۰ نفر

سلاح ارزی چین در برابر آمریکا

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۵۲
کد خبر: 288583
سلاح ارزی چین در برابر آمریکا

چین بزرگ‌ترین صادرکننده جهان است و با تضعیف یوان، کالاهای چینی در بازارهای جهانی ارزان‌تر و رقابتی‌تر خواهند شد.

به گزارش مانی کنترل، افزایش تعرفه‌های وارداتی بر آلومینیوم و فولاد از طرف دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- می‌تواند پیش درآمدی برای یک جنگ تجاری و پیغامی واضح به چین باشد که بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا محسوب می‌شود. از دید مقامات چینی وضع تعرفه متقابل بر واردات کالاهای آمریکایی تنها گزینه روی میز برای چین نیست بلکه این کشور می‌تواند با تضعیف عمدی یوان به مقابله با آثار تعرفه ها بپردازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از یکم مارس سال جاری تاکنون، یوان ۷.۸۱ درصد ارزش خود را از دست داده است که از سال ۲۰۱۵ میلادی بی سابقه محسوب می شود. یوان کم ارزش تر باعث خواهد شد کالاهای وارداتی از آمریکا گران تر شوند و این به نوبه خود به مثابه یک تعرفه بدون نقض قوانین تجارت جهانی محسوب می شود. اقتصاد چین وابستگی زیادی به صادرات دارد و با دستکاری های ارزی صورت گرفته توسط چین، یک گوشی با بهای تمام شده ۲۴۰۰ یوان در بازار آمریکا یه جای ۴۰۰ دلار با ۳۰۰ دلار خریداری می شود و تعرفه ها نیز چندان بر تمایل خریدار اثر نخواهند گذاشت.

با این حال کاهش ارزش یوان می‌تواند کاهش تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در چین و نگهداری یوان را در پی داشته باشد و منجر به خروج سرمایه از این کشور شود که مشابه بلایی است که بر سر برخی از اقتصادهای بزرگ آسیایی در سال ۱۹۹۷ افتاد.

سال ۲۰۱۵ که آخرین موج خروج از سرمایه اتفاق افتاد بانک مرکزی چین خیلی زود توانست با تزریق ذخایر دلاری خود اوضاع را کنترل کند. بانک مرکزی چین ۳.۸۱ تریلیون دلار ذخایر ارزی دارد، برای آن که بزرگی این رقم را متوجه شویم کافی است بدانیم که اقتصاد ۵۴ کشور قاره آفریقا در مجموع ۲.۳۳ تریلیون دلار است!