۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
کد خبر 282198

دروازه جهنم یا دروازه دوزخ یک میدان گازی در کنار روستای دروازه در قره‌قوم، استان آخال ترکمنستان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، گودالی عظیم به قطر حدود ۷۰ متر و گودی بیشینه تا ۲۰ متر که در آتش ناشی از تراوش گاز طبیعی بیش از ۴۰ سال در حال سوختن است و بوی گاز و ترکیبات دارای گوگرد آن تا مسافت زیادی در اطراف گودال به مشام می‌رسد.

به دنبال فعالیتهای اکتشاف نفت در محدوده یاد شده در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط محققین اتحاد جماهیر شوروی این میدان گازی در محل کشف شد. در پی نصب تجهیزات برای حفاری چاه‌های اکتشافی و شناسایی میزان ذخایر گازی میدان، توسط گروه‌های اکتشافی یاد شده، و پس از شروع عملیات حفاری، زمین مجاور دکل حفاری و تاسیسات جانبی در حفره‌ای عظیم ریزش کرد و ناپدید شد. گرچه در این حادثه به کسی آسیب نرسید اما در پی ریزش و پدید آمدن گودال بزرگ، مقادیر بسیار زیادی گاز و خصوصاً گاز متان در فضا پخش گردید که باعث بروز خطرات محیط زیستی در منطقه و تهدیدی برای سلامتی ساکنین روستا گردید.

به علت سمی بودن گازها متخصصین به جای کنترل مخزن با هزینه‌های سنگین تصمیم به سوزاندن آنها گرفتند چرا که در چنین حالاتی که کنترل منابع نشت گاز غیرممکن یا پرهزینه می‌باشد راه‌حل بعدی سوزاندن گازهای سمی است. با این تصور که گازهای محدوده سوخته و آتش خاموش می‌شود اقدام به آتش زدن گودال نمودند ولی برخلاف تصور آنها آتش تاکنون (سال ٢٠١٨ میلادی) ادامه دارد و با توجه به وجود منابع گاز و نفت در آن منطقه کماکان ادامه خواهد داشت.