۰ نفر

رویترز: مواضع آمریکا در قبال ایران متناقض و نامشخص است

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 289688
رویترز: مواضع آمریکا در قبال ایران متناقض و نامشخص است

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای دیدار وگفتگو با مقامات ایران و همچنین مواضع متناقض و نامشخص مقام های کاخ سفید نوشت که هدف آمریکا مهار ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این خبرگزاری روز سه شنبه از واشنگتن افزود: ترامپ برای رسیدن به یک توافق قوی تر با تهران وجلوگیری ازتلاش این کشور در دستیابی به سلاح هسته ای نسبت به توافق سال 2015 بین تهران و قدرت های جهانی که در ماه مه کشورش را از آن خارج کرد، ابراز امیدواری کرده است. 
اما کارشناسان می گویند دولت آمریکا به روشنی هدف مطلوب برای سیاست خود درباره ایران را تعریف نکرده یا مسیری آبرومندانه برای ایران به منظور کاهش تنش های فزاینده بین واشنگتن و تهران را مشخص نکرده است. 
این موجب نگرانی هایی از افزایش ریسک رویارویی شده است . مساله مهم این است که ترامپ مشخص نکرده که اگر سیاست های او موجب بی ثباتی شود، چه خواهد کرد.رئیس جمهوری ایران روز 22 ژوئیه هشدار داد که سیاست های خصمانه آمریکا ممکن است به 'مادر همه جنگ ها' منجر شود. ترامپ در توییتر جواب داد که ایران هرگز نباید بار دیگر آمریکا را تهدید کند در غیر این صورت با پیامدهایی رو به رو خواهد شد که کمتر کسی در تاریخ دیده است. 
اما ترامپ دراقدامی قابل توجه روز دوشنبه لحن خود را نرم کرد و گفت که بدون پیش شرط با روحانی دیدار خواهد کرد . این درحالی است که هر دو آنها قرار است در ماه سپتامبر(شهریور)در سازمان ملل سخنرانی کنند. 
ایران بر این باور است که آمریکا با خروج از توافق هسته ای با سوء نیت رفتار کرده است. تهران همچنین همواره واشنگتن را مقصر ایجاد بی ثباتی در خاومیانه دانسته است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه گفت که پیشنهاد مذاکره ترامپ با اقدامات او تناقض دارد. 
'این در حالی است که سیاست ترامپ هم اکنون فشار بر اقتصاد ایران وارد کرده است هر چند که اطلاعات آمریکا حاکی است که این امر ممکن است به بسیج ایرانیان علیه آمریکا و تقویت تندروهای ایران منجر شود. 
پول ایران روز دوشنبه کاهش بیشتری یافت و در حالی که ایرانیان برای بازگشت تحریم ها در روز 7 اگوست آماده می شوند، هر دلار با 120 هزار ریال برابر شد.تحریمهای این روز شامل اعمال مجدد تحریم بر خرید دلار و همچنین تجارت طلا و فلزات گرانبها می شود.' 
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به شدت از اقدامات ترامپ حمایت کرده و وزیر انرژی اسرائیل هم گفته که تحریم ها می تواند ظرف چند ماه ایران را به مرحله تصمیم برساند. 
به گفته مقامات آمریکایی، دولت ترامپ همچنین تهاجم از طریق سخنرانی ها و ارتباطات آنلاین را آغاز کرده که هدف از آن کمک به تشدید فشار بر ایران است.به عنوان بخشی از این تلاش، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز 22 جولای با انتقاد از مسوولان ایران، قول حمایت نامشخصی از مردم ایران را داد. 
دولت ترامپ همچنین در حال پیشبرد طرح 'ناتو عربی' و ایجاد ائتلاف امنیتی و سیاسی با شش کشور عربی خلیج(فارس)درکنار مصر و اردن است که تا حدی هدف از آن مقابله با نفوذ فزاینده ایران است. 
موضع سخت آمریکا درباره ایران موجب این گمانه زنی شده که ترامپ درصدد ایجاد ناآرامی در داخل ایران است، اما جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز 27 جولای گفت که دولت ترامپ سیاست تغییر حکومت در ایران را دنبال نمی کند. 
همچنین دولت ترامپ درباره نقش نیروی نظامی در مقابله با نفوذ ایران پیام های متناقضی ارسال کرده است. جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا حضور نظامی آمریکا در سوریه را با 'تهدید ایران' مرتبط کرد، اما فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه توضیح داد که وظیفه نظامی آمریکا در سوریه همچنان مبارزه با جنگجویان داعش است که با ایران مرتبط نیستند.
رئیس جمهوری آمریکا که اردیبهشت ماه با خروج از برجام، به جامعه جهانی دهن‌کجی کرده بود؛ روز دوشنبه برای دومین بار طی یک هفته گذشته از آمادگی خود برای دیدار و مذاکره با مقام های ایران سخن گفت.
ترامپ که در یک کنفرانس خبری مشترک با«جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا حاضرشده بود،درپاسخ به سوالی در این رابطه گفت که «در هر زمان» و «بدون هرگونه پیش‌شرطی» حاضر به گفت وگو با مقام‌های ایرانی است.
اما وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که از اظهارات رئیس خود مبنی بر آمادگی برای دیدار و مذاکره بدون پیش شرط با رهبران ایران حمایت کرد؛ بر خلاف مقام بالادست خود پیش‌ شرط ‌هایی برای انجام این دیدار گذاشت.
ریچارد نفیو عضو تیم آمریکا در مذاکره هسته ای ایران نیز پیش از این با ابراز تردید در جدیت پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای گفت وگو با ایران گفت ترامپ و وزیر خارجه وی درباره شرط برای مذاکره با ایران سخنان متناقضی می گویند.