۰ نفر

چین نگران توافق تجاری اروپا و آمریکا است

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۳۹
کد خبر: 292381
چین نگران توافق تجاری اروپا و آمریکا است

شبکه خبری آسیا تایمز گزارش کرد توافق آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص خودداری از اعمال تعرفه بر روی کالاهای وارداتی متقابل، باعث نگرانی چین شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این رسانه روز یکشنبه در تحلیلی نوشت: اروپا و آمریکا موافقت کرده اند به جنگ تعرفه ها پایان دهند بر این اساس قرار است اروپا کالاهای بیشتری از آمریکا وارد کند و طرفین از اعمال تعرفه های سنگین بر روی کالاهای یکدیگر خودداری ورزند.
از سوی دیگر چین که درگیر نبرد تجاری با آمریکاست از این هراس دارد که در جریان این توافق، قربانی شده و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران مغبون اروپایی ها شود.
با این وصف روزنامه 'ساوت چاینا' از هنگ کنگ می نویسد اتحادیه اروپا به رغم این توافق هنوز به نفع چین و یا آمریکا موضعگیری خاصی نکرده است.
این روزنامه افزوده است: حتی اگر اروپا به نفع یکی از طرفین این دعوی موضعگیری نکند باز هم چینی ها نگرانند که از پشت هدف خنجر این اتحادیه قرار گیرند.
'جان وایدنفیلد' از موسسه مرکاتور در برلین که به روابط چین و اروپا می پردازد به این نشریه گفته است چینی ها به دلیل همین نگرانی، لابی خود را قوی تر کرده و در حال رایزنی های گسترده با کشورهای اروپایی هستند.
وی گفت که شاید این یک موقعیت بی نظیر برای تقویت اتحاد تجاری دو طرف باشد که هنوز توافقات سرمایه گذاری آنها به اندازه توان آنان رشد نکرده است.
به نوشته نشریه هنگ کنگی، در ماه های اخیر طرفین رایزنی های قوی در چارچوب سازمان تجارت جهانی داشته و گفته اند که از چند جانبه گرایی حمایت می کنند اما پکن به اروپا هشدار داده است که نباید به چین پشت کند.
'وانگ یی' وزیر خارجه چین یک ماه قبل وقتی جنگ تعرفه ها بین کشورش با آمریکا شروع شد به اروپا هشدار داد که نباید با چاقو از پشت چین را زخمی کند و گفت که پکن پیشرو دیگر کشورها در نبرد با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا بوده است.
با این وصف اروپا در جریان توافق اخیر با آمریکا قول داد که کالاهای بیشتری از آن کشور خریداری کرده و دانه های روغنی و گاز طبیعی مایع بیشتری از آمریکا وارد کند.
'بای مینگ' محقق وزارت بازرگانی چین می گوید که هنوز برای قضاوت کردن زود است اروپا علیه چین موضعگیری نکرده است زیرا مواضع دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای اروپا کماکان نگران کننده است.
وی روابط اقتصادی دو طرف را بسیار قوی توصیف کرد و گفت که چین دومین شریک تجاری بزرگ اتحادیه اروپا است و بعید به نظر می رسد این قاره بخواهد علیه پکن اقدامی صورت دهد.