۰ نفر

چین خطاب به آمریکا: به زور فناوری وارد نمی‌کنیم

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۳۹
کد خبر: 289119
چین خطاب به آمریکا: به زور فناوری وارد نمی‌کنیم

چین خطاب به آمریکا که پکن را متهم به سرقت فناوری و نقض حق مالکیت معنوی کرده است گفت: پکن هرگز کشور و یا شرکتی را با زور و اجبار وادار به انتقال فناوری نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: اینکه آمریکا ادعا می کند پکن با اخذ مالکیت شرکت ها و سهم داشتن در شرکت های خارجی مقیم چین، به فناوری های پیشرفته دست می یابد، نادرست است زیرا انتقال فناوری با تایید طرف مقابل و رضایت کامل صورت می گیرد.
این بیانیه که در تارنمای وزارت بازرگانی چین منتشر شده است می افزاید: ما قراردادی با شرکتی امضا نکرده ایم که مجبور به انتقال فناوری شود و اجباری در کار نبوده است اما شرکت های خارجی دست اندرکار امور فنی، با رضایت خاطر با پکن همکاری می کنند.
بیانیه تصریح می کند: انتقال فناوری از آمریکا به چین درست است این کار صورت می گیرد اما اجباری نیست و شرکت ها خود مایل به انتقال علوم و فنون پیشرفته هستند.
در بیانیه وزارت بازرگانی چین آمده است: نیروی انسانی میان دو کشور مبادله می شود فناوریها در حال انتقال است این یک تجارت معمول است و نقض حق و حقوق شرکت ها در آن صورت نگرفته است.
وزارت بازرگانی چین، تاکید و اهتمام پکن به نواوری و دستیابی به فنون پیشرفته را مثال زده و آورده است برای نمونه ما در این راستا موفق به پرتاب آزمایشگاه فضایی، ساخت و آزمایش هواپیمای مسافربری c919 و ساخت زیردریایی برای تحقیق در اعماق اقیانوس ها شده ایم.
بیانیه وزارت بازرگانی دولت چین افزوده است: به حق شرکت ها برای انتقال فناوری احترام می گذارد و همزمان بر نواوری تاکید می ورزد و می کوشد به فنون پیشرفته تری دست یابد کما اینکه تجارت علوم و فنون هم بخشی از فعالیت های معمول تجاری چین با دیگر کشورها است.
آمار نشان می دهد که چین در سال 2017 میلادی برای انتقال فناوری و تجارت در این عرصه 37 میلیارد و 600 میلیون دلار اختصاص داده است.