۰ نفر

راز پیروزی دوباره اردوغان و حزب حاکم ترکیه

۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۰۴
کد خبر: 284128
 راز پیروزی دوباره اردوغان و حزب حاکم ترکیه

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس ترکیه در روز یکشنبه 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) به رغم تلاش رقبای سیاسی، بار دیگر به پیروزی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و حزب حاکم عدالت و توسعه انجامید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نتیجه این انتخابات به رغم پیش بینی مخالفان، موجب تداوم قدرت حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و ادامه حضور وی در پست ریاست جمهوری ترکیه برای مدت پنج سال دیگر شد.

در انتخابات اخیر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد حزب عدالت و توسعه با کسب 26 میلیون و 330 هزار و 823 رای که معادل 52.59 درصد مجموع آرای انتخاباتی بود، به عنوان رییس جمهوری جدید ترکیه انتخاب شد.

محرم اینجه نزدیک ترین رقیب وی با کسب 15 میلیون و 336 هزار و 861 هزار رای معادل 30.64 درصد مجموع آرا نتوانست اردوغان را شکست بدهد.

بر اساس نتایج اعلام شده، در انتخابات مجلس ترکیه نیز، ائتلاف 'جمهور' متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی 53.66 درصد آرای انتخابات را کسب کرده و این ائتلاف، 344 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.

بر اساس این نتایج، در این انتخابات حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد پیروز ریاست جمهوری که در قالب ائتلاف جمهور حضور داشت، با کسب 42.56 درصد مجموع آرا و با به دست آوردن 295 کرسی، به عنوان حزب پیشتاز رقابت انتخابات مجلس ترکیه بود ولی نتوانست به تنهایی حائز اکثریت در مجلس 600 نفره ترکیه شود.

حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی دیگر تشکیلات حاضر در ائتلاف جمهور و از یاران نزدیک اردوغان نیز در این انتخابات با کسب 11.1 درصد مجموع آرا و با به دست آوردن 49 کرسی، به عنوان حزب متفق در کنار حزب حاکم عدالت و توسعه قرار گرفت.

اردوغان امروز با قرائت سوگندنامه در مجلس و نیز با برگزاری مراسم رسمی در کاخ بش تپه، دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را آغاز می کند.

پیروزی اردوغان و حزب وی در این انتخابات بر خلاف شگفتی مخالفان و برخی محافل سیاسی داخلی و خارجی، چندان دور از ذهن نبود و تبیین رمز دلایل پیروزی او می تواند تصویری روشن از علت استمرار موفقیت اردوغان و حزب متبوع وی در عرصه رقابت سیاسی ترکیه را مشخص تر کند.

*****

ویژگی شخصیتی منحصر به فرد، رمز پیروزی اردوغان

رجب طیب اردوغان که از سال 2002 به عنوان نخست وزیر و سپس رییس جمهوری قدرت را در ترکیه در اختیار دارد، ویژگی شخصیتی منحصر به فردی دارد و با شخصیت کاریزما و محبوب در میان مردم، همواره در جلب نظر موافقان و به خصوص آرای خاکستری جامعه موفق تر از رقبای غیر کاریزما و عموما حزبی و سیاسی خود بوده است.

اردوغان در سخنرانی، خستگی ناپذیر و بسیار مسلط بوده و ادبیات گفتاری جذابی دارد و مسائل پیچیده را با زبانی همه فهم بیان می کند.

وی در سوژه یابی، سخن گفتن با زبان مردم و متناسب دغدغه روزمره جامعه، مخالف خوانی و مبارزه طلبی و پیدا کردن رگ تحریک و احساساتی کردن مردم، هم تجربه کافی دارد و هم از روش های موثری استفاده می کند.

اردوغان قدرت مدیریتی، اقتدار و سخنوری خود را همواره در 16 سال گذشته به اثبات رسانده و در برنامه های تبلیغات انتخاباتی اخیر خود، یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود ظاهر شد.

