۰ نفر

سفیر فنلاند:

برای رفع تحریم‌ها هیچ قولی نمی‌دهیم

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۱
کد خبر: 292096
برای رفع تحریم‌ها هیچ قولی نمی‌دهیم

سفیر فنلاند در ایران گفت: شرکت‌های خارجی از این تحریم‌ها رنج می‌برند، ولی ما حمایت‌های لازم خود را در این زمینه انجام می‌دهیم برای اینکه بتوانیم تحریم‌ها را ساده‌تر کنیم اما هیچ قولی نمی‌توانیم بدهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عصر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه «مبل مرکزی»  به‌عنوان نماینده انحصاری «هولدینگ تامیستوی» کشور فنلاند با حضور جمعی از مسؤولان در شهرستان دماوند آغاز به کار کرد.

در این مراسم، سفیر کشور فنلاند در جمهوری اسلامی ایران، رایزن اقتصادی سفارت فنلاند، فرماندار شهرستان دماوند، شهردار دماوند و جمع دیگری از مسؤولان  این شهرستان حضور داشتند.

«کیجو انشیو نوروانتو» با اشاره به اینکه امیدواریم در بخش آبخیزداری بتوانیم اقدامات مهمی در دماوند انجام دهیم، گفت: برای آشنایی بیشتر با موقعیت و ظرفیت‌های شهرستان دماوند قرار است که به عنوان یک گردشگر دماوندگردی کنیم.سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه برای نخستین بار است که به دماوند سفر می‌کند، اظهار کرد: امکانات خیلی خوبی در دماوند وجود دارد و با توجه به نشستی که با مسؤولان دماوند داشتیم، برای همکاری با این شهرستان خوش‌بین هستیم.

وی تصریح کرد: برای انجام اقدامات بیشتر پیگیری‌های لازم برای اینکه چه کارهایی را می‌توان عملی کرد در آینده صورت خواهد گرفت و بعد از ارتباط‌های اقتصادی و دولتی تصمیم‌هایی اتخاذ خواهد شد.

سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ساخت پایانه مسافربری چوبی توسط شرکت سی.اف تامیستوی فنلاند در دماوند به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت؛ کشور فنلاند دهه‌ها سال است در زمینه ساخت خانه‌های چوبی فعالیت می‌کند و ساخت این پایانه به‌عنوان یک آغاز به کار در دماوند محسوب می‌شود.

ساخت پایانه مسافربری چوبی در دماوند

وی با اشاره به بازدید خود از محصولات شرکت فنلاندی تامیستو در ایران افزود: ساخت کلبه‌های چوبی یکی از این محصولاتی است که ضد زلزله و مقاوم است و با توجه به اینکه خانه‌های چوبی تغییر کاربری محسوب نمی‌شوند، از این لحاظ این خانه‌های چوبی ظرفیت بسیاری برای گسترش دارند.

انشیو نوروانتو گفت: در حال حاضر، 60 شرکت فنلاندی به صورت مستقیم یا ایجنت در ایران فعالیت می‌کنند و امروز مایل هستیم که بدانیم چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد و ما به‌عنوان سفارت از فعالیت‌های این شرکت‌ها در ایران حمایت می‌کنیم.

سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر فعالیت شرکت‌های فنلاندی در ایران تصریح کرد: شرکت‌های خارجی از این تحریم‌ها رنج می‌برند، ولی ما حمایت‌های لازم خود را در این زمینه انجام می‌دهیم برای اینکه بتوانیم تحریم‌ها را ساده‌تر کنیم اما هیچ قولی نمی‌توانیم بدهیم و باید صبر کنیم که اتحادیه اروپا چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

فرماندار شهرستان دماوند نیز در ادامه با اشاره به نشست خود با سفیر فنلاند در ایران بیان کرد: در این نشست، بحث سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و نگهداشت و مصرف آب به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در دماوند مطرح شد.

