۰ نفر

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

بازندگان اروپایی در بازی تحریم های جدید علیه ایران

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۷
کد خبر: 290668
بازندگان اروپایی در بازی تحریم های جدید علیه ایران

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به برخی از قرارداد شرکت های اروپایی با ایران که پس از خروج آمریکا از برجام متوقف شده یا به حالت تعلیق درآمده، نوشت: این اقدام به شرکت اروپایی که فعالیت‌های تجاری با ایران دارند، خسارت می‌زند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری فرانسه طی گزارشی در مورد خروج واشنگتن از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران نوشت این اقدام به شرکت اروپایی که فعالیت‌های تجاری با ایران دارند، خسارت می‌زند.

در ادامه این گزارش به برخی قراردادهای شرکت های اروپایی با ایران پرداخته و نوشته است.

  خودروسازی

شرکت خودروساز فرانسوی رنو و پژو، رویکردهای متفاوتی اتخاذ کرده‌اند.

گروه پی‌اس ای که برندهای پژو، سیتروئن و اوپل را عرضه می‌کند در ماه ژوئن اعلام کرد برای تعلیق فعالیت‌هایش در ایران که به لحاظ حجم، بازار بزرگ خارجی این شرکت محسوب می‌شود، در حال آماده شدن است. این شرکت خاطرنشان کرد خودروهای فروشی به ایران کمتر از یک درصد فروش این شرکت به حساب می‌آید.

این گروه که دومین خودروساز بزرگ اروپاست، سال گذشته بیش از 445 هزار خودرو در ایران به فروش رسانده است که این رقم ایران را بزرگ‌ترین بازار خارج از فرانسه این خودروساز می‌سازد.

رنو می‌گوید این شرکت قصد دارد تا به فعالیت‌هایش در ایران ادامه دهد، هرچند که آنها را کاهش می‌دهد. این خودروساز فرانسوی، در 16 جولای، اعلام کرد که فروش محصولاتش در ایران 10.3 درصد کاهش یافته و به 61 هزار و 35 دستگاه رسیده است.

شرکت خودروساز آلمانی دایلمر نیز با دو شرکت ایرانی برای مونتاژ کامیون‌های مرسدس بنز همکاری می کرد.

فولوکس‌واگن  نیز سال گذشته اعلام کرد برای نخستین بار در 17 سال گذشته، تلاش می‌کند تا فروش در ایران را از سربگیرد اما با این حال، میزان فعالیت‌هایش در آمریکا می‌تواند این شرکت را به کنار گذاشتن آن طرح‌ها وادار کند.

روابط تجاری شرکت‌های آلمانی با ایران در سال 2016 برابر با 2.6 میلیارد دلار بوده که در سال گذشته میلادی به 3 میلیارد دلار رسیده است.

ایتالیا، یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری اروپایی ایران است اما آلمان هنوز بزرگ‌ترین صادرکننده به تهران محسوب می شود.

 هوانوردی

صنعت هوانوردی شاهد قراردادهای فَربه ای بود که پس از برجام منعقد شده بود چراکه ایران در نظر دارد تا ناوگان هوایی فرسوده خود را نوسازی کند.

ایرباس قراردادی برای فروش 100 جت به ایران امضا کرد هرچند که تا این زمان تنها 3 فروند از این هواپیماها پس از صدور مجوز از سوی امریکا تحویل داده شده است. با توجه به آمریکایی بودن برخی قطعات این هواپیماها، این مجوزها لازم است.

شرکت هواپیماسازی فرانسه - ایتالیا، ای تی آر نگران سرنوشت 20 هواپیمایی است که برای ایران کنار گذاشته است. با این حال ایران ایر دیروز اعلام کرد پنج ATR-72600 امروز تحویل ایران می شود.

امروز 5 هواپیما ای تی آر در فرودگاه مهرآباد به ایران تحویل داده شد.

 نفت

شرکت فرانسوی توتال از قرارداد توسعه میدان گازی فراساحلی پارس جنوبی کنار کشیده است. این قرارداد، نخستین قراردادی از این نوع از زمان توافق هسته‌ای تاکنون بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی، پس از افزایش 30 درصدی در سال 2016 در میزان صادرات کالاهای ایتالیایی به ایران، صادرات این کشور به ایران در سال گذشته میلادی 12.5 درصد رشد کرد و به 1.7 میلیارد یورو رسید.