*****

حضور در قدرت و کارنامه سیاسی موفق

رجب طیب اردوغان از سال 2002 در راس هرم سیاسی ترکیه تا سال 2014 به صورت نخست وزیر و از سال 2014 تا کنون به صورت رییس جمهوری حضور داشته و چهره ای شناخته شده در جامعه ترکیه محسوب می شود و به همین علت نیازی به تبلیغ برای معرفی خود ندارد ولی رقبای او در همه دوره ها همواره برای معرفی خود باید تلاش مضاعفی را به خرج می دادند.

در این دوره نیز محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه و نزدیک ترین رقیب سیاسی وی چهره ای کمتر شناخته شده بود به طوری که وی حتی در انتخابات درون حزبی نیز که چند ماه پیش برگزار شد، نتوانست بر کمال قلیچدار اوغلو هم حزبی خود غلبه کند و از به دست گرفتن سکان حزبی بازماند.

اردوغان همواره مورد حمایت حزب عدالت و توسعه که خود موسس آن بوده، قرار داشته و علاوه بر درون حزب خود در میان احزاب نزدیک نیز از محبوبیت لازم برخوردار بوده است و در این دوره نیز مردم با مشاهده عدم موفقیت نامزدهای نه چندان مشهور، باز اردوغان را بر سایر رقبا ترجیح دادند.

*****

ویژگی اسلامی جامعه ترکیه؛ دغدغه اسلامی اردوغان و حزبش

جامعه ترکیه به رغم حرکت در مسیر سکولاریسم و برقراری تفکر لائیک، یک جامعه اسلامی محسوب می شود و همین ویژگی باعث شده است که دولت ترکیه اهتمام ویژه ای به برقراری آیین های اسلامی داشته باشد.

ساخت مساجد، برپایی مناسبت های ویژه اسلامی با شکوه فراوان و نیز مدیریت واحد و متمرکز توسط سامان امور دیانت در 81 استان و فعالسازی نزدیک 90 هزار مسجد در سطح ترکیه، موجب شده است که لایه اسلامی جامعه ترکیه که در گذشته شاهد این میزان آزادی و نیز اهتمام به امور دینی نبود، در دوره خدمت اردوغان و حزب اسلامگرای عدالت و توسعه به سمت آنها گرایش پیدا کند.

*****

تلاش در جهت رفع فقر

از زمان روی کار آمدن اردوغان در ترکیه، دولت وی و حزبش تلاش زیادی برای توسه اقتصادی مبتنی بر اشتغال و رفع فقر آغاز کرد به طوری که میانگین سرانه تولید ناخالص داخلی ترکیه از رقم 3500 دلار به 10 هزار و 500 دلار کنونی رسیده است.

دولت ترکیه همه اقشار آسیب پذیر و نیازمند جامعه اعم از زنان بی سرپرست، سالخوردگان، خانواده های کم درآمد، افراد دارای معلولیت و نیز خانواده های پرجمعیت را از طریق ارائه خدمات مالی و حمایتی تحت پوشش قرار داده در حالی که این خدمات در دوره های قبل از به قدرت رسیدن اردوغان و حزب عدالت و توسعه، به شکل ضعیفی ارائه می شده است.

بیشترین و وفادارترین حامیان اردوغان و حزب وی نیز در میان این لایه اجتماعی هستند که با فعال شدن در دوره انتخابات، نتایج دیگری را رقم زدند.

موسسات و نهادهایی مثل بنیاد تیکا، هلال احمر و سازمان حوادث غیر مترقبه ترکیه در این عرصه ها نقش محوری دارند و حتی فعالیت هایی در خارج از ترکیه نیز دارند در حالی که رقبای اردوغان در انتخابات اخیر اعلام کردند که فعالیت این نهادها و موسسات در راستای اهداف شخصی اردوغان و آرزوهای حزبی وی می باشد و در صورت به دست گرفتن قدرت، این موسسات و نهادها را تعطیل کرده و یا از دامنه فعالیت آنها خواهند کاست که این موضع رقبا موجب روی آوردن مردم به سمت اردوغان شد.

