۰ نفر

بلژیک صادرات سلاح به عربستان را متوقف کرد

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 282168
 بلژیک صادرات سلاح به عربستان را متوقف کرد

شورای حکومتی بلژیک که وظیفه نظارت بر فعالیت‌ دولت مرکزی و دولت‌‎های محلی این کشور را عهده دار است، روز شنبه حکم توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را صادر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حکم این شورا که در پی شکایت گروه‌های حقوق بشری صادر شد، چهار مجوز فروش سلاح به ریاض را دربرمی‌گیرد. شکایت‌ گروه های مذکور از 20 مجوز صادراتی بود؛ اما پس از بررسی‌ها مشخص شد که بیشتر تسلیحات به عربستان تحویل شده و تنها چهار مجوز صادرات استفاده نشده است.

شرکت بلژیکی فابریک ناسیونال تولید کننده این تسلیحات بوده که بنا به آمار، تنها در سال گذشته میلادی (2017) نزدیک به 153 میلیون یورو تسلیحات به ریاض فروخته است. این در شرایطی است که عربستان سعودی در سه سال گذشته درگیر جنگی خونین در یمن بوده و مردم این کشور را پیوسته با انواع تسلیحات کشنده و غیرقانونی از جمله بمب های خوشه ای و بشکه ای هدف بمباران قرار داده است.

نتیجه این اقدام، هزاران کشته، میلیون‌ها آواره و اوضاع وخیم انسانی بوده است. با وجود هشدارهای فزاینده گروه های مستقل حقوق بشری درخصوص ابعاد فاجعه بار جنگ یمن، بسیاری از کشورهای غربی همچنان به حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی از ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی ادامه می دهند. نمونه ای از این حمایت ها، توافق های متعدد نظامی و تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی و امارات به ارزش ده ها میلیاد دلار طی یکسال گذشته است.