۰ نفر

هدف توئیت ترامپ علیه ایران منحرف کردن اذهان از ماجرای روسیه

۳ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۹
کد خبر: 287715
هدف توئیت ترامپ علیه ایران منحرف کردن اذهان از ماجرای روسیه

رسانه‌ها و خبرنگاران آمریکایی تهدید توئیتری «دونالد ترامپ» علیه ایران را تلاشی برای منحرف کردن اذهان عمومی از جریان پرونده مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توصیف کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رئیس جمهور آمریکا دیروز (دوشنبه) 23 جولای در واکنش به سخنان روز یک شنبه «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، در توئیتر خود نوشت: «دیگر هیچ وقت ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه با عواقبی مواجه می‌شوی که مشابه آن قبلاً بر سر عده انگشت شماری در تاریخ آمده است. ما دیگر کشوری نیستیم که صحبت‌های جنون آمیز شما درباره خشونت و مرگ را تاب بیاوریم. محتاط باش».

رئیس جمهور ایران یک روز قبل از این، در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفته بود: «امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است».

توئیت دونالد ترامپ واکنش‌های بسیاری را در میان مقامات آمریکا و دیگر کشورهای جهان و نیز رسانه‌ها به دنبال داشت. در این میان بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران آمریکایی معتقدند که توئیت رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران بیش از هر چیز با هدف منحرف کردن اذهان از جریان مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا مطرح شده است.

ترامپ اخیرا اظهارات کاملا ضدونقیضی درباره نظرش در خصوص پرونده روسیه مطرح کرده است به گونه‌ای که همین مسئله باعث شده اعتبار اظهارات وی تا حد زیادی زیر سوال رود. ضمن اینکه درست در همان روزی که توئیت وی درباره ایران مطرح شد، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی از احتمال لغو مجوزهای امنیتی یک سری از مقامات امنیتی و اطلاعاتی سابق آمریکا به دلیل انتقادهایی که از رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده بودند خبر داد. بر اساس این خبر، دولت ترامپ قرار است لغو مجوزهای امنیتی یک سری از مقامات سابق و ارشد امنیتی اطلاعاتی را که در دوران «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا روی کار بوده‌اند را بررسی کند.

«اندرسون کوپر» مجری برنامه «360» شکبه «سی‌ان‌ان» آمریکا در واکنش به توئیت اخیر رئیس‌جمهور این کشور خطاب به همتای ایرانی‌اش گفته است، این اظهارات در کنار انتقاد تند وی از مقامات سابق امنیتی و اطلاعاتی در آمریکا با هدف منحرف کردن اذهان از دیگر مشکلاتی که کاخ سفید با آن مواجه است مطرح شده است.

وی تأکید کرده است: «او (رئیس‌جمهور آمریکا) به صورت ناگهانی توئیت می‌کند و این اظهارات خشونت‌آمیز را مطرح می‌کند، وی با این کار سعی دارد نشان دهد که در مقابل ایران، آن هم در یک توئیت، مردی سرسخت است و یا اینکه در اقدامی دیگر از لغو مجوزهای امنیتی مقامات اطلاعاتی سابق و مقامات امنیت ملی و مقامات اف‌بی‌آی سخن می‌گوید... ما این اقدامات را بارها و بارها شاهد بوده‌ایم...زمانی که اوضاع چندان خوب پیش نمی‌رود، یک کوکتل مولوتوف در یک گوشه پرتاب می‌کنید و همه در آنجا جمع می‌شوند».

«مکس بوث» کارشناس امنیت ملی و عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در شبکه «سی ان ان» می‌گوید: «آنچه در کاخ سفید شاهد آن هستیم این است که یک عملیات روانی برای منحرف کردن اذهان عمومی به راه افتاده است...آنها سعی دارند تا ذهن‌ها را از پرونده روسیه پرت کنند، روسیه آخرین چیزی است که می‌خواهند درباره‌اش صحبت شود چرا که بسیار دستپاچه‌کننده است...دونالد ترامپ چند روز پیش با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد و ما هنوز نمی‌دانیم که آنها دقیقا درباره چه موضوعاتی گفت‌وگو کردند و چه گفتند. »

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روز 16 جولای (25 تیرماه) در هلسینکی پایتخت فنلاند با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این نخستین دیدار برنامه‌ریزی شده سران دو کشور آمریکا و روسیه بود هر چند که دو طرف قبلا نیز در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی دیدارها و گفت‌وگوهای کوتاهی را داشتند اما این نخستین دیدار رسمی رؤسای جمهور دو کشور بود. دستاوردهای این نشست در نهایت به وضوح اعلام نشد هر چند که محورهای گفت‌وگوها اعلام شد و روسای جمهور آمریکا و روسیه هر دو در خصوص برگزاری این نشست دیدگاه مثبتی داشتند و نتیجه آن را خوب ارزیابی کرده بودند.