*****

رقبای ضعیف

یکی از بزرگترین شانس های اردوغان و حزب وی در جامعه ترکیه، حضور رقبای ضعیف در میدان رقابت انتخاباتی بوده است، چرا که همواره احزاب و چهره های مشخص، کم تعداد و ضعیفی در نزدیک دو دهه گذشته در رقابت سیاسی ترکیه حضور داشته اند و همه آنها مثل حزب جمهوری خواه خلق و حزب حرکت ملی یا در گذشته کارنامه موفقی در تشکیل دولت و اداره کشور نداشته اند و یا برای مردم شناخته شده نیستند و گزینه ای جایگزین برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه که پاسخگوی مطالبه مردمی باشد، ارائه نکرده اند.

همه رقبای فردی اردوغان یا کمتر مشهور بوده اند و یا از پایگاه اجتماعی و سیاسی مشخصی نامزد شده و نتوانسته اند آرای قاطبه مردم را کسب کنند و تنها اردوغان توانسته است در همه لایه های اجتماعی و اقشار مردم و مناطق مختلف این کشور هواداران خود را ساماندهی کرده و در انتخابات به صحنه بیاورد.

ضعف رقبا به همراه قوت تشکیلاتی اردوغان و به خصوص حزب عدالت و توسعه از جمله عوامل موفقیت دولت و رییس جمهوری کنونی ترکیه در انتخابات 16 سال گذشته ترکیه بوده است.

*****

کارنامه موفق اقتصادی

دولت ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و با مدیریت رجب طیب اردوغان در دو دهه گذشته کارنامه موفقی در عرصه اقتصادی داشته و تورم بالای 60 درصد و حتی بیش از 120 درصد اواخر دهه 90 میلادی را به کمتر از 10 درصد پایین آورد.

اردوغان با تسریع فرایند خصوصی سازی و جذب سرمایه گذاری خارجی، کشور ترکیه را در همه عرصه های اقتصادی به خصوص در بخش تولیدات صنعتی، گردشگری و حمل و نقل به یکی از کشورهای پیشتاز جهان تبدیل کرد.

هر چند که این امر موجب بدهکار شدن این کشور شده، ولی آثار آن در تکمیل زیرساخت های توسعه این کشور قابل مشاهده است و این کشور با بیش از 157 میلیارد دلار صادرات و نزدیک 850 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی جزو 20 اقتصاد برتر جهان به شمار می رود.

در جریان تبلیغات انتخابات اخیر، رقبا با اشاره به بالا رفتن تورم و بیکاری که هم اکنون حدود 12 تا 13 درصد می باشد، سعی کردند که کارنامه دولت را در عرصه اقتصادی ناموفق نشان دهند ولی انتخاب کنندگان ترکیه هنوز خاطره بحران های دو دهه آخر قرن قبل را فراموش نکرده اند و امیدوارانه به ادامه حضور سلیقه سیاسی کنونی به رهبری اردوغان رای دادند.

اجرای پروژه های بزرگ از جمله پل های بزرگ بین بخش آسیایی و اروپایی استانبول، احداث دومین تونل بزرگ جهان در شرق، احداث چندین سد بزرگ برای تامین آب و برق، آغاز احداث نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه و نیز آغاز عملیات احداث کانال بزرگ بین دریای سیاه و دریای مرمره به همراه احداث بزرگترین فرودگاه جهان در استانبول که در آستانه بهره برداری قرار دارد، احداث طرح های بزرگ حمل و نقل جاده ای و ریلی و نیز اقدام برای تولید خودرو هیبریدی ملی جزو توفیقات اردوغان در دوره خدمت خود محسوب می شود ولی رقبای انتخاباتی وی قول توقف عملیات و حتی تخریب این پروژه ها را دادند که این امر، به تبلیغ غیرمستقیم به نفع اردوغان تبدیل شد.

*****

تشتت احزاب مخالف

پیروزی بر اردوغان و حزب او که همه مقدرات کشور ترکیه را در 16 سال گذشته در اختیار داشته کار سختی برای رقبای انتخاباتی وی و احزاب رقیب بود و بر همین مبنا، شکست ناپذیر تلقی شدن رییس جمهوری و حزب وی، موجب آرایش و ائتلاف سیاسی قوی در بین احزاب مخالف شد ولی در عرصه عمل به علت تشتتی که در سلیقه سیاسی احزاب مخالف وجود داشت، مخالفان نتوانستند به یک برنامه قوی که مردم ترکیه را برای دوری از اردوغان و رای به مخالفان او ترغیب کند، دست یابند.