آمادگی برای سرمایه‌گذاری فنلاندی‌ها در حوزه‌های گردشگری و آب

مجید صفری با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از دماوند در خصوص فرصت‌ها و ظرفیت‌های این شهرستان به سفیر فنلاند ارائه شد، خاطرنشان کرد: دماوند فرصت‌های خیلی خوبی در بخش حوزه خارجی برای سرمایه‌گذاری دارد که امروز نیاز است تا در بحث نگهداشت و مصرف آب سرمایه‌گذاری صورت گیرد که طرف فنلاندی در این خصوص اعلام آمادگی کرد.

وی گفت: قرار شد که در نشست مشترک دیگری به‌صورت کاربردی و تخصصی‌تر موارد مطرح شده را مورد بررسی قرار دهیم و تمام امکانات محلی و منطقه‌ای خود را در اختیار کسانی که بخواهند در حوزه گردشگری و آب سرمایه‌گذاری کنند، قرار می‌دهیم و این موضوع در راستای اجرای سیاست‌های دولت است که باید از ظرفیت‌‌های سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی استفاده شود.

فرماندار شهرستان دماوند در خصوص ساخت خانه‌های چوبی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های ما این است که برای حفظ اراضی کشاورزی باید به دنبال این سیاست برویم که ساخت مسکن را از حالت فلزی و بتنی خارج و برای حفظ باغ شهر به سمت استفاده از صنعت چوب حرکت کنیم، چراکه این صنعت هم ضد زلزله و هم سازگار با مسائل زیست محیطی است.

صفری تأکید کرد: از شرکت مبل مرکزی به‌عنوان سرمایه‌گذار باید حمایت کنیم تا بتواند این ظرفیت را گسترش دهد و تمام دستگاه‌های مجری ملزم به حمایت از این موضوع هستند.

مدیرعامل شرکت مبل مرکزی در ادامه با اشاره به همکاری خود با شرکت تامیستوی فنلاند اظهار کرد: در آذرماه سال 1394 سمیناری توسط وزارت صنعت بین شرکت‌‌های ایرانی و فنلاندی برگزار شد و تجار، تولیدکنندگان و کارخانه‌داران فنلاندی بسیاری به ایران آمده بودند.

همکاری ایران و فنلاند در زمینه ساخت کلبه‌های چوبی

فریبرز شکوهی افزود: در این سمینار، تنها شرکتی که موفق به انجام قرارداد به صورت تهاتر کالا و تولید مشترک شد، مبل مرکزی بود و بقیه شرکت‌ها تنها لوازم مختلف خریداری کردند؛ در مرحله نخست، محصولات مبل مرکزی شامل مبلمان فضای باز به فنلاند ارسال شد.

وی با بیان اینکه دستمزد کارگر در ایران 400 درصد از چین ارزان‌تر است، گفت: طی قرارداد با شرکت فنلاندی قرار شد که کلبه‌های چوبی وارد ایران شود و با اقدامات صورت گرفته سعی کردیم که قیمت نهایی را کاهش دهیم؛ بیشتر صادرات کلبه‌های چوبی به ژاپن صادرات می‌شود، چراکه این کلبه‌ها ضد زلزله هستند و سبک‌سازی شده و احتیاجی به اسکلت ندارند و همچنین 20 سال گارانتی دارند.

صادرات محصولات مبلمان فضای باز به خاورمیانه و فنلاند

مدیرعامل شرکت مبل مرکزی با اشاره به اینکه این شرکت 9 گواهی ثبت طرح صنعتی دارد، تصریح کرد: مبلمان فضای باز که هنر دست چین و ویتنام بوده را وارد ایران کردیم و اکنون 40 کارگر در کارخانه و 40 کارگر در روستاها کار بافت را انجام می‌دهند.

شکوهی اضافه کرد: نصف محصولات شرکت ما به فنلاند، عراق و دیگر کشورهای خاورمیانه صادر می‌شود و بقیه آن در 100 نمایندگی سراسر کشور به فروش می‌رسد؛ همچنین از 24 تا 27 مردادماه در نمایشگاه بین‌المللی در غرفه‌های فضای سبز به سمت شرق سالن میلاد تهران میزبان مردم با تخفیف‌های ویژه خواهیم بود.