۰ نفر

وزیر خارجه ترکیه: تحریم ایران توسط آمریکا را درست نمی دانیم

۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 283432
 وزیر خارجه ترکیه: تحریم ایران توسط آمریکا را درست نمی دانیم

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: تصمیم آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران را درست نمی دانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، چاووش اوغلو روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: مسائل موجود بین آمریکا و ایران می تواند از طریق مذاکره میان دو کشور حل و فصل شود و مذاکراتی که منجر به تصویب برجام شد، الگوی خوبی برای این امر است.

وی تاکید کرد: از اعضای اتحادیه اروپا می خواهیم که برای تداوم برجام تلاش کنند و ایران نیز به رغم خروج آمریکا، به اجرای برجام متعهد بماند.

وی تحریم های جدید علیه ایران را غیر ضروری خواند و اضافه کرد: اگر ایران به تعهدات خود در برجام پایبند نماند و روند اقدامات شفاف نباشد، آن وقت تحریم ها و محدودیت ها عملی شود.

چاووش اوغلو با بیان این که ترکیه به طور معمول مخالف تحریم ایران است، گفت: اقدام یکجانبه ایالات متحده مبنی بر تحریم ایران و الزام کشورهای دیگر در تبعیت از تصمیم آمریکا، موضعی نادرست است.

وی همچنین در ادامه مصاحبه خود بیان کرد: ترکیه هر اقدامی را که برای پاکسازی عناصر گروه تروریستی پ.ک.ک از خاک عراق لازم باشد، انجام خواهد داد.

وی با اشاره به همکاری آمریکا و ترکیه در منبج سوریه و تلاش برای بیرون راندن نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از ان منطقه گفت: پس از پایان همکاری با آمریکا در منبج، در مورد نقشه راه مناطق دیگر نیز توافق داریم.

چاووش اوغلو اضافه کرد: آمریکا نمی خواهد مناسبات خود با ترکیه را به خاطر خرید سامانه اس 400 خراب کند و مذاکره دو طرف در خصوص استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای نافرجام ترکیه نیز جریان دارد و آمریکا نباید متحدی چون ترکیه را به همین خاطر از دست بدهد.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: 'اسرائیل برای عادی سازی روابطش با ترکیه باید به قتل انسانها و اعمال ظلم بر فلسطینی ها پایان دهد.'

وی در مورد دستگیری برخی شهروند ترکیه ای در سرزمین های اشغالی و به خصوص در بیت المقدس نیز گفت: 'اسرائیل در قبال شهروندان ترکیه که به قدس می روند، دست به اقدامات بازدارنده می زند، ما نیز در پاسخ به این اقدامات، اقدام متقابل انجام می دهیم.'