در این انتخابات، احزاب چپ و اسلامگرا و حتی ملی گرا دور هم جمع شدند و احزاب کُردی نیز که در جمع آنها پذیرفته نشده ولی همراه شدند، به علت تنوع سلیقه سیاسی به وحدت نظر در خصوص انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نرسیدند و عملا همین تنوع رقبا موجب پراکنده و ضعیف تر شدن رای آنها شد و حتی هواداران آنها نیز با مشاهده تشتت میان حزب و نامزد خود، به سمت اردوغان گرایش پیدا کردند.

*****

نگاه ضدغربی، ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی

جامعه ترکیه بر خلاف دولتمردان این کشور اغلب نگاه ضدغربی، ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی دارد که ریشه آن به دوران عثمانی و تلاش جهان غرب به اضمحلال امپراطوری عثمانی و تجزیه آن بر می گردد.

دولت کنونی و شخص رجب طیب اردوغان با وقوف عمیق به این حس ملی که آمیخته با رگه های اسلام خواهی مردم ترکیه است، همواره در بهره برداری انتخاباتی از آن موفق عمل کرده است.

در همین زمینه حمایت لایه اسلامگرا و ضد غربی و ضد صهیونیستی جامعه ترکیه نقش پر رنگی در افزایش آرای اردوغان داشته است در حالی که رقبای وی کاهش تنش با آمریکا و غرب و نزدیکی به اسرائیل را جزو برنامه های خود اعلام کرده بودند.

*****

دور شدن از غرب و نزدیکی به ایران و روسیه به خصوص تلاش برای حل مساله سوریه

دولت ترکیه با دور شدن از جریان غربی و با نزدیکی به ایران و روسیه گامی را در استقلال سیاسی برداشته و همین امر موجب خرسندی جریان ملی گرا و اسلام گرایان ترکیه شده است. مقامات آنکارا همچنین با همگامی ایران و روسیه در راستای حل مساله جنگ داخلی سوریه اقداماتی را در قالب مذاکرات آستانه و سوچی آغاز کرده اند که این امر در صورت تحقق، موجب بازگشت 3.6 میلیون پناهجوی سوری حاضر در ترکیه به موطن خود خواهد شد.

بخشی از مردم ترکیه با مشاهده این اقدامات که توسط رجب طیب اردوغان مدیریت می شود، به نتیجه بخش بودن اهداف او باور کرده و در انتخابات اخیر به او رای دارند.

*****

تقویت حس ملی گرایی ترکی

اردوغان در دوره خدمت خود به خصوص بعد از کودتا با تحریک حس ملی گرایانه مردم ترکیه، جمعیت ملی گرای ترکیه را که شمار قابل توجهی هم هستند، جذب کرد و با انجام عملیات نظامی داخلی و خارجی در مبارزه با گروه های مخالف خود به خصوص در مبارزه با پ.ک.ک و ی.پ.گ و با حمله به شمال عراق و سوریه و نیز با تلاش در ناکام گذاشتن همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق به بخشی از مطالبات ملی گرایان ترکیه پاسخ داد.

وی همواره در مخالفت با اروپایی ها و به خصوص رژیم صهیونیستی و در مراوده با کشورهای عربی منطقه رگه هایی از ملی گرایی و گذشته درخشان ترکیه(امپراطوری عثمانی) را به پیش می کشد که همه این تلاش ها موجب گرایش ملی گرایان به وی شده است.

بر همین مبنا آرای حزب ملی گرای حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی نیز که در این انتخابات متفق اردوغان بود و در ائتلاف جمهور در کنار هم بودند، به نحو محسوسی افزایش یافت و همه این عوامل در افزایش آرای اردوغان هم تاثیر گذار بود.

*****

ترجیح ثبات سیاسی بر معیشت

مردم ترکیه در سال های گذشته همواره از کم عمر بودن دولت های این کشور شاکی بودند به طوری که عمر دولت های این کشور در 80 سال قبل از به قدرت رسیدن حرب عدالت و توسعه به طور میانگین کمتر از 18 ماه بود.

