۰ نفر

پهپادهای انتحاری برای کشتن مادورو

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۱۰
کد خبر: 290706
پهپادهای انتحاری برای کشتن مادورو

طی یک دهه گذشته، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و غیرمسلح در عملیات نظامی روز به روز کاربرد بیشتری پیدا می‌کند، از استفاده ارتش امریکا برای حمله به اهداف شبه‌نظامی از راه دور تا کاوش‌های زمین‌شناسی، از عملیات جاسوسی و شناسایی تا پیک‌های پستی و فروشگاه‌های اینترنتی، پهپادها به ابزاری رایج و پراستفاده تبدیل شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اما حمله به رییس‌جمهور یک کشور در حال سخنرانی در برابر دوربین‌های پخش زنده تلویزیونی، تازه‌ترین مورد استفاده از پهپادها در جهان امروز است. روز شنبه به وقت کاراکاس، دو فروند پهپاد کنترل از راه دور پر از مواد منفجره، عامل سوءقصد نافرجام به جان رییس‌جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو بودند. این اولین‌بار نیست که به جان مادورو سوءقصد می‌شود، یک سال پیش یک افسر ناراضی پلیس، با پرتاب یک نارنجک از درون هلی‌کوپتر به کاخ ریاست‌جمهوری، تلاش کرده ‌بود تا رییس‌جمهور ونزوئلا را ترور کند.

در روزگاری که ونزوئلا با تورم بی‌سابقه، فقر و شکاف ترمیم‌ناپذیر سیاسی مواجه است، شاید کمترین چیزی که نیاز داشته ‌باشد، صدای انفجار باشد. اما این صدا درست چیزی بود که در سخنرانی نیکولاس مادورو در جمع نظامیان به گوش رسید. تلاش برای ترور نیکولاس مادورو، حین سخنرانی در پایتخت ونزوئلا، با استفاده از پهپاد انفجاری، به صورت زنده و مستقیم از شبکه تلویزیون دولتی ونزوئلا پخش شد. هر چند رییس‌جمهور ونزوئلا از این سوءقصد جان سالم

به در برد و ساعاتی بعد در سخنانی در تلویزیون، رهبر کشور همسایه، کلمبیا را با همراهی گروه‌های سیاسی راست‌گرای افراطی و افرادی در امریکا، عامل این عملیات معرفی کرد. هنوز مشخص نیست که دقیقا چه افرادی این عملیات را اجرا کرده‌اند، اما گروهی زیرزمینی که خود را «سربازان فلانل‌پوش» می‌نامد، مسوولیت این حمله را پذیرفته است. به گزارش اسپوتنیک، این گروه مخالف دولت با ارسال پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، اعلام کرد که با استفاده از دو پهپاد مسلح به مواد منفجره C-4 به محل سخنرانی رییس‌جمهور ونزوئلا حمله کرده است. این گروه تهدید کرده است که با استفاده از ابزارهای قوی‌تر چنین حملاتی را در آینده تکرار خواهد کرد. هویت سیاسی یا اعضا و رهبران این گروه شناخته‌ شده نیست. ونزوئلا که میزبان بزرگ‌ترین ذخایر اثبات شده نفت خام در جهان است، طی سال‌های اخیر به‌شدت دچار آشفتگی و بحران اقتصادی و سیاسی شده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که در پایان سال جاری میلادی تورم در ونزوئلا به یک میلیون درصد برسد، همزمان کاهش شدید کالاهای اساسی، غذا و دارو در سراسر این کشور به یک معضل جدی تبدیل شده است و سیل پناه‌جویان ونزوئلایی از این کشور نفت‌خیز به مرزهای کشورهای همسایه سرازیر شده ‌است. اما همان زمان که مادورو، در یک مراسم نظامی در پایتخت این کشور داشت نیاز اصلی کشور را در شرایط کنونی توضیح می‌داد، صدای انفجاری باعث قطع سخنرانی و به‌هم ریختن جمعیت شد. رییس‌جمهور چپ‌گرای ونزوئلا می‌گفت: «لحظه بازسازی اقتصادی

فرا رسیده است، نیاز اصلی کشور...» اما جمله‌اش با انفجار ناتمام ماند. تصاویر زنده تلویزیونی نشان می‌دهد که ناگهان رییس‌جمهور ونزوئلا سخنرانی‌اش را قطع می‌کند و همزمان با همسرش سیلیا فلورس که کنار او ایستاده، به جایی در آسمان چشم می‌دوزند، کارگردان تلویزیون دولتی این کشور، پخش تصاویر جایگاه سخنرانی را قطع کرد و تصاویر صفوف سربازانی را نشان داد که در مقابل جایگاه به نظام ایستاده‌ بودند، اما صدای انفجار و تشنج روی جایگاه سخنرانی ناگهان باعث هرج و مرج و فرار در میان ارتشیان شد و صفوف حاضران در سخنرانی هم به‌هم خورد تا تلویزیون کاملا پخش ادامه تصاویر را قطع کند.

