۰ نفر

در تدوام جنگ تجاری؛

جنگ تجاری بازار ارز چین را آشفته کرد

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 290361
جنگ تجاری بازار ارز چین را آشفته کرد

چین و آمریکا در ماه جولای بر 34 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی یکدیگر تعرفه وضع کردند. تحلیل گران معتقدند چین تلاش می کند تا با مقابله به مثل آمریکا را به میز مذاکره بکشاند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، پس از این که ترامپ در واپسین روزهای کاری هفته گذشته تعرفه وارداتی بر روی 200 میلیارد از محصولات چینی را از 10 درصد به 25 درصد افزایش داد، چین نیز تصمیم گرفت تا مقابله به مثل کند.

به این ترتیب، چین بر روی 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی آمریکا از جمله گاز LNG، صنایع هواپیمایی، سنگ آهن، فلزات، قهوه، شکر، مواد غذایی، شکلات و آب نبات تعرفه وضع کرد.

بدین ترتیب، چین و آمریکا در ماه جولای بر 34 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی یکدیگر تعرفه وضع کردند. تحلیل گران معتقدند چین تلاش می کند تا با مقابله به مثل آمریکا را به میز مذاکره بکشاند.

اما واشنگتن تصمیم دارد تا به زودی بر روی 16 میلیارد دیگر از کالای واردات چینی تعرفه اعمال کند و به نظر می رسد چین نیز آماده اعمال تعرفه های جدید خواهد بود .

چین تا به حال و از ابتدای شروع جنگ های تعرفه ای بر روی 110 میلیارد دلار از محصولات وارداتی آمریکا تعرفه وضع کرده که این بدان معنی است که چین بر روی اکثر محصولات وارداتی آمریکا به صورت سالانه تعرفه اعمال کرده است.

در سال گذشته میلادی چین در حدود 130 میلیارد دلار محصولات آمریکایی را به کشور خود وارد کرد.

این در حالی است که، وزیر امور اقتصادی چین  از بسته های تعرفه ای جدید برای اعمال بر روی پنج هزار و 27 محصول وارداتی آمریکا با تعرفه ای بین 5 تا 25 درصد در روزهای آتی خبر داد .

سرآغاز این جنگ تعرفه ای در واقع، درخواست هایی بود که واشنگتن از پکن داشت و پکن نیز به هیچ کدام از آنها جامه عمل نپوشاند. ادعای آمریکا مبنی بر اینکه چین رازهای شرکت های تولیدی آمریکا را به سرقت می برد یکی از این بهانه های واشنگتن است. آمریکا از چین خواست به این روند خاتمه دهد و به پکن اعلام داشت که از گسترش و توسعه صنعت های- تک خود دست بردارد و برای رفع نیازهای خود از صنعت های-تک آمریکا بهره ببرد.

همچنین واشنگتن از چین خواست تا به شرکت های چینی وام های با بهره پایین ندهد تا به راحتی وارد میدان رقابت با بزرگان نشوند .

ترامپ به این ترتیب مدعی شده است که کسری بودجه آمریکا را با چین در دوره ریاست جمهوری خود کاهش دهد .

اما این روند تجاری، موجب سنگینی شاخص ها در بازار چین و افت شدید این متغیرهای معاملاتی در بازار سهام شده، در حالی که بازار ارز این کشور را نیز آشفته کرده است.