بر سر آزادی یک کشیش آمریکایی نیست و این جنگ بر سر خرید سامانه اس 300 روسیه از سوی ترکیه و خودداری از پذیرش حمایت آمریکا از یگان های مدافع خلق «ی پ گ» است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ایندیپندنت در گزارش خود با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای افزایش واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه نوشت قابل باور نیست که این تنش به بهانه بازداشت «آندرو برونسون» کشیش آمریکایی در ترکیه باشد.

افزایش دوبرابری تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه به کاهش ارزش لیره (واحد پول ترکیه) کمک کرد و امسال پول ترکیه 45 درصد از ارزش خود را از دست داد.

این روزنامه افزود: هر چند «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به دلیل خودداری از افزایش نرخ بهره در مقابل تورم باید سرزنش شود اما همه چیز این نیست و فهرستی واقعی از جرائم اردوغان وجود دارد که به غیر از خرید موشک اس 300 از روسیه و خودداری از پذیرش یگان «ی پ گ» اجازه به ورود جنگجویان اسلام گرا از مرز ترکیه به سوریه و حمل سلاح، خمپاره و موشک است.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد: اردوغان اکنون به ایران کمک می کند تا تحریم های آمریکا را دور بزند و اعلام کرده که به واردات نفت ایران ادامه میدهد. بنابراین از شدت تهدیدهای واشنگتن برای افزایش تحریم نفت ایران کاسته خواهد شد. درعین حال، عربستان به عنوان یکی از نزدیک ترین متحدان ترامپ که آزادی های مذهبی برای افرادی همچون کشیش برونسون هرگز در آن وجود نداشته، از اردوغان خشمگین است. همین چند وقت پیش، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان ترکیه را «مثلث شرارت» خواند.

این روزنامه با اشاره به اختلافات عربستان و ترکیه و از جمله متهم شدن ترکیه به «مثلث شرارت» از سوی ولیعهد عربستان، نتیجه گرفت اوضاع کنونی در منطقه به نفع ترکیه نیست.

اردوغان در واکنش به تصمیم ترامپ برای افزایش تعرفه های واردات فلزات از این کشور گفته است که از موضع خود عقب نخواهد نشست.

وی با افزایش تعرفه گمرکی واردات برخی کالاهای آمریکایی، از مردم ترکیه خواسته است در این جنگ اقتصادی او را همراهی کنند.