۰ نفر

مسکو: برجام را حفظ می‌کنیم

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 291196
مسکو: برجام را حفظ می‌کنیم

وزارت خارجه روسیه از تلاش مسکو با کمک دیگر طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای برای توسعه همکاری‌های جامعه بین‌المللی با تهران خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، مسکو با کمک دیگر کشورهای امضاکنده توافق هسته‌ای در تلاش است تا به راه‌حل هایی برای توسعه همکاری جامعه بین المللی با ایران دست یابد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، در بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه امروز درباره اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران منتشر کرده، آمده است: «مسکو در قبال اقدامات واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران احساس ناامیدی می‌کند...آمریکا با این اقدام به دنبال از خط خارج کردن برجام از مسیر اصلی آن است».

این بیانیه می‌افزاید: «هرگونه تحریم‌های یکجانبه بدون (وجود) تصمیم یا قعطنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل (درباره اعمال این تحریم‌ها) را محکوم می‌کنیم.»

وزارت خارجه روسیه ضمن اینکه «بسته نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت» خواند، همچنین تأکید کرد: «جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد برجام در راه تسویه‌حساب‌های آمریکا با ایران، قربانی شود.»

مسکو علاوه بر این تصریح کرد: ما هر آنچه در توان داریم برای حفظ برجام انجام می‌دهیم. امضاکنندگان این توافق می‌توانند بر دشواری‌های بوجودآمده ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران فائق آیند».

ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد و فرمانی را برای بازگشت مجدد تحریم‌ها علیه ایران در دوره‌های 90 و 180 روزه امضا کرد.

 «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی با وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان، ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران، برجام را «عنصری کلیدی برای معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و گفته است که انتظار می‌رود ایران به «اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق هسته‌ای ادامه دهد.»