۰ نفر

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد،

گوترش: تخریب آخرین تاسیسات تولید سلاح شیمیایی در سوریه

۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 283257
گوترش: تخریب آخرین تاسیسات تولید سلاح شیمیایی در سوریه

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، دو مرکز از مجموع ۲۷ مرکز ساخت سلاح‌های شیمیایی در سوریه که دمشق اعلام کرده بود، در دست تخریب هستند. این دو مرکز آخرین مورد از این تاسیسات هستند که تخریب آنها در جریان است.

به گزارش سایت سیریا نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی نسبت به ادامه بی‌توجهی دمشق نسبت به پیام‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره برخی از جزئیات موجود ابراز تاسف کرد و همکاری‌های بیشتر را خواستار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ۲۸ ژوئن گذشته پیش‌نویس طرح انگلیس مبنی بر ماموریت این سازمان برای تعیین مسؤولان حمله شیمیایی در سوریه را با وجود مخالفت روسیه، سوریه و ایران در پیش گرفت.

سوریه در سال ۲۰۱۳ با از بین بردن زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی‌اش در چارچوب توافقی میان روسیه و آمریکا موافقت کرد اما بار دیگر طرف‌های بین‌المللی و مخالفان سوری دمشق را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در چندین منطقه تحت کنترل مخالفان متهم کردند، در مقابل مسؤولان سوریه این مساله را تکذیب کردند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه تفاهمنامه‌ای در زمینه پاکسازی کشور از مین‌های منفجر نشده با سازمان ملل امضا کرد.

فیصل المقداد معاون وزیر خارجه به عنوان نماینده سوریه و آگنس مارکایلو رئیس دفتر سازمان ملل متحد در امور مین‌زدایی به نماینده خدمات سازمان ملل متحد برای خنثی سازی مین‌های منفجر نشده، امضا کردند.