به گفته خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی دولت ونزوئلا، بر اثر انفجار هفت نفر زخمی شدند، اما نیکولاس مادورو آسیبی ندید. به گفته این مقام ونزوئلایی «کاملا واضح است که انفجار با استفاده از پهپادها اتفاق افتاده ‌است.» ساعاتی بعد از انفجار، نیکولاس مادورو، از کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا روی صفحه‌های تلویزیونی ظاهر شد تا ضمن تایید سلامتش بعد از سوءقصد، درمورد عاملان این حمله گمانه‌زنی کند. به گزارش خبرگزاری‌ها، مادورو در سخنانی همتای کلمبیایی خود، خوان مانوئل سانتوس، را یکی از عاملان اصلی این سوءقصد نامید. روسای جمهوری ونزوئلا و کلمبیا، بارها در سخنرانی‌های خود اتهاماتی را به یکدیگر وارد کرده‌اند. اما این اولین‌بار است که رهبر چپ‌گرای ونزوئلا، رییس‌جمهور راست‌گرای کلمبیا را به اجرای عملیات تروریستی علیه جان خود متهم می‌کند. به گفته مادورو نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که دولت کلمبیا و افرادی در ایالت فلوریدای امریکا که میزبان تعداد زیادی از ونزوئلایی‌های خارج از کشور هستند، در این اقدام نقش داشته‌اند. رییس‌جمهور ونزوئلا دو ساعت بعد از انفجار در جایگاه سخنرانی‌اش مقابل دوربین‌های پخش زنده تلویزیون ونزوئلا گفت: «من زنده و کامیابم!... همه شواهد نشان می‌دهد که راستگرایان افراطی ونزوئلایی در ائتلافی با راست‌گرایان افراطی کلمبیایی و شخصی به نام خوان مانوئل سانتوس، پشت این حمله بودند.» یک سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری کلمبیا، بلافاصله در گفت‌وگو با خبرنگاران این اتهامات را رد کرد. خوان مانوئل سانتوس که قرار است سه‌شنبه هفته جاری کرسی ریاست‌جمهوری کلمبیا را به ایوان دوکو مارکز، جانشین منتخبش واگذار کند، از مخالفان اصلی دولت ونزوئلا در امریکای لاتین محسوب می‌شود. سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری کلمبیا گفته است: «رییس‌جمهور در روزهای اخیر مشغول مراسم غسل تعمید نوه‌اش بود و فرصت سرنگون کردن دولت‌های خارجی را نداشت.»

سانتوس و مادورو بارها در سخنرانی‌ها و اظهارات خود به دیگری تاخته‌اند. سانتوس که دو سال پیش با به ثمر رسیدن تلاش‌هایش برای صلح با گروه شبه‌نظامی فارک، جایزه صلح نوبل دریافت کرد، بارها از نیکولاس مادورو با عنوان دیکتاتوری یاد کرده که کشورش را به سمت هرج و مرج اقتصادی و سیاسی می‌کشاند.

تعدادی از رسانه‌ها ادعای دولت ونزوئلا مبنی بر سوءقصد به جان رییس‌جمهور را زیر سوال برده‌اند. از جمله آسوشیتدپرس، به نقل از تعدادی از آتش‌نشان‌های محلی می‌نویسد که اصولا این انفجارها حاصل حمله به رییس‌جمهور ونزوئلا نبود، بلکه بر اثر انفجار یک کپسول گاز در ساختمان‌های اطراف محل سخنرانی بود که صدای انفجار در محل پیچید. فیل گانسون، پژوهشگر گروه بین‌المللی بحران و کارشناس امریکایی مسائل ونزوئلا هم ادعایی مشابه در مورد نمایشی بودن سوءقصد به جان مادورو مطرح کرده است و می‌نویسد: «در کشوری که 98درصد از جنایات بدون مجازات باقی می‌مانند، دولت ونزوئلا در عرض چند ساعت چنین پرونده پیچیده‌ای را حل کرده است و متهمان را معرفی می‌کند.»