مکس بوث، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا تأکید کرد: «اینکه رئیس‌جمهور آمریکا این مسائل را مطرح می‌کند و در توئیتر به رئیس‌جمهور ایران حمله می‌کند به این دلیل است که نمی‌خواهد از رئیس‌جمهور روسیه انتقاد شود... او دقیقا طبق برنامه‌ای که در سر دارد، مسائلی که مدنظرش است مطرح می‌کند و رسانه‌ها مجبور می‌شوند به این موضوعات جدید بپردازند و به صورت ناخودآگاه برنامه رئیس‌جمهور آمریکا را پیش ببرند».

«مت تیلر» روزنامه‌نگار آمریکایی که برای نشریات مختلفی از جمله «آتلانتیک»، «امریکن پراسپکت»، «دیلی بیست» و «اسلیت» و ... مطلب می‌نویسد، در یادداشتی با این مضمون تأکید کرده است: «بهانه‌گیری و اوقات‌تلخی ترامپ درباره ایران نشان از این دارد که رئیس‌جمهور آمریکا به دردسر بزرگی افتاده است».

وی در یادداشت خود نوشته است: «تهدید به استفاده از زور یک تاکتیک آزموده شده و برای رؤسای جمهوری است که چندان باهوش نیستند و البته دوستان زیادی هم ندارند...درست در روزی که ترامپ توئیتش درباره ایران را منتشر می‌کند نیز همانند روزهای قبل وقتی از خواب بیدار شده بود، با حجم وسیعی از انتقادات و گزارش‌های رسانه‌ها درباره عدم مشروعیت ریاست‌جمهوری‌اش و تحقیقات درباره پرونده روسیه در این رابطه مواجه شده و وی به دنبال راهی است تا اذهان را از این موضوعات منحرف کند و اندکی از فشاری که روی وی است بکاهد. این بار به نظر می‌رسد که ایران هدف خوبی است؛ کشوری که دشمن درازمدت آمریکا است و اغلب نیز رئیس‌جمهور آمریکا از آن به عنوان کیسه بکس برای خالی کردن خشمش استفاده کرده است».

این یادداشت می‌افزاید: «ترامپ بهار امسال نیز با وجود شواهد کافی مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای (برجام) از این توافق خارج شد و پایبندی ایران را تأیید نکرد اما این بار برای اینکه اندکی بیش از حد معمول اوضاع را مهیج کند، به اقدام جدیدی متوسل شده است... و اینکه این توئیت دقیقا با فاصله کمی از اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا علیه حکومت ایران مطرح شده، اوضاع را مشکوک می‌کند... علاوه بر این، به نظر می رسد که ترامپ علاقه بسیاری دارد تا وقایع هفته قبل که شامل دیدارش با رئیس‌جمهور روسیه می‌شد در سریعترین زمان ممکن به فراموشی سپرده شود».

این سخنان ضد ایرانی ترامپ چند ساعت پس از سخنرانی سراسر ضد ایرانی «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان مطرح شد. وزیر خارجه دولت ترامپ در این سخنرانی گفت که دولت آمریکا به دنبال به صفر رساندن واردات نفت از ایران است و در عین حال مدعی شد که «ما مایل به گفت‌وگو با رژیم ایران هستیم، اما رهایی از فشارهای آمریکا تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما شاهد تغییرات ملموس، قابل اثبات و ادامه‌دار در سیاست‌های تهران باشیم».

«کریس سیلیتزا» گزارشگر سیاسی شبکه «سی ان ان» نیز در واکنش به این پیام توئیتری رئیس‌جمهور آمریکا با مطرح کردن این احتمال که دونالد ترامپ با این اقدام سعی در منحرف کردن اذهان داشته در صفحه توئیترش نوشت: «همه اینجا را نگاه کنید، چیزی که روسیه نیست».

«پاول داناهار» دبیر دفتر شبکه «بی بی سی» در آمریکای شمالی نیز با مطرح کردن این گزینه که این توئیت سعی دارد تا حواس‌ها را از نشست اخیر رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی منحرف کند، نوشته است: «در حالی که تهدید قدرتمندترین مرد روی کره زمین نباید نادیده گرفته شود، باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که رئیس‌جمهور هنوز سعی دارد تا چرخه خبری رسانه‌ها را از دستپاچگی و سردرگمی بوجود آمده در خصوص نشستی که با پوتین در هلسینکی داشت، منحرف کند».