۰ نفر

آیا ترامپ خود را برای خروج از ناتو آماده می‌کند؟

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۷:۲۱
کد خبر: 283751
 آیا ترامپ خود را برای خروج از ناتو آماده می‌کند؟

یک نشریه آلمانی در آستانه برگزاری اجلاس ناتو در بروکسل با حضور رئیس جمهور آمریکا، از شواهد زیاد مبنی بر لبریز شدن کاسه صبر ترامپ در برابر اروپاییان و خطر خروج وی از این ائتلاف نظامی نوشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، نشریه "فوکوس" آلمان در آستانه برگزاری نشست ناتو که هفته آینده در بروکسل برگزار می شود در مطلبی نوشت: نشست سران ناتو که در روزهای یازدهم و دوازدهم جولای ( 20 و 21 تیرماه )ر بروکسل برگزار می شود احتمالا حاوی مواد منفجره و بحث های انفجاری است. البته دولت آلمان خود را موظف کرده است که هزینه های دفاعی خود را تا سال 2024 از حدود 1.34 درصد تولید ناخالص ملی به 1.5 درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهد.

اما شواهد نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا دیگر نمی تواند تعلل اعضای ناتو در افزایش بودجه نظامی را تحمل کند.

نامه تهدید آمیزی که ترامپ در آستانه نشست ناتو در ماه ژوئن به آلمان و چند کشور اروپایی عضو ناتوی دیگر نوشت تنها یک نشانه مبنی بر این است که صبر آمریکا در برابر اروپا در حال لبریز شدن است.

در نشست سال 2014 ناتو کشورهای عضو این ائتلاف نظامی توافق کردند که هزینه های دفاعی و نظامی خود را حدکثر تا سال 2024 به 2 درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند و در نامه ترامپ به کشورهای اروپایی دقیقا در این باره گله و شکایت شده است. در بین کشورهای اروپایی تا به حال تنها ایسلند، یونان و انگلیس این هدف را محقق کرده اند.

هدف افزایش بودجه نظامی اعضای ناتو به 2 درصد تولید ناخالص ملی مسئله ای بود که تحت ریاست جمهوری سلف ترامپ، باراک اوباما درباره آن مذاکره شده بود. اوباما هم سال های طولانی از اروپاییان درخواست می کرد که هزینه های نظامی خود را افزایش دهند. دلیل آن این بود که تقریبا 72 درصد هزینه های نظامی ناتو بر دوش ایالات متحده بود. و آمریکا با یک یگان شامل 35 هزار نیرو در آلمان بزرگترین سهم نیروهای خارج از مرزهای خود در بین کشورهای عضو ناتو را دارد.

در همین راستا روزنامه واشنگتن پست اخیرا در گزارشی ازتصمیمات ایالات متحده برای بازگرداندن نیروهای خود از آلمان خبر داد؛ البته این گزارش بلافاصله از طرف پنتاگون تکذیب شد.

 پروفسور "توماس یاگر"، از اساتید دانشگاه کلن آلمان و کارشناسان برجسته آلمانی در این باره اظهار داشته است که اگر ترامپ نیروهای خود را ازآلمان خارج کنداین به مفهوم پایان ناتو است. البته در این صورت این ائتلاف نظامی همچنان می تواند روی کاغذ وجود داشته باشد ؛ اما  بدون نیروهای نظامی ایالات متحده که بر خلاف ارتش آلمان همه امور را پیش می برد، اتحادیه اروپا در بحران ها و موارد اضطراری دیگر قادر به دفاع از خود نخواهد بود.

به گفته "یاگر"، حتی سلاح های اتمی انگلیس و فرانسه هم هیچ تغییری در اوضاع ایجاد نمی کنند چرا که آن ها برای مهاجمان بالقوه هیچ گونه تهدید جدی محسوب نمی شوند.

"توماس یاگر" اطمینان دارد که فشارها بر دولت آلمان در نشست هفته آینده ناتو در بروکسل افزایش می یابد. با نگاهی به ماه های گذشته می توان فهمید که در این میان خطر عملی شدن تاکتیک خروج آمریکا از این ائتلاف نظامی چقدر بالا است.

به گفته یاگر، ابتدا ترامپ توافق تجارت دو سوی آتلانتیک موسوم به "تی تی آی پی" را لغو کرد. بعد از آن از توافق آب و هوای پاریس خارج شد و سپس به توافق هسته ای با ایران خاتمه داد. ترامپ همچنین بعد از اجلاس اخیر سران جی هفت به سادگی توافقی که با سایر کشورها در این نشست امضا کرده بود را نادیده گرفته و آن را تکذیب کرد.

به گفته توماس یاگر این مسئله غافلگیر کننده نیست که ترامپ در نشست هفته آینده ناتو هم شگفتی و غافلگیری بزرگ دیگری برای اروپا ایجاد کند.

در ادامه این مطلب آمده ست: البته لیست شواهد درباره یک کودتای جدید در عرصه سیاست خارجی ترامپ که این بار به خطر پایان ائتلاف نظامی ناتو منجر شود خیلی طولانی تر است. با نگاهی به تصمیمات تعرفه ای ترامپ علیه اروپا می توان فهمید که پول در اینجا نقش مهمی را برای آمریکا ایفا می کند.

توماس یاگر یکی دیگر از نشانه های بد برای اروپا را دیداری دانست که ترامپ بلافاصله بعد از پایان نشست ناتو در 16 جولای با رئیس جمهور روسیه در هلسینگی خواهد داشت و گفت: ترامپ می تواند نشست ناتو را با کوله باری از اختلافات ترک کرده و سپس درباره اختلافات جهانی با پوتین بحث کند؛ همان گونه که وی بعد از اجلاس جی هفت با رهبر کره شمالی در سنگاپور گفتگو کرد.