بسیاری از مردم این کشور معتقدند که همین پایین بودن عمر دولت و نبود ثبات و دوام سیاسی موجب تشتت در برنامه های دولت شده ولی با روی کار آمدن حزب حاکم عدالت و توسعه در سال 2002 و با ادامه فعالیت آن تا کنون، نوعی ثبات سیاسی در ترکیه برقرار شده است.

به باور تعدادی از مردم این کشور، ترکیه رشد شتابانی را در زمان حاکمیت حزب عدالت و توسعه از سال 2002 تا کنون در همه عرصه ها تجربه کرده و مردم این کشور با در نظر گرفتن توفیق این سلیقه سیاسی و با توجه به ثبات سیاسی ایجاد شده، در انتخابات اخیر رای به تداوم آن داده و اردوغان و حزب سیاسی وی را برای ریاست جمهوری و حضور در مجلس انتخاب کردند.

*****

رفع تهدیدات امنیتی داخلی و مساله ترور

ترکیه در سال های اخیر درگیر پدیده ترور بود به طوری که هم قبل از کودتای سال 2016 و هم بعد از آن موارد متعدد ترور در این کشور رخ داد.

طی سال 2016 میلادی ترکیه شاهد 27 مورد حمله تروریستی در شهرهای بزرگ خود بود که در جریان آنها 337 نفر کشته و یکهزار و 418 نفر زخمی شدند.

دولت این کشور در سال 2017 با اتخاذ تدابیر امنیتی و با برقراری و تداوم وضعیت فوق العاده که هشتمین دوره آن همچنان در حال اجراست، مبارزه ای جدی با پدیده ترور را آغاز کرد و در ادامه این تدابیر، در سال 2017 کمترین مورد ترور در تاریخ 10 سال گذشته این کشور رخ داد.

مردم این کشور که همواره نگران ترور بودند، با مشاهده توفیق دولت کنونی در امر مبارزه با ترور، با انتخاب دوباره اردوغان و حزب وی به تداوم این مبارزه که همواره جزو برنامه های مقامات و رییس جمهوری این کشور بوده است، رای دارند.

*****

مقابله موفق با کودتا و جریان گولن

در روز 15 جولای 2016 (25 تیرماه سال 1395) کودتایی علیه دولت قانونی ترکیه به اجرا در آمد که با مقاومت مردمی در همان ساعات نخست به شکست کودتاگران انجامید و بسیاری از عوامل آن دستگیر شدند و برخی از آنها نیز به خارج از این کشور فرار کردند.

مقامات آنکارا مدعی هستند که فتح الله گولن روحانی ترک ساکن آمریکا با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، این کودتا را سازماندهی کرده است.

فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام اعلام شده و استرداد او که بیش از 17 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های مقامات آنکارا از آمریکا بوده ولی مقامات واشنگتن تا کنون به هشت درخواست ترکیه در این خصوص پاسخ رد داده اند.

در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

ترکیه بعد از کودتا با برقراری هشت دوره متوالی وضعیت فوق العاده سه ماهه و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا و به خصوص اعضای گروه گولن پرداخت.

تا کنون بیش از 200 هزار نفر از اعضای گروه گولن در سازمان ها و دوایر دولتی ترکیه شناسایی شده و بیش از 130 هزار نفر از آنها از کار اخراج و بیش از 50 هزار نفر نیز زندانی شده اند.

مردم ترکیه همواره از فعالیت گروه گولن که مثل گروه مافیایی عمل کرده و در ساختار اداری این کشور رخنه کرده بودند، ناراضی بودند و با مشاهده تصفیه آنها از ارکان دولتی و حاکمیت، به اردوغان به عنوان عامل اصلی این تصمیم رای دادند تا این فرایند به شکل قطعی ادامه یابد.

*****

تخریب رقبا و واقع گرایی اردوغان

پنج رقیب انتخاباتی اردوغان در انتخابات اخیر با ائتلاف نانوشته در صدد شکست دادن وی به هر شکل ممکن بودند.

آنها هم قسم شده بودند که اردوغان را در دور نخست شکست دهند و در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، از نامزد رقیب وی حمایت کنند.