اما شرکت انرژی «انی» بازگشت به ایران را معلق نگه داشته است و ترجیح می دهد تا صبر کند تا تاثیر آخرین تحریم ها علیه ایران مشخص شود.

شرکت «بی پی» نیز که فعالیت در ایران را با نام شرکت نفتی «آنگلو- پرشین» آغاز کرده بود، در ایران حضور ندارد. هرچند غول نفتی «آنگلو- داچ» یعنی شرکت «رویال داچ شل» قراردادی با ایران در زمینه توسعه سرمایه گذاری در سال 2016 امضا کرد که در حال حاضر هیچ فعالیتی در این زمینه ندارد.

 خط آهن و کشتی سازی

با توجه به اینکه شرکت ملی خط آهن «فررویه دلوستاتو ایتالیانو» قراردادی با ایران برای احداث یک خط قطار پر سرعت از قم به اراک به امضا رسانده است، ایتالیا در موضعی قرار دارد که این بخش ها را از دست بدهد.

کشتی سازی «فینکنتیری»، شرکت مهندسی «مری تکنیمونت» و سازنده دیگ بخار گازی «ایمرگس» نیز یک سری قرارداد با ایران به امضا رساندند که اکنون در معرض تهدید قرار دارند.

 گردشگری

«بریتیش ایرویز» (شرکت هواپیمایی بریتانیا) و شرکت هواپیمایی آلمانی «لوفت هانزا» مجبورند تا پروازهای مستقیم که به تازگی به مقصد تهران برقرار شده را متوقف کنند یا اینکه تجارت فرا آتلانتیک خود را از دست بدهند.

این وضعیت دشوار به هتل‌های زنجیره‌ای «اکورهتل» که در سال 2015 در ایران تاسیس شده بود و گروه اماراتی «روتانا هتل» که طرح‌هایی برای فعالیت‌های ایرانی خود داشت، کشیده شد.

هتل‌های زنجیره‌ای  بین‌المللی «ملینا» اسپانیا، قراردادی در سال 2016 برای به راه اندازی یک هتل 5 ستاره در این ایران امضا کرد که گفته می‌شود، این هتل در دست احداث است و صحبت در مورد آینده آن زود است.

صنعت

زیمنس در سال 2016 به ایران بازگشت و تلاش می‌کند تا توربین گازی و ژنراتور برای نیروگاه‌های برق به ایران بفروشد. این شرکت قراردادی برای فروش کمپرسور برای یک پردازنده گازی طبیعی دارد.

کاوه تقی زاده، مشاور KPMG به تازگی به مجله استرن گفته است: «قراردادهای بزرگ به امید زمانی‌که تحریم‌ها برداشته شود، بر زمین مانده که این امر هرگز محقق نخواهد شد.»

یاشار آزاد، سخنگوی زیمنس به خبرگزاری فرانسه گفت: «زیمنس همچنان اطمینان می دهد که به محدودیت‌های بین‌المللی کنترل صادرات مرتبط و تمامی قوانین قابل اجرای دیگر و آیین‌نامه‌ها نظیر تحریم‌های ثانویه آمریکا به شدت پایبند است.»

وی افزود زیمنس «اقدامات مناسب برای مطابقت دادن تجارتش با چهارچوب چندجانبه متغییر در ارتباط با ایران اتخاذ خواهد کرد.»

گروه فرانسوی صنعت گاز «ایر لیکید» اعلام کرد تمامی فعالیت‌های تجاری در ایران را متوقف می‌کند هرچند سخنگوی این شرکت می‌گوید هیچ سرمایه‌گذاری در ایران ندارد.

 محصولات دارویی

سخنگوی غول داروسازی سانوفای گفت این شرکت که بیش از یک دهه است در ایران حضور دارد، به طور کامل از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند. وی در عین حال اضافه کرد «هنوز بسیار زود است در مورد تاثیرات احتمالی تحریم ها اظهارنظر کرد.»

 بانک‌ها

«دویچه بنک» و «کامرزبنک»، دو بانک بزرگ آلمانی، پس از اینکه آمریکا را به میزان زیادی در سال 2015 برای نقض تحریم‌های پیش علیه ایران جریمه کرد، از همکاری با ایران دوری کردند. بانک‌های منطقه‌ای «هلابا» و «دی زد» بانک نیز پس از اینکه آمریکا اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد، از این کشور خارج شدند.