۰ نفر

کدام کشورهای عربی،رقابت پذیرترین اقتصاد را دارند؟

۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 293582
 کدام کشورهای عربی،رقابت پذیرترین اقتصاد را دارند؟

امارات در رده هفدهم رقابت پذیرترین اقتصادهای جهان قرار دارد و قطر و عربستان به ترتیب در رده‌های بیست و پنجم و سی ام جهان قرار گرفته اند. شورای جهانی اقتصاد ضمن تمجید از تلاش های این کشورها برای افزایش جذب سرمایه گذاری گفته است در مقایسه با کشورهای اروپایی و شرق آسیا، رقابت پذیری کشورهای عربی در یک دهه اخیر تغییر چندانی نداشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، این شورا از نرخ بیکاری بالای جوانان، جنگ های داخلی و مشارکت ناکافی زنان در بازار کار به عنوان چالش های اقتصادی کشورهای عربی نام برده است و افزایش فرصت های شغلی برای جوانان را گام ضروری تحقق انقلاب اقتصادی در این کشورها دانسته است.

امارات به عنوان موفق ترین کشور عربی حاضر در این فهرست توانسته است با تنوع بخشی به اقتصاد خود رقابت پذیری را افزایش دهد اما به گفته این شورا، امارات باید توجه بیشتری به تکنولوژی های جدید و ارتقای آموزش شغلی داشته باشد.  

در خصوص قطر نیز شرایط نگران کننده تر شده است. در سال ۲۰۱۶ بدهی این کشور از ۳۵.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۱۵ به ۴۷.۶ درصد افزایش یافته است و مازاد بودجه ۱۰.۳ درصدی جای خود را به کسری ۴.۰۷ درصدی داده است. با این حال زیرساخت ها و بازار کارای این کشور نقاط قوت آن به شمار می روند.

در خصوص عربستان نیز این شورا از زیرساخت های قوی و بازار بزرگ به عنوان نقاط قوت نام برده است در حالی که قوانین سخت در حوزه کار و نبود برابری در آموزش بین زنان و مردان از مهمترین عوامل ضعف اقتصاد عربستان برشمرده می شود.

 پس از این سه کشور، بحرین، کویت، عمان، اردن، مغرب، الجزایر و تونس در رده های چهارم تا دهم رقابت پذیرترین اقتصادهای جهان عرب ایستاده اند.