علاوه بر این، همه آنها در برنامه های تبلیغاتی خود به جای ارائه برنامه انتخاباتی خود، تنها در صدد تخریب وجهه مردمی اردوغان بودند و حتی برنامه های ارائه شده توسط رقبای اردوغان هم حول محور تخریب اهداف و پروژه های مورد نظر وی بود.

بخش زیادی از مردم ترکیه که بیشتر تحت تاثیر فضاهای حزبی هستند، با مشاهده این وضعیت، راه مستقلی را در پیش گرفته و با ارزیابی شخصیت نامزدها به آنها رای دادند.

رجب طیب اردوغان نیز بی اعتنا به تخریب خود از سوی رقبا، به ارائه برنامه های کاری، اهداف توسعه ای و عملکرد 16 سال گذشته خود پرداخت و راه روشنی را برای انتخاب مردم ترسیم کرد.

در برنامه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان راه واقع گرایی را در پیش گرفت و رقبای وی راه تخریب را انتخاب کردند و مردم ترکیه نیز به واقع گرایی و تجربه و چشم انداز روشن ترسیم شده رای دادند.

*****

تیم رسانه ای قوی و مقابله با جنگ روانی

به جرات می توان گفت که مهمترین علت حفظ وجهه ایجاد شده و مقابله با جنگ روانی نامزدهای رقیب، استفاده رجب طیب اردوغان از ظرفیت رسانه ای در جامعه ترکیه است.

در انتخابات اخیر مجموعه ای قوی از رسانه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه های مکتوب به نفع رییس جمهوری ترکیه کار کردند و اردوغان بخش زیادی از توفیق خود را مدیون فعالیت این تیم رسانه ای قوی است.

البته خرید غول رسانه ای دوغان چند ماه مانده به انتخابات توسط سرمایه داران نزدیک به اردوغان، استفاده یک سویه از رسانه های دولتی، بهره گیری از ظرفیت رسانه های بخش خصوصی و بیش از یک هزار و 200 شبکه رادیویی و تلویزیونی و مطبوعاتی از جمله عواملی بود که تنها اردوغان از آن بهره مند شد و سایر رقبای وی نتوانستند به اندازه او از ظرفیت رسانه ها برخوردار شده و به تبلیغ خود بپردازند.

علاوه بر این، تبلیغات رسانه ای گسترده ای طی سال های اخیر در اختیار اردوغان بود و نامزدهای رقیب وی حتی در صورت در اختیار گرفتن فرصت های رسانه ای، چیزی برای عرضه به منظور جلب آرای مردم نداشتند.

*****

مشاوران متعدد و با برنامه

اردوغان در دوره خدمت خود در پست ریاست جمهوری دهها مشاور انتخاب کرد که هر کدام از آنها در حوزه های کاری خاص کارشناسان زبده ای هستند و قطعا در فرایند انتخابات و به خصوص در ایام تبلیغات انتخاباتی مشاوران وی راهکارهای مقابله با جنگ روانی رقبا و تبلیغ وی را ارائه کردند و این موجب توفیق وی و جلب آرای مردمی شد.

همه مشاوران نامزدهای رقیب اردوغان چهره های حزبی بوده و عملا روش بازی با سوژه های رسانه ای و تخریبی را در پیش گرفتند که منجر به نتیجه مطلوب آنها نشد.

*****

خرید خدمت سربازی

خدمات سربازی در ترکیه اجباری و دو ساله است و با توجه به درگیر شدن این کشور با جنگ در خارج از کشور در شمال سوریه و عراق و نیز اجرای عملیات متعدد در مبارزه با گروه های تروریستی در داخل، انجام خدمت سربازی همواره جزو دوره های پرخطر زندگی جوانان ترکیه محسوب می شود و از مهمترین دغدغه های خانواده های این کشور است.

بر همین مبنا موضوع خرید خدمت سربازی پیش از انتخابات توسط رسانه های نزدیک به حاکمیت مطرح شد ولی مقامات ترکیه و به خصوص اردوغان اعلام کردند که در این زمینه بعد از انتخابات تصمیم گیری خواهند کرد و این سخن به معنای آن بود که اگر مردم به وی رای دهند، در صورت انتخاب مجدد، این ایده را عملی خواهد کرد.

