۰ نفر

پایگاه آمریکایی:

کره شمالی به پیشنهاد خلع سلاح آمریکا دست رد زد

۱۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰:۲۵
کد خبر: 291568
کره شمالی به پیشنهاد خلع سلاح آمریکا دست رد زد

یک پایگاه آمریکایی روز چهارشنبه گزارش داد که دولت آمریکا طرحی برای کاهش 60 تا 70 درصدی زرادخانه هسته‌ای کره شمالی ارائه داده، اما پیونگ‌یانگ دست رد به این پیشنهاد زده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دولت ترامپ بازه زمانی به کره شمالی پیشنهاد داده تا این کشور بر مبنای آن ظرف مدت 6 تا هشت ماه، بخش بزرگی از تسلیحات هسته‌ای خود را به آمریکا یا یک کشور ثالث انتقال دهد. 
به گفته دو مقام آگاه از مذاکرات میان دو کشور، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم طی دو ماه گذشته بارها درخصوص این طرح با مقام‌های کره شمالی رایزنی کرده، اما هر بار با مخالفت آن‌ها مواجه شده است.
مشخص نیست که واشنگتن در قبال این پیشنهاد، چه امتیازهایی را به طرف مقابل وعده داده است.
رسانه آمریکایی تاکید می‌کند که با وجود گذشت چند ماه از دیدار سران دو کشور، پیونگ یانگ هنوز حتی تعداد بمب‌های هسته‌ای خود را برای مقام‌های آمریکایی فاش نکرده است.
منابع خبری وُکس می‌گویند که اولویت دولت ترامپ درحال حاضر تنها اطلاع از ابعاد زرادخانه هسته‌ای کره شمالی است.
همین منابع خبر می‌دهند که به موجب پافشاری پمپئو بر طرح پیشنهادی، فضای مذاکرات میان دو کشور در هفته‌های گذشته رو به سردی رفته است.
این خلاف ادعاهای وزیر امورخارجه آمریکا را ثابت می‌کند که بارها، روند مذاکرات با پیونگ یانگ را سازنده دانسته بود.
وزارت امور خارجه کره شمالی اخیرا پس از سفر پمپئو به پیونگ یانگ، بیانیه‌ای منتشر کرده و رفتارهای آمریکا را «تبهکارانه» و «تاسف ‌بار» توصیف کرده بود.
آنچه در ماه های گذشته بارها مورد انتقاد دولت کره شمالی قرار گرفته و موجب تنش در مذاکرات میان دو کشور شده، اظهارات گاه و بیگاه مقام های آمریکایی علیه پیونگ یانگ است.
از جمله این موارد، سخنان چند ماه پیش «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا است که دو کشور را تا مرز توقف گفت وگوهای صلح پیش برد.
بولتون در مصاحبه ای در آن زمان، خلع سلاح هسته ای کره شمالی را با اقدام صورت گرفته در لیبی دوران «معمر قذافی» مقایسه کرد و این اظهارات، واکنش تند پیونگ یانگ را به دنبال داشت.
سران آمریکا و کره شمالی سرانجام در خرداد ماه با یکدیگر در سنگاپور دیدار و یک توافق همکاری با هدف کاهش تنش ها امضا کرده بودند.
با این وجود، پیونگ یانگ پس از این دیدار همچنان ساخت موشک‌های قاره پیما را پی گرفته و با کاهش ابعاد برنامه هسته‌ای خود مخالفت کرده است.