۰ نفر

کارشناس ارشد مرکز مالی بین‌المللی:

عضویت ترکیه در بریکس شوک شدیدی به آمریکا و اتحادیه اروپا وارد می‌کند

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۰۶
کد خبر: 290671
عضویت ترکیه در بریکس شوک شدیدی به آمریکا و اتحادیه اروپا وارد می‌کند

یک کارشناس اقتصادی در مصاحبه با شبکه راشاتودی، گفت: در صورتی که ترکیه به عضویت بریکس درآید این مسئله شوک بزرگی برای آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد بود.

به گزارش راشاتودی، ولادیمیر روژانکوفسکی، کارشناس مؤسسه International Financial Center در مصاحبه با راشاتودی گفت: علی‌رغم اوضاع سیاسی در این کشور و نزدیکی جغرافیایی آن به مراکز بحران در خاورمیانه اقتصاد ترکیه رشد بالایی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روژانکوفسکی ادامه داد: غالب جمعیت ترکیه مسلمان هستند و این کشور در مقایسه با کشورهای پادشاهی مسلمان در منطقه و همچنین برخی دیگر کشورهای مسلمان عملکرد برجسته‌تری دارد. عضویت ترکیه و نزدیک شدن این کشور به روسیه و چین می‌تواند شوک بزرگی به آمریکا و اتحادیه اروپا وارد کند. 

وی گفت: بر مبنای تولید ناخالص داخلی، ترکیه هفدهمین کشور جهان است و رتبه ترکیه از نظر تولید ناخالص داخلی این کشور با در نظر گرفتن برابری قدرت خرید شهروندان این کشور، ترکیه در جایگاه سیزدهم جهان قرار دارد.

روژانکوفسکی افزود: این آمار نشان می‌دهد که ترکیه به طور کامل هم‌سطح با دیگر اعضای گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بوده و حتی از آفریقای جنوبی اوضاع اقتصادی بهتری دارد.

رجب طیب اردوغان دوشنبه هفته پیش از تمایل ترکیه برای عضویت در بریکس خبر داد.

وی طی مصاحبه‌ای گفت: ما عضو گروه ۲۰ هستیم و ۵ کشور عضو بریکس هم در این گروه حضور دارند، امیدوارم آنها شرایط لازم برای عضویت ترکیه در این گروه را فراهم کنند.

گروه بریکس در سال ۲۰۰۶ تشکیل شد و کشورهای عضو این گروه ۲۶.۴۶ درصد قلمروی سرزمینی و ۴۲.۵۸ درصد کل جمعیت جهان را در اختیار دارند.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، گروه بریکس ۲۵ درصد کل تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده و طی ۱۰ سال پیش از سال ۲۰۱۵ نیمی از رشد اقتصاد جهانی از سوی این کشورها بوده است.