۰ نفر

درخواست ترامپ بهای بنزین را در ژاپن، افزایش داد

۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۱
کد خبر: 281700
درخواست ترامپ بهای بنزین را در ژاپن، افزایش داد

درخواست ترامپ از توکیو برای توقف واردات نفت ایران سبب ایجاد نگرانی در بازارهای بورس و انرژی و همچنین افزایش قیمت بنزین در این کشور شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، قیمت بنزین در چند روز گذشته در جایگاه های عرضه سوخت در سراسر ژاپن افزایش یافته به نحوی که میانگین قیمت خرده فروشی یک لیتر بنزین معمولی برای پنجمین هفته متوالی در این کشور به بیش از 150 ین رسیده است.
این در حالی است که میانگین قیمت هر لیتر بنزین هفته گذشته در ژاپن حدود 145 ین بود کارشناسان پیش بینی می کنند رشد قیمت بنزین در ژاپن همچنان ادامه داشته باشد.
به دنبال درخواست ایالات متحده مبنی بر اینکه جامعه بین المللی باید واردات نفت خام از ایران را به طور کامل متوقف سازد، دولت ژاپن در شرایط دشواری قرار گرفته است.
دولت ژاپن پیشتر به آمریکا گفته بود امیدوار است واردات نفت از ایران ادامه داشته باشد. «یوشید سوگا» دبیر اول کابینه ژاپن در مورد خواست واشنگتن از توکیو برای نخریدن نفت ایران گفته بود رایزنی‌هایی را در این زمینه با آمریکا برای از اجتناب از اثر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر شرکت‌های ژاپنی انجام داده است.
سخنگوی دولت ژاپن گفته بود ما درباره تحریم‌ها علیه ایران با واشنگتن و همچنین مقام های تهران در حال رایزنی هستیم.
کارشناسان می گویند که ژاپن دیپلماسی خود با ایران را برای حفظ نیازهای نفتی حفظ کرده ، تهران حدود 5.5 درصد نفت خام این کشور را تامین می‌کند و در واقع ششمین کشور تامین کننده نفت خام ژاپن است.
مقام‌های مطلع در دولت ژاپن اعلام کرده اند در حالی ‌که وزارت خارجه آمریکا «کریستوفر فورد» نماینده خود در امور عدم اشاعه سلاح‌های اتمی را هفته پیش به توکیو فرستاد تا خرید نفت خام ایران از سوی ژاپن متوقف شود، اما دولت شینزو آبه هنوز در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکرده است.
با این حال توکیو امیدوار است واشنگتن را مجبور کند تا واردات نفت خام خود از ایران را ادامه دهد کارشناسان می گویند تحریم‌ها ممکن است واردکنندگان نفت این کشور را مجبور کند بدون توجه به توکیو درباره تعامل با تهران تصمیم‌گیری کنند شرکت‌های ژاپنی می‌توانند به طور داوطلبانه از ایران نفت خریداری یا منابع جایگزین دیگری را در غرب آسیا پیدا کنند.
آمریکا که ماه گذشته (میلادی) از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده بود، کشورهای منطقه از جمله چین و ژاپن را برای قطع کامل واردات نفت از ایران تحت فشار گذاشته اما پکن به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت ایران هیچ نشانی از تبعیت از این خواسته بروز نداده است.
«لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته در این باره گفت: پکن زیر بار توقف واردات نفت از ایران نخواهد رفت.
وی با اشاره به روابط دوستانه تهران و پکن، از تداوم همکاری با ایران به رغم فشارهای آمریکا خبر داد.
لو افزود: ما همکاری‌های عادی خود با ایران را از جمله در زمینه‌های اقتصاد، تجارت و انرژی ادامه خواهیم داد.
تهدید کشورهای مختلف برای نخریدن نفت ایران نه تنها این کشورها بلکه خود آمریکا را هم با مشکل روبه رو کرده است به طوری که بهای نفت روز سه شنبه در نیویورک افزایش شدیدی داشت و قیمت سلف نفت خام 'وست تگزاس اینترمیدیت' برای نخستین بار در یک ماه گذشته از 70 دلار برای هر بشکه فراتر رفت.