۰ نفر

رده‌بندی نوآورترین اقتصادهای جهان

ایران دومین اقتصاد نوآور منطقه آسیای جنوبی

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۲
کد خبر: 284592
ایران دومین اقتصاد نوآور منطقه آسیای جنوبی

سازمان مالکیت فکری، سوئیس را نوآورترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رده‌بندی شاخص نوآوری جهانی به طور مشترک توسط دانشگاه کورنل، سازمان "اینساد" و سازمان مالکیت فکری جهانی اعلام شده است. طبق این شاخص، سوئیس برای هشتمین سال متوالی به عنوان نوآورترین اقتصاد جهان معرفی شد. پس از سوئیس، هلند، سوئد، انگلیس، سنگاپور، آمریکا، فنلاند، دانمارک، آلمان و ایرلند در رده‌های دوم تا دهم این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

رژیم اشغالگر قدس، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ، لوکزامبورگ، فرانسه، چین، کانادا، نروژ و استرالیا نیز به ترتیب در رده‌های بعدی نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند. چین برای نخستین بار موفق شده است در جمع ۲۰ کشور برتر نوآور قرار گیرد که موفقیتی برای دولت این کشور محسوب می‌شود.

فرانسیس گوری- دبیر کل سامان مالکیت فکری- گفت: صعود سریع چین در رده‌بندی نشان‌دهنده مسیر استراتژیک تعیین شده توسط مقامات عالی این کشور برای توسعه ظرفیت‌های نوآورانه در این کشور و حرکت به سمت تغییرات بنیادی در بخش‌های اقتصادی و صنایع دانش بنیان‌تر برای حفظ مزیت‌های رقابتی است.

ایران پس از هند به عنوان دومین اقتصاد نوآور منطقه آسیای جنوبی و مرکزی و شصت و پنجمین اقتصاد نوآور جهان معرفی شده است که در مقایسه با سال گذشته حاکی از صعود ۱۰ پله ای کشورمان است. پس از هند و ایران، قزاقستان سومین اقتصاد نوآور این منطقه است.

در آمریکای جنوبی و مرکزی، شیلی، کاستاریکا و مکزیک صاحب نوآورترین اقتصادها هستند و در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه، امارات و قبرس در رده‌های اول قرار دارند. در شرق آسیا نیز سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن رده‌های اول تا سوم را در اختیار دارند.

این هشتمین سال متوالی است که سوئیس به عنوان نوآورترین اقتصاد جهان معرفی می‌شود. این کشور در رده اول یا دوم شاخص‌های این رده‌بندی چون شاخص‌های مرتبط با " آی پی"، تولیدات با تکنولوژی بالا و متوسط، مخارج تحقیق و توسعه و کیفیت دانشگاه‌های داخلی قرار دارد.

به گفته این سازمان، ایران توانسته است در شاخص‌های رشد بهره‌وری و فارغ التحصیلان علمی و مهندسی رتبه مطلوبی را کسب کند و مزیت رقابتی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، انتشارات علمی و فنی و تولیدات فنی داشته باشد.