۰ نفر

انگلیس به دنبال بهترین راه ها برای همکاری با ایران است

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱:۲۵
کد خبر: 285989
انگلیس به دنبال بهترین راه ها برای همکاری با ایران است

مدیرکل بازرگانی سفارت انگلیس در تهران تاکید کرد: به دنبال یافتن بهترین راه ها در ارتباط و همکاری با ایران هستیم و اینکه کدام یک از شرکت ها بهتر عمل می کنند و صلاحیت بیشتری برای برقراری روابط با همتایان ایرانی خود دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، کیت ولینگز(Keith Wellings) درباره سیاست های انگلیس در تداوم همکاری ها با ایران در چارچوب برجام پس از خروج آمریکا اظهار داشت: دولت این کشور مانند دیگر شرکای اروپایی خود به طور شفاف بیان کرده که با ایران همکاری های خود در زمینه های تجاری ادامه خواهد داد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد. 
این تصمیم سبب شد برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن دچار تردید شوند و اعلام کردند که همکاری خود را به تدریج پایان خواهند داد تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند. 
با این وجود، یک روز بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد که اگر به برجام پایبند باشد، این اتحادیه تحریم‌ های هسته‌ای خود علیه تهران را برنمی‌گرداند. 

** تغییری در تجارت با ایران رخ نمی دهد
این مقام سفارت انگلیس افزود: گر چه خروج آمریکا از برجام به پویایی آن آسیب زده اما در تجارت با ایران تغییراتی رخ نخواهد داد.
به دنبال خروج آمریکا، کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند. 
ولینگز، ادامه همکاری های سازنده را به سود دو کشور دانست و گفت: چالش اصلی پیش روی ما در مسایل بانکی است که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

** تقویت همکاری های بخش خصوصی دو کشور 
وی راهبرد مهم دولت انگلستان را برقراری روابط تجاری بین بخش خصوصی دو کشور و یافتن راهکارهایی برای حفظ این ارتباط اعلام کرد.
این مقام بازرگانی سفارت انگلستان در تهران درباره موانع پیش روی برجام نیز اظهار داشت: همه مسائل در روابط تجاری لندن - تهران سرجای خود قرار دارد اما شرکت ها باید بدانند که در شرایط کنونی پس از خروج آمریکا از برجام، محدودیت هایی وجود دارد و باید روش ها و کانال های جدیدی برای برقراری ارتباط با ایران پیدا کنند تا دچار محدودیت نشوند.

** راهبرد سرمایه گذاری های مشترک تهران - لندن 
ولینگز درباره سرمایه گذاری های مشترک بین دو کشور نیز گفت: باید بدانیم بازارهای دو کشور پاسخگوی چه نوع سرمایه گذاری ها هستند و اینکه بتوان ارتباط شرکت به شرکت را ایجاد کرد.
مدیرکل بازرگانی سفارت انگلستان در تهران افزود: حتی اگر خروج آمریکا از برجام را در نظر نگیریم، در برقراری روابط در شرایط پسابرجام نیز با چالش هایی مواجه هستیم که رفع این مسایل مستلزم آگاهی داشتن از قوانین دو کشور و چگونگی تداوم همکاری ها با وجود محدودیت های آتی است.
وی گفت: تا جایی که به دولت انگلستان مربوط می شود باید راهی برای غلبه بر چالش های موجود پیدا کرد.

** نقش حمایتی و تشویقی دولت ها در تقویت روابط تجاری
ولینگز نقش دولت های دو کشور در تعامل بخش های خصوصی با یکدیگر را حمایتی و تشویقی دانست و اظهار داشت: شرکت ها باید به یکدیگر معرفی شوند تا بتوانند به خوبی ارتباط گیری کنند؛ در واقع بهترین روش برای حرکت رو به جلو، فعالسازی بخش خصوصی برای ارتقای روابط تجاری بین دو کشور است.
به دنبال خروج آمریکا از برجام، سران انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه ‌ای مشترک اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند و به تعهدات دولت‌های خود در آن پایبندند. 
چین و روسیه دو کشور دیگر امضاکننده برجام نیز بر ادامه پایبندی خود به این توافق بین‌المللی تاکید کردند.