۰ نفر

هاآرتص: مشاوران ترامپ درباره سیاست آمریکا در قبال ایران اختلاف دارند

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۵
کد خبر: 282344
هاآرتص: مشاوران ترامپ درباره سیاست آمریکا در قبال ایران اختلاف دارند

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع آگاه نوشته است که مشاوران ارشد ترامپ و مقام‌های دولت آمریکا درباره اهداف سیاست واشنگتن درباره ایران اختلاف نظر دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز یکشنبه به نقل از مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی از اختلاف نظر میان مشاوران ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره اهداف راهبردی واشنگتن در قبال ایران خبر داده است.

بنا بر این گزارش، در حالی که برخی از مقام‌های آمریکایی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ معتقدند که اکنون زمان مناسبی برای تلاش جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی است، گروهی دیگر از مقامات به رهبری «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا معتقدند که واشنگتن باید برای دستیابی به یک «توافق گسترده» با ایران تلاش کند.

مقام‌های آمریکایی به هاآرتص گفته‌اند در حالی که بولتون معتقد است که «یک ضربه دیگر» برای تغییر نظام ایران کافی است، متیس تلاش برای براندازی نظام در ایران را منطقی و معقول نمی‌داند و نگران است که چنین تلاشی به وقوع یک جنگ‌تمام عیار با ایران منجر شود که می‌تواند «اقتصاد جهان را با آسیب جدی مواجه کرده و متحدان آمریکا در خاورمیانه را در معرض خطر جدی قرار دهد.»

با این وجود، متیس هم از افزایش فشار با ایران حمایت می‌کند، اما معتقد است که هدف این فشار باید «آوردن ایران به پای میز مذاکره» و دستیابی به توافقی باشد که علاوه بر مسئله هسته‌ای، دیگر «نگرانی‌های» آمریکا را هم برطرف کند.

بنا بر این گزارش، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم موضعی بینابین دارد و در حالی که هنگام حضور در کنگره آمریکا از تغییر نظام ایران حمایت می‌کرد، اکنون به سمت متیس گرایش یافته است. با این وجود، او در روزهای گذشته علنا از بروز ناآرامی در ایران حمایت کرده است.

علاوه بر این، به نوشته هاآرتص، افرادی مانند «رودی جولیانی» وکیل ترامپ هم که این هفته در نشست گروهک منافقین در پاریس سخنرانی کرد، به دولت ترامپ برای در پیش گرفتن سیاستی بیش از پیش ضدایرانی فشار می‌آورند.

هرچند دولت آمریکا می‌گوید اظهارات جولیانی موضع کاخ سفید نیست، اما یک دیپلمات اروپایی به هاآرتص گفته است: «آن‌هایی که در مسئله ایران به متیس و پامپئو گوش می‌دهند، اما نفوذ افرادی مانند جولیانی و "شلدون ادلسون" (میلیاردر ضدایرانی صهیونیست و از حامیان مالی کارزار انتخاباتی ترامپ) را نادیده می‌گیرند، درک نمی‌کنند که دولت ترامپ چطور کار می‌کند.»

همزمان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در روزهای گذشته با انتشار ویدئوهایی تلاش کرده تصویری ناآرام از ایران به تصویر بکشد که در آستانه تغییر نظام قرار دارد.

با این وجود، یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با هاآرتص مدعی شده که واشنگتن به دنبال دستیابی به ۱۲ هدفی است که پامپئو ماه گذشته اعلام کرد. وی گفت آمریکا برای رسیدن به این اهداف، در حال تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای فشار به ایران است. توقف کامل برنامه هسته‌ای، توقف برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، از جمله خواسته‌های ۱۲گانه پامپئو از ایران است.