این سخنان نیز در گرایش تعدادی از پنج میلیون جوان در آستانه سن سربازی و خانواده آنها به سمت اردوغان موثر بود و تاثیر زیادی در جلب آرای مردمی داشت.

*****

عملیات علیه گروه های تروریستی در شمال عراق و سوریه

ترکیه همواره گروه های کُردی حاضر در شمال عراق و سوریه از جمله حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را گروه های تروریستی اعلام کرده و در دو سال اخیر مبارزه سنگینی را علیه این گروه ها در داخل و خارج از ترکیه به خصوص در شمال عراق و سوریه آغاز کرده است.

دولت ترکیه در دو عملیات سپر فرات و شاخه زیتون با اشغال چهار هزار کیلومتر مربع از خاک شمال سوریه و بیرون راندن گروه های پ.ک.ک و ی.پ.گ از این مناطق به خصوص از شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین و نیز با لشگرکشی به شمال عراق برای سرکوب گروه پ.ک.ک، اقدامات خود را موفق اعلام کرده و با اعلام ریشه کنی ترور در آن سوی مرزهای خود، در راستای رفع دغدغه مردم خود تلاش کرده است.

این اقدامات به رغم این که برای ترکیه وجهه نامطلوب خارجی به همراه داشته ولی در داخل موجب رضایت مردمی این کشور شده و اردوغان با بهره گیری از این توفیقات که با حس ملی گرایانه ترکیه نیز عجین شده است، توانست بخش زیادی از آرای مردم این کشور را که نگران امنیت کشور خود از آن سوی مرزها بودند، جلب کند.

*****

ترس از بازگشت ساختارهای قبلی و مشکلات گذشته

مردم ترکیه در دهه های 1980 و 1990 و حتی قبل از آن در وضعیت بی ثباتی سیاسی، کودتای متعدد و از همه مهمتر مشکلات اقتصادی عدیده و پدیده تورم لجام گسیخته زندگی کرده اند.

علاوه بر این در دهه های گذشته، نظامیان در ترکیه همواره در راس هرم قدرت بوده و تصمیم گیر نهایی کشور بودند ولی با روی کار آمدن اردوغان به تدریج ساختار سیاسی این کشور تغییر یافت و از اقتدار نظامیان کاسته شده و ثبات به حاکمیت این کشور برگشت.

با روی کار آمدن رجب طیب اردوغان در سال 2002 در همه این عرصه ها ثبات نسبی ایجاد شد و با کنترل و مهار تورم، ترکیه به رشد اقتصادی مناسب و بالای 5.4 درصد رسید که همه این عوامل موجب افزایش وجهه بین المللی این کشور شد.

مردم ترکیه همه این شرایط را با گذشته کشور خود مقایسه کرده و با ترس از بازگشت ساختارها و مشکلات گذشته به تداوم جریانی رای دادند که در همه این عرصه ها ثبات را به این کشور آورده است.

*****

سخن آخر و تغییر نظام سیاسی

نظام حکومتی ترکیه امروز با برگزاری مراسم ادای سوگند در مجلس و تحلیف رجب طیب اردوغان رییس جمهوری منتخب به طور رسمی از پارلمانی به ریاستی تغییر می باید.

مردم ترکیه اوایل بهار سال گذشته طی یک همه پرسی به تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی رای دادند و در جریان انتخابات 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) رجب طیب اردوغان به عنوان نخستین رییس جمهوری در نظام جدید انتخاب شد.

با قطعی شدن نتایج انتخابات، امروز مراسم سوگند و تحلیف رییس جمهوری جدید ترکیه در مجلس برگزار می شود و بعد از ظهر امروز نیز مراسم رسمی آغاز به کار رییس جمهوری و دولت جدید ترکیه با حضور سران 50 کشور برگزار می شود.

در مراسم آغاز به کار رییس جمهوری ترکیه که با حضور 6 هزار میهمان داخلی و خارجی در کاخ بش تپه آنکارا برگزار می شود، 22 رئیس جمهوری، 28 نخست وزیر و رئیس مجلس از کشورهای مختلف و دبیر کل 6 نهاد بین المللی شرکت می کنند.

در نظام جدید حکومتی ترکیه با حذف پست نخست وزیری، اردوغان به عنوان رییس جمهوری، رییس دولت و مسئول کابینه خواهد بود.

