۰ نفر

آمریکا، ترکیه را به تشدید تحریم ها تهدید کرد

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۶
کد خبر: 293048
 آمریکا، ترکیه را به تشدید تحریم ها تهدید کرد

یک مسئول کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، سه شنبه شب به رویترز گفت: اگر'آندرو برونسون' کشیش آمریکایی در شهر ازمیر که حبس خانگی او موجب تیرگی روابط واشنگتن و آنکارا شده است، آزاد نشود، ترکیه با تحریم های اقتصادی بیشتری رو به رو خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اظهارات این مقام آمریکایی، یک روز پس از دیدار 'جان بولتون' مشاور امنیتی ملی کاخ سفید با 'سردار کلیچ' سفیر ترکیه در واشنگتن درخصوص وضعیت کشیش برونسون و آخرین تحولات مربوط به روابط دو کشور اظهار می شود.

وی گفت که در موضوع کشیک آمریکایی هیچ پیشرفتی حاصل نشده، اما دولت واشنگتن در این خصوص مصمم است.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری آمریکا صد درصد متعهد است که کشیش برونسون را به کشور بازگردند و اگر طی چند روز یا هفته آینده اقدامی از سوی آنکارا مشاهده نشود، تدابیر (تنبیهی) بیشتری در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد، تدابیر تکمیلی درخصوص ترکیه به صورت تحریم های اقتصادی خواهد بود و اگر نتایجی به دست نیاید، فشارها بر آنکارا ادامه خواهد یافت.

دوهفته گذشته در پی محکومیت قضایی برونسون در ترکیه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش متهم به جاسوسی، آنکارا را تحریم می کند.

پس از تهدید ترامپ، 'سارا سندرز' سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه ای اعلام کرد واشنگتن به علت آزاد نشدن برونسون، 'عبدالحمید گل' وزیر دادگستری و 'سلیمان سویلو' وزیر کشور ترکیه را تحریم می کند.

پس از این اقدام بود که واحد پولی آنکارا به شدت سقوط کرد و هر دلار آمریکا در بازار مبادلات ارزی ترکیه تقریبا 7 لیر معامله شد، درحالی که پیش از این تنش نرخ، برابری دلار 2 لیر بود.