۰ نفر

نخست‌وزیر ترکیه:

تحت نظام جدید ترکیه، پارلمان قدرت بیشتری دارد

۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 283282
تحت نظام جدید ترکیه، پارلمان قدرت بیشتری دارد

نخست‌وزیر ترکیه با حضور در تحریریه خبرگزاری آناتولی، درباره مسائل مختلفی از جمله عملیات ضد تروریستی در شمال عراق، تشکیل دولت جدید، برداشته شدن حالت فوق‌العاده و همچنین روابط با آمریکا صحبت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه امروز (پنجشنبه) با حضور در جلسه مصاحبه با سردبیری خبرگزاری «آناتولی» درباره مسائل مختلفی صحبت کرد.

ایلدیریم با اشاره به برگزاری انتخابات سراسری ترکیه و تغییر قانون اساسی این کشور از پارلمانی به ریاستی، گفت: «تحت نظام جدید ترکیه، پارلمان این کشور قدرت بیشتری خواهد داشت و قوانین موثرتری وضع می‌کند. جدای از قانون بودجه، دولت اختیار پیشنهاد و وضع قانون دیگری ندارد».

وی با اشاره به کودتای نافرجام 15 جولای 2016 در ترکیه، توضیح داد: «همه به این نتیجه رسیده‌اند که این مشکل، باید با جدیت از ریشه برکنده شود. بعد از کودتای 2016، سیاست خود در مبارزه با تروریسم را از تدافعی به تهاجمی تغییر دادیم».

نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به انتقادات از اعمال وضعیت اضطراری و امنیتی در این کشور از فردای روز کودتا، گفت: «فرانسه فقط به خاطر یک حادثه تروریستی و نه کودتای نظامی، 719 روز را تحت وضعیت اضطراری گذراند».

ایلدیریم با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزسیون آمریکانشین فقط محدود به ترکیه نیست و در 160 کشور در جریان است، افزود: «محاکمه عاملین و دست‌اندرکاران کودتا تقریبا کامل شده و قطعا پیش از پایان سال 2018 به پایان می‌رسد».

نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به عملیات ضدتروریستی در شمال عراق علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در کوهستان قندیل، گفت: «نظامیان ترکیه که اکنون در خاک عراق حضور دارند، در فاصله 350 کیلومتری مرز ایران و گذرگاه "خابور" در مرز ترکیه هستند».وی اما وعده داد: «وضعیت اضطراری در ترکیه روز دوشنبه و بعد از اعلان تشکیل کابینه جدید، لغو خواهد شد. همچنین روز جمعه دستوراتی برای اقدامات ضروری جهت اجتناب از آسیب‌پذیری تروریستی، درپی برداشته شدن حالت فوق‌العاده صادر خواهد شد».

ایلدیریم ضمن تاکید بر اینکه تروریسم باید از سرمنشأ آن نابود شود، گفت: «ما مناطقی به وسعت 400 کیلومتر مربع از دریای مدیترانه تا غرب رودخانه فرات را پاکسازی کرده‌ایم... به آمریکا واضح می‌گوییم که در منبج با یکدیگر همکاری می‌کنیم، ولی هیچ تهدیدی از شرق فرات را نمی‌پذیریم».

وی درباره اختلافات اخیر بین آنکارا و واشنگتن نیز توضیح داد: «دیدگاه ما این است که روابط با آمریکا به حالت عادی بازمی‌گردد و مناسب دو متحد عضو ناتو خواهد شد... (اما) این آمریکا است که باید گام‌هایی را برای عادی‌سازی روابط با ما بردارد».