وی گفته است که کابینه جدید دولت ترکیه را امشب طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام خواهد کرد.

در نظام جدید ترکیه، اردوغان نیازی به معرفی کابینه به مجلس و رای اعتماد نمایندگان به اعضای کابینه خود ندارد و بر این اساس، وی قصد دارد با تغییرات گسترده در ساختار مدیریتی کشور، دولتی چابک تشکیل داده و با ادغام و حذف 10 وزارتخانه، تعداد وزارتخانه های ترکیه را به 16 عدد کاهش دهد.

اردوغان قرار است در نظام جدید 16 وزیر شامل وزیر دادگستری – کشور ـ دفاع ملی ـ آموزش ملی ـ انرژی و منابع طبیعی ـ شهرسازی و حومه ـ فرهنگ و گردشگری ـ ورزش و جوانان ـ خزانه و مالیه ـ ارتباطات و زیرساخت ها ـ امور خارجه ـ کار، خدمات اجتماعی و خانواده ـ کشاورزی و جنگداری ـ صنایع و تکنولوژی ـ بهداشت و تجارت را انتخاب کند.

در نظام جدید ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان هشت سازمان مستقل وابسته به نهاد ریاست جمهوری تشکیل خواهد داد و علاوه بر آن چهار دفتر ویژه زیر نظر رییس جمهوری نیز تشکیل می شود و تمام امور مهم ترکیه از طریق این چهار دفتر پیگیری خواهد شد.

بر اساس تغییرات جدید که توسط اردوغان اعلام شده، چهار دفتر ویژه وابسته به نهاد ریاست جمهوری شامل دفاتر 'مالی'، 'منابع انسانی'، 'تحول دیجیتالی' و 'سرمایه گذاری' تاسیس می شود با هماهنگی نهاد ریاست جمهوری تمام امور مهم ترکیه از طریق این چهار دفتر پیگیری خواهد شد.

این دفاتر نقش اصلی در استفاده از منابع انسانی به طور موثر، بهبود اوضاع اجتماعی، افزایش خدمات رسانی و بهینه سازی آن از طریق تحولات دیجیتالی با هدف تبدیل ترکیه به کشوری جذاب برای سرمایه گذاری از طریق توسعه ابزارها و سیاست های مالی جدید خواهند داشت.

در نظام جدید ریاستی ترکیه هشت سازمان جدید شامل ستاد کل نیروهای مسلح ـ اطلاعات ملی(میت) ـ صنایع دفاعی ـ امنیت ملی ـ امور دیانت ـ نظارت(بازرسی) دولتی ـ ارتباطات ـ استراتژی و بودجه شکل می گیرد که روسای آنها توسط رییس جمهوری منصوب خواهد شد.

همچنین در دوره جدید دولت ترکیه، 65 شورا، کمیته و کمیسیون موجود در ترکیه حذف شده و به جای آن 9 شورای تخصصی در حوزه های مختلف تشکیل خواهد شد که این شوراها با همکاری نهادهای دیگر و از جمله مجلس کار سیاست گذاری در حوزه های مختلف و ارائه خدمات مشاوره را بر عهده خواهند داشت.

این شوراها شامل شورای سیاست‌های اداره محلی ـ سیاست‌های اجتماعی ـ سیاست های بهداشت و غذا ـ سیاست‌های فرهنگی و هنری ـ سیاست‌های حقوقی ـ سیاست خارجی و امنیتی ـ سیاست‌های اقتصادی ـ سیاست‌های آموزشی و سیاست‌های علمی، فناوری و نوآوری خواهد بود.

نخستین جلسه کابینه جدید ترکیه روز جمعه 13 جولای 2018(22 تیرماه 1397) تشکیل می شود و اعضای کابینه جدید پیش از آغاز فعالیت خود، در آیین نماز جمعه در مسجد بایرام پاشا در آنکارا حضور می یابند.

مردم ترکیه در نظام جدید سیاسی این کشور نیز که از امروز برقرار می شود، در انتظار اقداماتی هستند که در جریان تبلیغات انتخاباتی از سوی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و حزب وی به آنها وعده داده شده است.