۰ نفر

رسانه روسی؛

کشورهای ساحلی خزر برای تقسیم دریا آماده شده‌اند

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۰۴
کد خبر: 288852
کشورهای ساحلی خزر برای تقسیم دریا آماده شده‌اند

یک پایگاه اینترنتی روسی نوشت: پنج کشور حاشیه دریای خزر برای تقسیم این دریا آماده شده اند و در اجلاس آتی سران خزر این اتفاق رخ خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پایگاه اینترنتی روسی«ورسیا» روز یکشنبه نوشت: اجلاس سران خزر که 12 ماه اوت (21 مرداد)در آکتائو قزاقستان برگزار می شود به چگونگی تقسیم دریای خزر بین پنج کشور ساحلی خزر شامل ایران، روسیه، فزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان پاسخ قطعی خواهد داد.
این رسانه روسی افزود: انتظار می رود در این اجلاس، سران پنج کشور ساحلی خزر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را امضا کنند. بخش سیاسی و اقتصادی این سند اصول واحد بازی در خزر برای پنج کشور ساحلی در دسترسی به سهم خود در منابع نفت، گاز، ماهی و سایر منابع دریا را قانونی کند. 
«از آغاز دهه 90 میلادی بیش از 50 دیدار ازجمله در عالی ترین سطح برای کسب توافق درباره دریای خزر برگزار شد.»
رسانه روسی نوشت:در زمان حاضر مقام های کشورهای ساحلی خزر نسبت به نتایج اجلاس آینده خوش بین هستند. به گفته وزیر خارجه روسیه شرکت کنندگان در نشست وزیران کشورهای حاشیه خزر که اواخرسال گذشته در مسکو برگزار شد در مورد همه مسائل کلیدی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به توافق رسیدند. 
در گزارش رسانه روسی به توافق روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان برای تقسیم بندی بستر دریای خزر اشاره شده است که چند سال پیش به دست آمد و سران این سه کشور به دو کشور دیگر پیشنهاد کردند که این نوع تقسیم بندی را بپذیرند.
بر اساس آن، محدوده های دریایی پنج کشور ساحلی با خط میانی با فاصله 25 مایلی از ساحل تعیین می شود.
رسانه روسی با بیان اینکه ایران ممکن است انگیزه لازم برای تایید کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را نداشته باشد، نوشت: احتمال حرکت تعجب انگیز از طرف ایران در این مورد وجود دارد.
استانیسلاو پریتچین رئیس مرکز مطالعات آسیای میانه و قفقاز انستیتو شرق شناسی روسیه گفت: ایران ممکن است در صورتی با رژیم حقوقی دریای خزر موافقت کند که با جمهوری آذربایجان بطور مشترک به بهره برداری از منابع نفت و گاز دریای خزر بپردازد.
وی در همین حال به مشکل موجود در این زمینه با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه ایران اشاره کرد. 
رسانه روسی در پایان گزارش خود جلوگیری از استقرار پایگاه های نظامی خارجی در خزر را از نکات مهم کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خواند که مانع از ایجاد پایگاه ناتو در قزاقستان می شود و برای روسیه مهم است.