۰ نفر

ادعای استفاده از عامل اعصاب در دومای سوریه رد شد

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 283532
ادعای استفاده از عامل اعصاب در دومای سوریه رد شد

سازمان منع تسلیحات شیمیایی ضمن تاکید بر این که اثری از عامل شیمیایی اعصاب در دومای سوریه کشف نشده بر احتمال استفاده از گاز کلر در این منطقه تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیشتر تیم محققان سازمان منع تسلیحات شیمیایی پس از گذشت دو هفته از حمله ادعایی هفتم آوریل ۱۰۰ نمونه از هفت مکان در دومای سوریه جمع‌آوری کرد. منطقه‌ای که مخالفان سوری مدعی شده‌بودند هدف حملات شیمیایی گسترده از سوی ارتش سوریه قرار گرفته است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گزارش اولیه خود اعلام کرده که نتایج به دست آمده نشان می‌دهد اثری از گاز فسفر در نمونه‌های جمع آوری شده از محل حمله وجود ندارد اما تاکید کرده که احتمالا از ماده شیمیایی کلر در این منطقه استفاده شده است.

در این گزارش آمده که تلاش برای تفسیر نتایج این بررسی ادامه دارد و هدف مشخص کردن این مساله است که آیا ماده کلر به دست آمده به آن میزان هست که به شکل طبیعی در طبیعت یافت نشود و به شکل صنعتی تولید شده باشد یا خیر.

غرب نیز هم‌صدا با مخالفان سوری مدعی آن است که نظام سوریه مرتکب حمله ادعایی در دوما شده است و در پی این ادعاها آمریکا، فرانسه و انگلیس حمله هماهنگ شده‌ای را به پایگاه‌های نظام سوریه انجام دادند که به تنش دیپلماتیک شدید با روسیه منجر شد.