۰ نفر

پمپئو: گفت وگو در صورت تغییر رفتار تهران ارزشمند است

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۲۰
کد خبر: 290696
پمپئو: گفت وگو در صورت تغییر رفتار تهران ارزشمند است

«مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا روز یکشنبه بار دیگر با ادبیاتی مداخله‌جویانه درباره ایران سخن گفت و تعهد تهران به تغییر سیاست‌ها را تلویحا پیش شرطی برای گفت وگو دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پمپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «مترو» اندونزی بار دیگر ادعاهای پیشین خود علیه تهران را تکرار کرد و گفت: ما به دنبال متوقف کردن اقدامات ایران هستیم. این همان تغییر رفتاری است که می‌خواهیم.
وزیر امورخارجه آمریکا ادامه داد: چه به توافق برسیم و گفت وگوی مناسبی صورت بگیرد و چه نه، مهم این است که ایران متعهد به تغییر رفتار شود تا گفت وگوها ارزشی داشته باشد.
گرچه رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته گفته بود که حاضر به دیدار با مقام‌های ایرانی «بدون هرگونه پیش‌شرطی» است؛ پمپئو در اظهارات بعد از آن همواره سیاست متفاوتی را بازگو کرده است.
پمپئو دوشنبه گذشته هم گفته بود: اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می توان برای گفت وگو آماده شد.
این اظهارات با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شد. 
«بهرام قاسمی» سخنگوی این وزارتخانه با اشاره به سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا که در مواضع اعلامی از سوی مقام‌های این کشور هویداست، گفت: اینکه رئیس جمهوری آمریکا با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد نشانه سرخوردگی از لفاظی های بی حاصل است. 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده که اهل گفت وگو و منطق است و چنانچه تعهدی بپذیرد بدان پایبند می ماند. اما آیا آقای ترامپ هم می تواند چنین ادعایی بکند؟ مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه ای از آن دیده نشده است.
قاسمی افزود: منطق جمهوری اسلامی منطق گفت وگو و تعامل است که نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین المللی است و تحریم و فشار نقطه مقابل گفت وگو است.